• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Pilote vs Solifer

F

F.d. 30933

Guest
Hejsan, jag är nu redo att köpa min första husbil och är behov av lite hjälp.

Det är så att jag nyligen flyttat till en ny stad för att bo med min flickvän.. eller ja nu ex flickvän. Det är så att det nu inte fungerat som vi ville och jag måste nu flytta ur lägenheten. Jag har ju fortfarande jobb i denna stad och tänkte därför att det kan vara läge att en av mina barndoms drömmar skulle kunna gå i uppfyllelse. Alltså att helt enkelt bo i husbil.

Jag har kikat en del på blocket och läst lite här på forumet annars är jag nog väldigt novis på husbilar. Jag står nu i alla fall och funderar på att kanske köpa någon av följande husbilar och undrar vilken ni skulle säga passar bäst för mig. Hade tänkt att bo i husbilen åtminstone till november. (kanske hela vintern)

Är detta ens möjligt i följande bilar? vilken bör jag välja? och vad bör jag tänka på? tusen tack i förhand, jag tar så gärna i mot hjälp!

Kurts Husvagnar > Husbilar > Info

Kurts Husvagnar > Husbilar > Info

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Pilote vs Solifer

Solifern har vattenburen Primusvärme....samt även vattenburen golvvärme om jag inte misstar mig! Vi hade den större versionen av Solifern (6700) och den hade iaf den golvvärmen!
Sen då också elpatron vilket säker inte Piloten har!

I mina ögon finns det bara ett alternativ i detta fallet och då Solifern!
Fast den är inte superbra heller, för jag tror inte den har uppvärm spillvattentank!
Men det var över 25år sedan så jag kan ha fel

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Om din budget är i 90000 kr klassen, rekomenderar jag dig att välja husvagn i stället när det gäller heltidsboende.

Då kan du få tag på en Svensk husvagn (mycket bra vinteregenskaper) som är väl lämpad att bo i permanent.

F

F.d. 30933

Guest

Åh vad glad jag är att jag redan fått massa svar! Vad kul. Ja jag kanske är ute på djupt vatten när jag tror att jag ska kunna bo i en så gammal husbil även vintertid. Att sätta värme till spiltan ja ske går att lösa men kommer säkert flera problem! Huvudsaken är nog att jag kan bo i bilen tills vintern sen får jag kanske säga upp mig här och flytta hem till Ludvika igen!
En anledning till att jag inte väljer husvagn är också för att jag inte äger en bil och gillar möjligheten att kunna flytta runt mig lite här i Gävle under sommaren. Men.. tusan, känner mig så ny inom detta. Tror ni att en 88- solifer är rent skräp? Bör man ta lån och kliva upp någon prisklass? Även fast det skulle svida på snåla lilla mig. Hehe

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 30354

Guest

Hej... Vill inte vara någon glädjedödare eller expert...Men spontant tror jag att du får mest boende för pengarna i en husvagn..:)..Min magkänsla säger så...Har själv en Pilote husbil..

ThePirate

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2025

Skulle ta Solifern om jag valde mellan de där två, har haft en Solifer-husvagn av samma årgång med primusvärme(vattenburen) man behövde inte frysa(dock fanns det ingen golvvärme så golvet var ju fortfarande kallt).

De nordiska märkena Kabe, Solifer, Nordic och Cabby var nog de mest vintertåliga kring dessa årsmodeller, en del har Primus- en del Alde-värme, båda vattenburna.

Står det "truma-värme" på en bil/husvagn så betyder det luftburen värme, vilket innebär att värmen inte fördelas lika jämnt och effektivt. Ett tips är att söka på blocket med sökord vattenburen eller alde* (med stjärna som metatecken så du får med ev bindestrecksord), så finner du säkert något.

De flesta är ju byggda på Fiat-chassien så där skiljer intet förutom bensin/dieseldrivet. Väljer du diesel så ta hellre en med turbo, de går lika bränslesnålt som de utan.

F

F.d. 30933

Guest

Jag blir så glad av att det i detta forum är så bra stämning och att man får seriösa svar med trevlig ton:)

Ja husvagn kanske i vissas mening är det bättre alternativen men min dröm är inte en husvagn och som sagt så tror jag det blir lite dyrare då jag även måste köpa en bil (jag äger ingen bil längre).

Men ni tror att man kanske behöver ha en husbil byggd 1990+ och klättra upp i prisstegen till mellan 100-150 tusen för att få en husbil som faktiskt klarar av en vinter i Sverige?

Så vattenburen värme är något jag skall titta på när jag letar husbil, och eventuellt turbo om det nu blir en diesel. Anledningen att jag kollar på husbils- firma är just för att jag är så ny på detta med husbil så det känns som en privatperson kan lura byxorna av mig, fast det är väl inte självklart att en firma inte kommer försöka göra detsamma! Men på firma kan de ju även hjälpa mig med lånet, som jag kommer behöva ta om bilen skall kosta lite mer.

Tack för att ni hjälper mig med mitt nuvarande problem/ att uppfylla min dröm!:)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Av de to du fant hos Kurt er det liten tvil, Solifer var bygget på samme måte som husvagnene med en isolasjon som fungerte. Vatnbåren varme gir bra inneklima. Skaff et dekken for frontruten, det sparer oppvarming!

Spillvatn om vinteren løses på disse gamle på samme måte som med husvagn, et åpent avløp direkte i en hink. Funker det ikke så koble vekk tanken om vinteren.

ThePirate

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2025

Bilen är ju 28 år och räknar du bort hälften av ägarna som "mellanhänder"(dvs företag) så är du nere på typ 9.. så ca 3 år per ägare då...men det behöver inte säga mycket, många provar husbilslivet med en äldre billigare bil för att sedan uppgradera.

