• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pilote R380 -89, Peugeot J5

F

F.d. 6334

Guest
Hepp.

Är sedan en vecka tillbaks ägare till en Peugeot J5 Pilote R380 -89.
Nu finns det trotts det fina skicket en del små fix till den ska
rulla nästa sommar.
Dels så funkar inte Varmvattensberedaren, Den bara klickar.
Har ännu inte kollat om värmen i bodelen fungerar.
Håller just nu på med att byta en del slangar i motorrummet.
Ska täta om några fönster och se vad man kan hitta ny täcklist
för skruvhålen i ram runt fönstren.
Tja jag ska se vad mer som dyker upp.
Kommer lite bilder vart efter jag fixar, Å så kommer det att dyka
upp en och annan fråga också :)
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Pilote R380 -89, Peugeot J5

När min varmvattenberedare inte funkade o bara klickade på min gamla bil. hade vatten tagit sig in genom avgasröret och lagt sig runt brännaren.När bilen stod på ett visst sätt och det regnade rann vatten in i avasröret.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Pilote R380 -89, Peugeot J5

Hepp.

Är sedan en vecka tillbaks ägare till en Peugeot J5 Pilote
Ska täta om några fönster och se vad man kan hitta ny täcklist
för skruvhålen i ram runt fönstren.

:)
----------------------------------------------------------------------------------
Hejsan och välkommen.
Om du syftar på den ca. 13 m.m. breda plastlisten som brukar täcka skruvskallar i alulisterna så finns de ofta att köpa hos lite större husvagns/husbilsfirmor på metervara.
Här har du en länk till en firma i Örebro som har massor med lister och tillbehör, bl.a. plastlisten om det var den du menade.


Husvagnslist

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 6334

Guest
Sv: Pilote R380 -89, Peugeot J5

Jag skulle gärna byta ut luftburken till något sportigare, Men när man tillverkade bilen så byggde dom just luftburken på ett visst sätt för att motorn skulle fungera optimalt, Så jag har valt att behålla originalet.
Såg att till luftburken gick det två slangar, Den ena mot grenröret och den andra bara mot fronten.
Den som gick mot grenröret gjorde ingen nytta då troligtvis någon ägare innan mig bytt avgassystem tagit bort kåpan som ska sitta kring grenröret som ska leda varm luft in i luftburken.
Jag tillverkade en ny kåpa som jag satt på 1:a cylinderns utblås så jag får något som liknar det som en gång satt på den.
Sen så var fästena till locket på luftburken trasiga, så jag bytte ut dom mot snabbspännen istället.
Tilläggas kan att jag bytt både motorolja och växellådsolja, tvättat luftfiltret och kollat att tändstift ser fräscha ut.
 

Bilagor

  • DSC_0345.jpg
    DSC_0345.jpg
    1,7 MB · Visningar: 21
  • DSC_0348.jpg
    DSC_0348.jpg
    1,6 MB · Visningar: 18
  • DSC_0351.jpg
    DSC_0351.jpg
    1,9 MB · Visningar: 21
  • DSC_0354.jpg
    DSC_0354.jpg
    1,9 MB · Visningar: 24
  • DSC_0355.jpg
    DSC_0355.jpg
    2,1 MB · Visningar: 28
F

F.d. 6334

Guest
Sv: Pilote R380 -89, Peugeot J5

Jag har upptäckt fukt i husbilen, Men fukten finns inte i husdelen, Den finns i dom nedre delarna bak på husbilen.
Fukten är begränsad så den ser inte ut att kunna spridas uppåt då den är delad från husdelen typ.
Det ska bytas ut under våren mot färskt virke.
 

