• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis Carthago Malibu 640 eller 600

E

Ekorre

Guest
Vi är inne på att byta till plåtis, och detta verkar vare en modell som håller hög kvalitet och ha en bra planlösning, någon där ute som har denna bil och kan rekomendera denna?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Plåtis Carthago Malibu 640 eller 600

Ingen större skillnad på en Malibu och en Pössl, men den har bättre avloppstank och snyggare toa:)
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Plåtis Carthago Malibu 640 eller 600

Ett års väntetid på en ny Malibu enligt Husvagnssvensson.Men en mycket välbyggd bil.
Anders.
 
J

janrobert

Guest
Sv: Plåtis Carthago Malibu 640 eller 600

Har beställt en från Biö, verkar mer husbil än dom andra plåtisarna,om man bortser från utrymmet för det är nog lika i alla plåtisarna. Lev. i vår.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Plåtis Carthago Malibu 640 eller 600

Malibu är ett bra val. Jag tänkte själv köpa en för ett par år sen.
 

clase

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1608
Medlemskap
2025
Sv: Plåtis Carthago Malibu 640 eller 600

Hej Nils & Birgitta!
Vi är på väg att byta till en Malibu 640 från en mycke större (Burstner Eleganze 890G) och är lite orolig för lastvikt och utrymme. Hur upplever ni det?
Med vänlig hälsning, Clas E
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Plåtis Carthago Malibu 640 eller 600

Hej Nils & Birgitta!
Vi är på väg att byta till en Malibu 640 från en mycke större (Burstner Eleganze 890G) och är lite orolig för lastvikt och utrymme. Hur upplever ni det?
Med vänlig hälsning, Clas E

Man får tänka om. Ta med mindre. När vi körde till Portugal i höstas var vikten i Hbg 3495 kg.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Plåtis Carthago Malibu 640 eller 600

Olika saker prioriteras i olika bilar. Jag och en kompis har vars en 5,99 plåtis nya. Hon har en Malibu och jag en Globecar Globestar 600L. Var och en av oss har fått det vi prioriterade. På en liten bil måste du alltid välja bort något till förmån för det du inte kan tänka dig att avstå. För mig var det viktigt med en rejäl dusch och långbäddar på 5,99. Får då acceptera ett lågt litet kylskåp men med ok frys. Har kompletterat med en kylbox i garaget....funkar utmärkt. Åk till Elmia och titta på vad som erbjuds. Plåtissegmentet växer för varje år eftersom alltfler inser hur praktiska de är...
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Plåtis Carthago Malibu 640 eller 600

Liten kyl , inget större problem för oss. Jag tycker bara det är trevligt att besöka matbutiker ute i Europa där maten också är billigare än hemma. Köpa något färskt komplettera och ta en paus. Lätt att parkera och man är välkommen som kund.

Skall man ha sin egenskjutna älg med sig så ta en bil med större kylskåp!
 

Gert och Helen

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9489
Medlemskap
2024
Sv: Plåtis Carthago Malibu 640 eller 600

Vi fick vår Malibu 640, för en månad sen och varit ute i en premiärtur till Norge.
Visst får man tänka om. Man kan inte röra sig som i en stor husbil. Det enda negativa är tycker vi att det är trångt i toa/dusch, men man vänjer sig. Stort lastutrymme. Dubbelsängen är stor och bredd, (långbäddade ). Det finns tom en liten garderob. Den stora fördelen är att man kommer fram överallt!
 

Tonys

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
7010
Medlemskap
2021
Sv: Plåtis Carthago Malibu 640 eller 600

Böt in vår Carthago C-line mot en Malibu 636 i okt -15. BiÖ lovade leverans i april. Väntar fortfarande på leverans! Tredje affären för oss hos BiÖ mycket nöjda med dem. Leveranstiderna beror nog på "plåtisarnas" plötsliga uppsving och popularitet, inget att lasta BiÖ för. Bara gilla läget.
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Plåtis Carthago Malibu 640 eller 600

Tänk så olika man tycker!
Trångt i toa/dusch skriv någon men det upplever inte vi duschar dagligen/varandra dag.
Litet kyl finns mataffärer i varje by och stad.
Man får sortera och välja ut vad som ska med.

Vad vi saknade första resan till Portugal var cyklarna som var kvar hemma
 

Bilagor

  • 2016-02-14.jpg
    2016-02-14.jpg
    572,5 KB · Visningar: 55

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Plåtis Carthago Malibu 640 eller 600

Jag har inga problem med litet duschutrymme, brukar passa på att spola av toa/handfat från skräp o damm. Vill man ha större duschutrymme, så kan man koppla duschslangen på utsidan av bilen. Något som jag uppskattar!
 
J

janrobert

Guest
Sv: Plåtis Carthago Malibu 640 eller 600

Lycka till med nya bilen,har själv beställt en Malibu 600,med massor av tillbehör.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Plåtis Carthago Malibu 640 eller 600

Carthago och rapido plåt har nog dom bästa toa och dusch som jag sett, rapido flyttar sin garderob över sängen, cartago flyttar toa stolen, jag prioriterar bra dusch, annars är dom ganska lika för övrigt, vill gärna ha åsikter om mitt val,mvh Håkan
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Plåtis Carthago Malibu 640 eller 600

Mycket bra! Jag uppskattar dubbelgolvet, där pilsnern kan ligga på kylning i sommarvärmen:cool:.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
håller med alla inslag...köpte en malibo förra sommaren från att ha haft en 880 kabe lt..man vänjer sig framför allt med en trimmad 150 hästars motor,som tar runt 0,7 liter om man följer begränsningarna...myck smidig bil..ser att plåtisarna började öka redan 2016..
 
Toppen