• Nu finns det en Beta test av Nya Husbilsplatser!
    En beskrivning av nya funktioner hittar ni på : Klicka Här för Instruktion.
    Eller direkt till nya Husbilsplatser : Klicka Här för Nya Husbilsplatser.
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Placering skorsten, tak vs sida

Mirage2002

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
44499
Medlemskap
2025
Hej Har en äldre Mirage Mir 2000 där Truman som satt gått ur tiden. Nu skall det in en Truma combi 4. Frågan är nu skall jag ta ställning till om jag skall behålla placeringen av skorsten på taket ( i nuläget är den även skadad.) eller skall jag använda det som följde med kitet, en skorsten som monteras på sidan. Frågan är nu.
- Vad är bäst, på sidan av fordonet eller på taket?
Måste finnas både fördelar och nackdelar med båda.
Tack på förhand

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Eftersom den befintliga skorstenen är skadad blir mitt tips att sätta dit den som följer med den nya pannan.
- Du kan sätta igen och fuktsäkra hålet i taket från den gamla skorstenen. Samtidigt kan du kolla så att det inte gått in fukt runt det gamla skortsenshålet.
- Du slipper köpa en ny takskorsten.
- Du kan placera det nya hålet i väggen enligt konstens alla regler och veta att skortsengenomföringen är tät.

Dock!
Se upp med var den väggmonterade skorstenen i så fall kommer ut.
Den får inte hamna under/nära ett fönster. (se monteringsinstruktionen)

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det är dock ok under fönster, ifall man även monterar en elektrisk brytare i fönstret, som stoppar pannan ifall fönstret öppnas. Men inte optimalt.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Eftersom den befintliga skorstenen är skadad blir mitt tips att sätta dit den som följer med den nya pannan.
- Du kan sätta igen och fuktsäkra hålet i taket från den gamla skorstenen. Samtidigt kan du kolla så att det inte gått in fukt runt det gamla skortsenshålet.
- Du slipper köpa en ny takskorsten.
- Du kan placera det nya hålet i väggen enligt konstens alla regler och veta att skortsengenomföringen är tät.

Dock!
Se upp med var den väggmonterade skorstenen i så fall kommer ut.
Den får inte hamna under/nära ett fönster. (se monteringsinstruktionen)

Och inte gärna under markisen! Jag tycker nog att takskorstenen är överlägsen när det är möjligt, inga avgaser ivägen åt något håll, ingen kondens som rinner längs väggen. Men lufttillförseln till pannan måste ju ske från annat håll när man har takskorsten.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Jag skulle satsa på väggskorstenen. Då slipper man en uppstickande pryl som fastnar och lossnar av grenar mm. Hade tidigare en helintegrerad Mirage Oriente Uno med takskorsten och trots att den inte var speciellt hög hände det ganska ofta att grenar svepte av röret. Som tur var fanns det stege så det gick att klättra upp och skruva tillbaka det.

//Michael, medlem

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag skulle satsa på väggskorstenen. Då slipper man en uppstickande pryl som fastnar och lossnar av grenar mm. Hade tidigare en helintegrerad Mirage Oriente Uno med takskorsten och trots att den inte var speciellt hög hände det ganska ofta att grenar svepte av röret. Som tur var fanns det stege så det gick att klättra upp och skruva tillbaka det.

//Michael, medlem
På vår bil finns det en liten trevlig plåt som "föser undan" grenarna.:)

Toppen