Det som är enormt viktig att kolla är FUKTEN. Oavsett om bilen är fukttestad eller inte, så kryp runt, lukta, känner du mögeldoft så är det inte värt o köpa bilen om du inte önskar mycket att göra vill säga... Titta och känn med fingrarna, fukt? Titta och känn med fingrar i skarvar nere vid golvet och takkant i skåpen, ser du fuktfläckar, känner du av fukt? Tryck med fingrar på innerväggarna, känns det som när man trycker på lera så då finns det fukt i väggen. Dessa äldre bilar har känslig "frigolit"-isolering med träreglar vilka är fuktkänsliga. Sviktar det i golv(tecken på ruttna golvreglar)? Kryp och kolla under, botten i dessa bilar är av "båtfanér" och rötskyddet ger sig med tiden, kolla om det ser intakt ut.

Nästa är naturligtvis tekniken. Funkar kylskåpet, alla gasollågor, värmepannan, elpumpen till vattenkranar, ev tillbehör? Gå helst igenom med en säljare.

Och naturligtvis bildelen... är den besiktad, bromsar den jämt utan att dra åt ena eller andra sidan, missljud, läckage etc, dvs samma koll som vid vanliga bilköp. Även om tekniken är enkel på dessa bilar så är det ju trist bli ståendes kort efter...

I det avseendet är det "tryggare" att köpa av en handlare, säkerställ att du får någon form av SKRIFTLIG funktionsgaranti om du inte väljer att köpa med reducerat pris i överenskommelse om ev brister.

Vill inte skrämmas utan bara tala om krassa sanningen om vad man ska söka efter, mögel och kryp som trivs i fuktiga skarvar tror jag inte du vill ha :D Vad kommer till tekniken måste ju naturligtvis komma ihåg att en bil mellan 70 och 100.000:- inte kan jämföras med en för 700.. och då får man tåla viss slitage.

Senast ändrad:
F

F.d. 30933

Guest

Tack som tusan för ditt inlägg!

Ja det har du rätt i, tänker man så då kanske inte 17 är en siffra att bli helt avskräckt av.

Då vet jag lite vad jag ska göra när jag går med säljaren och tittar på husbilen. Kryper jag runt och klämmer och känner så upplevs jag kanske som kunnig och därför inte lika lätt att lura. Jag ska ta till mig alla dina tips och låta säljaren visa mig att allt fungerar som det ska innan köpet.
Sen tror ni man kan pruta när man köper av handlare, behöver man kanske ha gedigna argument för att få ner priset något.

När vi ändå pratar gasol, hur länge räcker vanligtvis en gasoltub om man lagar mat 2ggr om dagen?

ThePirate

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2025

Pruta friskt, de har ju haft bilen sedan 24/6 2014! Det finns en likadan bil i Skellefteå(privat) för 58...dessutom ser dynorna på den vara utbytta, i "kurts" så är de original. En sådan där bensinare är nog ganska så iskall på marknaden...

En 11 kg.s gasolflaska räckte för oss för kylskåpet i 25-35 graders hetta och enklare matlagning(säg frukostäggen/kaffe, enklare middag) i 4 veckor ifjol(semesterresa, därav vet jag ganska exakt), så med rejäl matlagning och kylskår borde du klara 2-3 veckor på en flaska ganska enkelt. Det som drar gasol är uppvärmningen. I -30 C får du räkna med att en flaska räcker 2-3 dygn... så kör helst med ström inkopplad, förutsätter att bilen har något som kallas för elpatron.

F

F.d. 30933

Guest

Tack så mycket! efter mitt nattpass nu ska jag åka till Ludvika och känna, klämma testköra osv. Om den nu inte nyligen är besiktad brukar det vara något man kan kräva att få göra innan köp?

Annars känns det mycket bättre nu när jag fått så mycket tips av er här på forumet, kanske äger jag en husbil innan helgen är slut:rolleyes:

ThePirate

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2025

Hehe, jobbar nattpass jag med. Självklart så ska du kräva att bilen besiktigas, annars köper du ju en gris i säcken. Lycka till, ska bli spännande att höra vad resultatet blev! Kom ihåg att inte hasta med köpbeslutet, den där bilen lår inte försvinna bara så där...

F

F.d. 53814

Guest

Jag hade lånat upp ett par kronor och tittat närmare på den Nordic som länkades till lite högre upp.
Du får en så mycket trevligare bil än något av liken hos Kurts.
På en av bilderna på Piloten så är det ju en rejäl fuktskada i taket.
Köp en billig fuktmätare på Biltema och ta med dig. Öva på några träbitar inne först, passa på när du stannar och fikar efter vägen :)

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Om du nu köper Solifern se till att plåga skiten ur den direkt första veckan och åk inte bara och ställ upp den.
En så gammal bil som stått still och oanvänd i 2 år på en grusplan kan ha dragit på sig en hel del problem. Bra om dom kommer fram medan du fortfarande kan hävda någon form av garanti.
Vill dom friskriva sig från garantier är det nog bäst att stå över om du inte kan/vill skruva själv.

Att den blir nybesiktigad utan anmärkning och att minst en oljeservice görs är självklart.
Besiktningsprotokollet kan man dock tyvärr inte alltid lita blint på. Handlarna har ofta bra kontakt med de lokala besiktningsgubbarna..

Ett samtal till tidigare ägaren brukar ge riktigt bra med information.

F

F.d. 30933

Guest

Jag var för sen för att få titta på solifern. Men handlaren sa att han skulle hjälpa en kvinna sälja en Nordic -91 för 104000 nästa vecka och att jag kunde få kika på den innan den läggs ut på nätet. Nordic brukar väl passar rätt bra som året om boende?

Toppen