• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis max 6m?

PrunesDK

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Kalundborg
HBK-Nr
29810
Medlemskap
2026
 

PrunesDK

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Kalundborg
HBK-Nr
29810
Medlemskap
2026
Clever for Ii 540 har en lidt anderledes indretning for 2 personer
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
När jag bytte från 6 m plåtis till husbil 6,5 m för tre år sedan fick jag betala 150kr extra för färjan Malmö Trawemünde när jag ändrade bil. Kollade nu och det skiljer 230kr mellan en bil under 6 m respektive 6-8 m på en enkelresa. Om man inte ska pendla regelbundet är prisskillnaden försumbar jämför med övriga kostnader. Att välja bil utifrån den extrakostnaden kan bli dyrt om man ångrar sig och får ta kostnaden för ett bilbyte.
Visst, men jag vill ha så kort tid på färjan som möjligt och absolut inte ha nån bokning, bara köra på
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Clever for Ii 540 har en lidt anderledes indretning for 2 personer
Den saknar ju hela möjligheten till förvaring i garaget och man måste hålla på att bädda varje kväll. Skulle vilja ha en rejäl tvärbädd, ordentligt bord men ingen soffa. Borde rymmas på 5,40.
 

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
Exempelvis avresa på söndag och retur 1010 kronor dyrare t.or. Öresundsbron och Rödby-Puttgarden.
Vi som åker 3 ggr om året under icke coronaår= 3000 sek.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Om man är normalt endast två personer så varför låta en soffa vid bordet ta upp värdefull yta. Kan användas till hög kyl, större toalett/dusch mm.
Och åker man singel så är den soffa ovärderligt att ha,det är så gott att sträcka på benen och ta en tupplur efter en god middag så det värdesätter jag högre en både större toalett/dusch eller högre kyl.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det vet jag inte,men om man räknar att färjan H-H och R-P t/r tar 3400, då är färjan H-H och Stora bältbron t/r mera än 2000 billigare allt räknad på bilen 6 m eller under och med Autobizzen
Nu jämför du väl ändå äpplen med päron.
Om man dessutom har så tight budget att man måste kompromissa bort bekvämlighet och den bil man hellre vill ha bara för att kunna spara nån tusenlapp på ett år så ser man också givetvis till att alltid ta den billigaste överfarten när den är som billigast så skillnaden blir inte så stor ändå
 

PrunesDK

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Kalundborg
HBK-Nr
29810
Medlemskap
2026

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Nu jämför du väl ändå äpplen med päron.
Om man dessutom har så tight budget att man måste kompromissa bort bekvämlighet och den bil man hellre vill ha bara för att kunna spara nån tusenlapp på ett år så ser man också givetvis till att alltid ta den billigaste överfarten när den är som billigast så skillnaden blir inte så stor ändå
Har inte så tajt budget men är snål och varför betala för nåt man inte behöver ...
 

boason

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
30834
Medlemskap
2024
Nu jämför du väl ändå äpplen med päron.
Om man dessutom har så tight budget att man måste kompromissa bort bekvämlighet och den bil man hellre vill ha bara för att kunna spara nån tusenlapp på ett år så ser man också givetvis till att alltid ta den billigaste överfarten när den är som billigast så skillnaden blir inte så stor ändå
Motivet att det är lättare att parkera en 6,0 jämfört 6,4, är bara delvis sant. Hjulbasen är samma och även en 6,0 inkräktar på rutan framför eller bakom, beroende på hur man står. Dvs i bägge fallen är det med ett nödrop man får in alla 4’a hjulen i rutan, vilket är tillräckligt för att klara eventuella p-vakter. Men det är inte många parkeringssituationer där skillnade blir avgörande.
Har en pick-up också det är aldrig någon som ställer sig i fil med den och då är den ”5,35” lång. Möjligen kan jag få in den om det redan står någon på den andra rutan, som lämnat lite plats över i sin ruta. Husbilen som har längre hjulbas går inte in i dom lägen så att hjulen hamnar innanför.

Vet inte om mitt genmäle hamnar rätt i tråden, men önskar tacka för kompetenta och uttömmande svar på tråden jag startade.
En del för och andra emot, på förmodligen ibland subjektiva grunder som inte alltid styrs av regelverket, men också mycket tänkvärt som jag tar till mig.
Vi lär nog ta de konsekvenser som här redovisats, om vi hamnar över den omtalade 6m gränsen i vårt val av plåtis.