Bilagor

  • DSC_0443.jpg
    DSC_0443.jpg
    1,5 MB · Visningar: 13
  • DSC_0444.jpg
    DSC_0444.jpg
    1,5 MB · Visningar: 12
  • DSC_0447.jpg
    DSC_0447.jpg
    1,5 MB · Visningar: 13
F

F.d. 6334

Guest
Sv: Pilote R380 -89, Peugeot J5

Att bilen i övrigt inte tagit åt sig någon fukt genom fönster m.m. är nog tack vare att ägare innnan mig smetat överdirivet mycket cilicon runt fönster m.m. för att vara säker på att den är tät
 
F

F.d. 6334

Guest
Sv: Pilote R380 -89, Peugeot J5

Jag har tagit bort några galler på ena sidan för att öva mig på att täta.
Sen så blir det att ta alla fönster med ny cilicon och nya plastlister för
att täcka skruvskallarna.
Gaffatejp fungerar som provisorisk förseglig för väta :)
 

Bilagor

  • DSC_0413.jpg
    DSC_0413.jpg
    2,7 MB · Visningar: 6

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Pilote R380 -89, Peugeot J5

Nej, som Peter skriver absolut inte silikon. Det är bara tillfällig nödlösning för att smeta på synligt i kanterna. När du har skruvat och tagit bort delarna/ramarna från bilen och skall täta dem som vid nymontering så finns det inget annat än Butylmassa av något bra fabrikat att använda. Butylmassa torkar aldrig, utan håller sig alltid kladdig och seg, så även om skarven rör lite på sig förblir det tätt.
Möjligen så kan man använda en tätmassa som har limkaraktär på en del saker, men det blir ett elände att få bort igen. Tätmassa med limkaraktär är Casco Marin, Bostic Superbond m.fl.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 6334

Guest
Sv: Pilote R380 -89, Peugeot J5

När jag startar bilen då den är kall så ryker den vit rök, Å det är inte lite.
Det formligen bolmar ut.
Har läst att när det är är vit rök så kan det vara att toppen är är spräckt eller
att topplockspackningen är gången.
Vit rök = den tar in vatten i cylindrarna.
Men den ryker bara vit rök ca 3-5 minuter sen avtar det när den är varm.
Ska kolla vattnet, oljan imorgon så får man se, Men då jag bytte den gammla oljan
så såg den inte skum ut.
Då jag körde hem den dom ca 35 milen så låg den stadigt på ca 90 grader vattnet.

Ska starta den imorgon och filma så får ni se hur mycket den verkligen ryker :-/
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Pilote R380 -89, Peugeot J5

Hej igen Mulle. Jag har plockat rätt mycket med Peugeots bensinmotor som sitter i de här bilarna. Det finns redan massor skrivit om dem om man söker lite här på forumet.
Men vi tar en sväng i alla fall :).

Motorn brukar funka både länge och säkert om man pysslar om den med olja och lite service. Man skall hålla ordning på kylaren och kolla att elektriska kylarfläkten fungerar för det som motorn inte pallar med är att gå varm. Det sitter lösa cylinderfoder i den så om den kokar och går varm m.m. så får man problem.
När du nyligen har köpt den så kan det vara värt att byta till en ny termostat och även termokontakten som sitter inskruvad i kylaren och startar elfläkten kan vara idé att förnya. Det finns rätt mycket delar på Mekonomen som passar till bensinbilarna och även till själva Fiat/Peug./Cittra-chassit. Det kan även vara idé att ta bort locket/filtret som sitter på ventilkåpan och tvätta ur det med lacknafta eller dyl. Det sitter även ett likadant lock framför motorn med slangar som går in. Det brukar sitta fastsuget rätt bra, men det går att få bort, och det är där som man enklast fyller på olja. Motorn andas genom de två filtren så de skall vara rena, eller inte täppta i alla fall.
Vita röken låter ju lite knepigt. Men det kan ryka rätt mycket den här årstiden om man bara startar en stund utan att varmköra dem, för kondensen som då bildas i avgassystemet kan ryka rätt länge.
Kolla så du har expansionskärlet ungefär halvfullt med vatten för då borde inget ha försvunnit.
Ett annat rätt säkert sätt att kolla så det inte är kylarvatten som kommer ut ur avgasröret är att helt enkelt ta några droppar på ett finger och "dutta" på tungan, man känner då jätteenkelt om det smakar sött och innehåller glykol.

