• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis 5.99m med enkelsängar

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
eller att man ligger på längden i den så man inte behöver kliva övervarandra.
vilka modeller har detta väldigt svårt att hitta.
 

motoen

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Härryda
HBK-Nr
16585
Medlemskap
2024
Vi har en Van Tourer 600 L den är 599 med långbäddar , riktigt bekvämt att slippa klättra över varandra
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Har för mig att Roller Team Livingstone har, eller har haft, modell med enkelsängar på 5,99m. Tror det var deras modell #4 som hade fritt mellan sängarna. Hittar den inte nu när jag söker...
De har iaf långbäddar på 5,99m.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det burde være mange på MB Sprinter og VW Canter da de er for smale til seng på tvers uten å endre karosseriet med en utbuling for hode og fotende på sengen.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Hittade en Hobby som jag tyckte så lämplig ut, men den hade ett liggande kylskåp längst upp ovanför diskbänken. Nån som har en sådan? Hur fungera det? Finns det även frys? Är det jobbigt att se vad man har i kylskåpet osv...
 

Bilagor

  • 23.jpg
    23.jpg
    8 KB · Visningar: 77

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hittade en Hobby som jag tyckte så lämplig ut, men den hade ett liggande kylskåp längst upp ovanför diskbänken. Nån som har en sådan? Hur fungera det? Finns det även frys? Är det jobbigt att se vad man har i kylskåpet osv...

Jag trodde knappt mina ögon när jag såg det första gången, om man tänker på vad ett sådant väger när det är fullt, vad händer om man krockar?
Är det överhuvud taget möjligt att göra fästena så kraftiga där uppe så att man inte får det i nacken vid en olycka?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Långbäddar, högt uppsatt kompressor-kyl (minst 90l), solcell(er), spis med ugn, gasol-tank (ej flaska) för matlagning, dieseluppvärmning, Li-batterier, stor färskvattentank, toa kassett med macerator och uppsamlingstank med fjärrstyrd tömning, det är vad vi hade för krav på en MB-plåtis 5,99 m. Vi fick alla våra krav uppfyllda som gör att vi fortfarande är mer än nöjda för sjätte säsong. En sådan husbil hittar du på HRZ i Tyskland. OBS! vi skippade dynett för långbäddars skull vilket fungerar utmärkt för oss. Lycka till... :rolleyes:
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Långbäddar, högt uppsatt kompressor-kyl (minst 90l), solcell(er), spis med ugn, gasol-tank (ej flaska) för matlagning, dieseluppvärmning, Li-batterier, stor färskvattentank, toa kassett med macerator och uppsamlingstank med fjärrstyrd tömning, det är vad vi hade för krav på en MB-plåtis 5,99 m. Vi fick alla våra krav uppfyllda som gör att vi fortfarande är mer än nöjda för sjätte säsong. En sådan husbil hittar du på HRZ i Tyskland. OBS! vi skippade dynett för långbäddars skull vilket fungerar utmärkt för oss. Lycka till... :rolleyes:

Det var inte dumt, men tror att min budget är för liten för att special beställa.:)
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Hittade en Hobby som jag tyckte så lämplig ut, men den hade ett liggande kylskåp längst upp ovanför diskbänken. Nån som har en sådan? Hur fungera det? Finns det även frys? Är det jobbigt att se vad man har i kylskåpet osv...

Läste för ett bra tag sedan på Kastewagenforum om någon som hade detta och inte var alls nöjd eftersom kompressorn fick gå ständig då det var placerat där det är som varmast i bilen. Kan ha ändrat sig sedan dess då det var en av de första bilarna.
 

PrunesDK

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Kalundborg
HBK-Nr
29810
Medlemskap
2026
Vi har netop bestilt en ny Pilote van V600J med langsgående senge, 2 personers van uden den sædvanlige dinette.

Ellers kan jeg komme i tanke om
Malibu Van 600 LE low bed
Westfalia Amundsen 600E
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Långbäddar, högt uppsatt kompressor-kyl (minst 90l), solcell(er), spis med ugn, gasol-tank (ej flaska) för matlagning, dieseluppvärmning, Li-batterier, stor färskvattentank, toa kassett med macerator och uppsamlingstank med fjärrstyrd tömning, det är vad vi hade för krav på en MB-plåtis 5,99 m. Vi fick alla våra krav uppfyllda som gör att vi fortfarande är mer än nöjda för sjätte säsong. En sådan husbil hittar du på HRZ i Tyskland. OBS! vi skippade dynett för långbäddars skull vilket fungerar utmärkt för oss. Lycka till... :rolleyes:
Byggde inte ni den från scratch hos en firma i Sverige? Eller minns jag fel?:oops:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Stämmer U&M, vi ville köpa HRZ från början med samma krav, men Euro sköt i höjden och kronan dök ner och då bestämde vi oss att bygga den i Sverige. Byggaren har tyvärr lämnat jordelivet (RIP Claes), men har efterlämnat en fin skapelse till oss som vi fortfarande är mycket nöjda med.
Enda ”svåra” grejen med 3,5t husbilar är viktkompromisser för att hålla sig inom lagens och körsäkerhetens ramar. Vi lärde oss under resans gång att man INTE MÅSTE ha så mycket prylar & ”kläder” med sig. Alltid roligt att se eran Avatar! Ett leende säger mer än 1000 ord :msn_heart::msn_heart:
 

Lars N.

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
141
Medlemskap
2024
När vi letade plåtis under 6m för ca. 18 år sedan, fanns inte så mycket att välja på, det fick bli egen inredd bil istället
Vårt önskemål var långbäddar och högt monterad kyl, dinetten var inget krav, så den uteslöt vi
För att få till önskemålen i en bil på 5,7m, fick det bli en del udda speciallösningar.
Sängen vid kök fick bli delvis under kylen.
Säng närmas dörr är sittplats dagtid. som enkelt fälls nedtill säng.

1604560510112.png1604560720954.png
Det fick bli delat bord, med iläggsskiva mellan borden. Toan placerades längst bak, för att få rymd vid dörr och kök.
1604560796344.png1604561099638.png
Resultatet blev en för oss mycket lyckad lösning, som vi fortfarande är nöjda med.
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Svågern sa att Karman har kommit med en ny som har långbäddar och är under 6 m. Tydligen har tagit bort soffan för att få in det.
Jag har inte kollat själv så det är andrahandsuppgifter.
 
Toppen