• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

``Pip´´ i husbilen har fått sin förklaring!

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Hej!
Äntligen. Har i flera år hört ett ``pip´´ någonstans ifrån i vår husbil. Den höga frekvensen gjorde att ursprunget var omöjligt att spåra. Det uppstod vid de mest udda tillfällen som tex vid spolning i toaletten. vid igångsättning av värmen etc! Efter att ljudet vid ett tillfälle inte stoppade förrän efter ca 25 signaler gånger har jag nu, via en kunnig företagsrepresentant hos KABE, fått veta var signalen kommer irån:

Vi har en solcell på vårt husbilstak och denna är i sin tur ansluten via en regulator till batteriet i bodelen. Regulatorn har. förutom att se till att laddningsspänningen passar batteriet, en övervakande funktion av batteriets kapacitet. Detta indikeras genom att den avger en signal eller flera beroende på batteriets nivå vid förändring!
25 signaler indikerar att mindre än 10 % återstår! Dax att stänga av TV´n mm och lägga sig.

Hälsningar ifrån en ``upplyst´´ ORVAR
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: ``Pip´´ i husbilen har fått sin förklaring!

Tack för den upplysningen angående pipet!
Frugan väcker mig ibland om nätterna och frågar varför det piper. Vi har väntat flera gånger men då kommer det inte igen! Jag hör dåligt så jag sover gott utan något pip, men frugan blir orolig. Jag har verkligen försökt att förstå var pipet kommer ifrån och vi har kommit så långt så att vi vet att det uppstår när något händer som tar ström. Vi har också solcell så nu fick vi förklaringen.
Tusen tack!
Bengt
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: ``Pip´´ i husbilen har fått sin förklaring!

Jag antar att ni båda har Phocos solcellsladdare, det har jag. Den piper när batterispänningen sjunkit till ca 12,1-12,2v(med belastning), vilket betyder halvurladdat batteri. Alltså dags att börja ladda om man har vanliga syra-batterier, för att inte förkorta livslängden på batteriet.
 
Toppen