• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Plötslig dålig lukt.......

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025
Har uppmärksammat en dålig lukt från gråvattentanken.
Vi började med att plugga igen alla avlopp, men när jag drar ut lådan
under diskbänken kommer samma lukt. Inget synligt läckage, men lukten finns kvar.
Var ska jag leta vidare?
Vi har en Adria S 670 SL årsmodell 2013.

"Ser fram mot en luktfri sommar"

Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Plötsigtb dålig lukt.......

Det kan inte vara en död mus? Eller kommer det samma lukt ur handfatet när du tar bort pluggen där och när du tömmer gråvattentanken?

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025
Sv: Plötsigtb dålig lukt.......

Ska undersöka saken. Gäller "bara" att hitta den i så fall.
Det finns ju en hel del skrymslen och vrår att leta på.

Kjell 896

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2025
Sv: Plötslig dålig lukt.......

Hej!

På en tidigare bil vi hade fanns en slang från avloppet under diskbänken där det säkert skulle kunnat komma upp dålig lukt från gråvattentanken (någon form av utluftning). Ett förslag är att blanda citronsyra med vatten och hälla i avloppet, håller tanken luktfri en tid varefter man upprepar det hela. Fungerar mycket bra.

Kjelle

F

F.d. 58560

Guest

Hej Leif!

Detta fenomen råkade vi ut för efter en resa i Kroatien. Plötsligt kom en konstig lukt smygande från köksdelen.Som ni, så trodde vi att det var avloppstanken. Det luktade när man öppnade lådorna under diskhon. Vi gick igenom hela bilen och torkade och kollade alla skrymslen. Dammsugade och gjorde ren pannan, bytte vatten lås, bytte vattenslangar under diskbänken, rengjorde avloppstanken, det fanns nog inte en millimeter som vi inte kollade och gjorde ren. Vi lät också en firma "rengöra" luften med en sådan där maskin i några dagar. Det finns nog inget medel eller dunderkurer vi inte provat. Vi måste ha den renaste avloppstanken i hela Europa! Har också kollat färskvatten tanken. Bilen stod vinter förvarad i 5 månader inomhus, ca 10 grader varmt. När vi hämtade ut den luktade det fortfarande! Suck!! Allt eftersom vi började använda bilen igen försvann lukten nästan helt. Det kan fortfarande lukta lite i lådorna under diskbänken men inte på långa vägar som tidigare. Det hör till saken att det inte luktade illa, utan mer som en billig parfym. Det vore intressant om någon kunde komma på vad detta kan ha varit/är. Själv funderar jag, men står helt ovetande. Vi är glada att ha blivit av med doften i alla fall. Kommer du på något skriv gärna.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Kompisen bytte bodelsbatteri förra året efter att det gav ifrån sig en lukt

Toppen