Lycka till, och hör av dig. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6334

Guest
Sv: Pilote R380 -89, Peugeot J5

Hepp.

Tja som jag skrev så rök ju bilen en del vit rök vid start, Såg sedan att
den även tog vatten då expansionskärlet var tomt.
Rev ner å bytte cylinderpackningen och skruvade ihop allt igen å trodde
att allt va frid å fröjd och att jag skulle få åka ut å "perkera" lite med den.
Tji fick jag när varningslampan för het motor började lysa.
Lustiga i det hela så visade inte mätarna att den var varm på något sätt.
Luftade systemet flera gånger utan framgång, Lampan lös så glatt efter en
stunds körande.
Rev ner allt igen för att förvissa mig om att allt gjordes rätt, Inget fel gjort
vad jag kunde se och plockade ihop allt igen.
Luftade allt efter konstens alla regel, Men lampan lyste så glatt efter en
stunds körning.
Märkte nu att fläkten inte ville köra igång som den skulle utan funkade
lite sporadiskt då och då å motorn komm upp till 105 grade innan jag gav upp.
Nu är allt rivet på nytt å jag kör en ordentlig renovering med planad topp, Nya
foder och kolvringar m.m..
Först ut i renoveringen är Penetrantprovning för att se så inte toppen är sprucken
samt planing av den :).
 

Bilagor

  • DSC_1042.jpg
    DSC_1042.jpg
    2 MB · Visningar: 6
  • DSC_1048.jpg
    DSC_1048.jpg
    1,8 MB · Visningar: 5
  • DSC_1053.jpg
    DSC_1053.jpg
    1,8 MB · Visningar: 6
F

F.d. 6334

Guest
Sv: Pilote R380 -89, Peugeot J5

Nu börjar det hända lite igen.
Har kastat ut den gamla kylarfläkten och ersatt den med två 12" fläktar.
Har en annan termokontakt som kyler lite tidigare än originalet.
tvättade kolvar och nya ringar på dom.
Honade ur foder lite lätt, Så väldigt fina ut och troligtvis bytta för bara
några tusen mil sedan.
Nu funderar jag om om jag ändå när jag håller på byta vattenpumpen också,
för jag fick för mig att den gick varm i lagren typ.
Shims till fodren fick jag hem idag, så nu ska jag mäta in så fodren kommer
i rätt höjd i förhållande till blocket.
Det kan ju kanske bli en husbilssemester under min semester som börjar om en vecka :)
 

Bilagor

  • DSC_1166.jpg
    DSC_1166.jpg
    2,8 MB · Visningar: 9
  • DSC_1174.jpg
    DSC_1174.jpg
    2 MB · Visningar: 10
  • DSC_1177.jpg
    DSC_1177.jpg
    953 KB · Visningar: 8
  • DSC_1181.jpg
    DSC_1181.jpg
    2 MB · Visningar: 7
  • DSC_1123.jpg
    DSC_1123.jpg
    2,4 MB · Visningar: 10
  • DSC_1180.jpg
    DSC_1180.jpg
    2,6 MB · Visningar: 10
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Pilote R380 -89, Peugeot J5

Snygga plåtar till fläktarna! det ser nästan ut som du tänkt till.:)

Mäta foderhöjder.... du ligger sämre till än mig inför semestern!:D:D:D
Sist jag donade med sånt var för säkert 20 år sen på en redan då gammal Gordinimotor, oj vilka minnen jag måste bearbeta nu.
Min husbil startar och går att köra men semestern börjar 17:00 i morrn och det finns lite kvar om man säger...

Lycka till och kör så det ryker!

mvh jocke
 
F

F.d. 6334

Guest
Sv: Pilote R380 -89, Peugeot J5

Idag blev det bara lite finlir med cylinderfoder.
Mer händer nog imorgon lördag, då ska kolvarna i :)
Beslutade att köpa en ny vattenpump också när det
ändå är rivet.
 

Bilagor

  • DSC_1191.jpg
    DSC_1191.jpg
    1,5 MB · Visningar: 6
Toppen