Om hustrun får bestämma, och det får hon (vilket borde öka mitt mandat tex båt), blir det en Globe Traveller Explorer från Polen, med Fiatbas.
Tar tacksamt emot gruppens erfarenhet eller synpunkter på både gott och ont om den specifika modellen, bolaget, service o garantiåtagande, mm.
 

PrunesDK

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Kalundborg
HBK-Nr
29810
Medlemskap
2026
Vet inte om mitt genmäle hamnar rätt i tråden, men önskar tacka för kompetenta och uttömmande svar på tråden jag startade.
En del för och andra emot, på förmodligen ibland subjektiva grunder som inte alltid styrs av regelverket, men också mycket tänkvärt som jag tar till mig.
Vi lär nog ta de konsekvenser som här redovisats, om vi hamnar över den omtalade 6m gränsen i vårt val av plåtis.

Om hustrun får bestämma, och det får hon (vilket borde öka mitt mandat tex båt), blir det en Globe Traveller Explorer från Polen, med Fiatbas.
Tar tacksamt emot gruppens erfarenhet eller synpunkter på både gott och ont om den specifika modellen, bolaget, service o garantiåtagande, mm.

Vi har seriøst overvejet Globe Traveller, Vi så dem på Caravan Salon, vi synes de er virkelig fine.
Explorer XS: Jeg synes den franske seng er høj, jeg kan ikke lige komme op i den uden en skammel ;-) forklaring explorer har ikke dobbeltbund.
Generelt synes vi fransk seng i plåtis bliver lige smal nok (alt under 140 i bredden synes vi er for lidt).
Obs på samlet vægt af tilvalg og ekstra udstyr.
Active ZS har langsfående senge, køleskabets placering under en seng er måske upraktisk ? det skulle vi se på, men så kom Covid-19 og ejeren aflyste. Omkring maj var meldingen fra den danske forhandler, at det grundet lange leveringstider var helt urealistisk at lave en bestilling på Fiat. Jeg ved ikke hvordan det er med leveringstiderne nu, men jeg har lige set de har fået en Active ZS Peugeot på lager :)

De 6 meter i forhold til parkering er relativt, som så meget andet bliver det en individuel vurdering af muligheder og begrænsninger :cool: Her i Danmark er hovedregelen, at parkering af husbiler op til 3500 totalvægt følger samme regler som personbiler, det er pladsforholdene, der kan være en udfordring.
 

elkalle52

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
23083
Medlemskap
2024
Vi köpte en Burstner city car 640 i våras och åkt 550 mil sen dess och är mycket nöjda med utrymmena bra med lådor o skåp,vi hade en Kabe 750 innan men den var för stor för våra ändamål.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Låter som ett stort steg att gå från en Kabe750.
Men vi har också en 640 plåtis och hade större innan, men inte lika stort steg.
Dock är det bättre sängar i plåtisen, hoppbäddbara långbäddar var ett väldigt skönt steg från gamla bilens franska säng.
Det vi saknar är extra sätet som fanns i den gamla eftersom det blir lite slagsmål mellan oss och katterna om dom sittplatserna som är i plåtisen.
Några saker har förändrats för oss. Numera har vi bara med oss 2 stolar till utemöbeln. I ärlighetens namn använda vi nästan alldrig mer än 2 i den gamla heller. Bordet är bytt till ett mindre också.
Var från början lite skeptisk till kompressorkyl, men har kommit fram till att det är bättre och gasen räcker ju längre. Ljudet heller inget problem när man ställer den på nattläge.
Finns egentligen bara en sak som stör lite. Det är att värmepannan är under ena sängen bak och den som sover där tycker det är varmt och i andra sängen inte lika varmt. Fram i bilen kan det vara rätt kallt på morgonen. Den gamla bilen hade ju värmaren mitt i bilen, och på motsatt sida än den franska sängen. Så då kunde ju värmen stå högre utan att det blev för varmt i sängen. Men samtidigt spar det nog gas eller EL att hålla värmen på natten.
Annars är vi nöjda med den nya och man uppskattar den mer och mer efterhand som man vant sig.
 
Toppen