• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pilote 590 eller motsvarande

F

F.d. 18364

Guest
Hej!
Vi har tidigare "släpat" på husvagn men har i år hyrt husbil... nu letar vi en att köpa på blocket :). Vi har en relativt sparsam budget, nya bilar på 7 siffriga belopp är inte riktigt vad vi tänkt oss ;)
Vi är normala fall 2 vuxna och 2 barn men i bland så kan det nog bli ytterligare någon vuxen med på turerna.

Såg bla en pilote 590 som på bilderna såg intressant ut. Vad har ni som har eller har haft den bilen för erfarenhet och tips kring den.

Har ni ytterligare tips om andra bilar i upp till 150 000 kr klassen.

Vad skall man allmänt titta på / tänka på vid köp, både gällande inredning och övrigt. Om man läser på forumet så har vi ju några som bytt bil några gånger, ni har säkert väldigt bra erfarenheter. Gjorde ni några misstag, eller snarare, vad var ni missnöjda med gällande era första bilar och bilköp?

Tack på förhand.
MVH
Fredrik Östersund
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Pilote 590 eller motsvarande

Mitt tips!
Kolla på en helintegrerad Hymer, det finns en s-klass 555 som ryms i din budget på blocket.se, bra kvalitet som håller sig fräsch länge.
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Pilote 590 eller motsvarande

Vi hade i slutet av 90-talet en 590 bensin , om jag minns rätt så drog den runt 1,5l/mil.Det var vår första köpta husbil vi var bl.a mellan Hamburg o Hannover på semester det e ju som att köra i skåne d.v.s inga större höjdskillnader, så det gick bra med en bensinare. Ska ni köra där som det e lite större berg att passera så rekommenderar jag att man planerar körväg så man slipper de värsta bergen för det kommer nog att öka bensinförbrukningen ganska mkt. Ska man lite söderut o passera Kassel istället för att köra över Kasselbackarna kan man ta den lite flackare vägen öster om från Göttingen. I övrigt så fungerade bilen bra vi var både 4 o 5 personer på våra resor med den bilen. Vi hade den inte så länge p.g.a ändrade arbetsförhållande. Jag hade nog försökt få tag i en dieselbil om jag hade varit som ni för dom e betydligt bättre när det gäller att segdra. Lycka till med ert sökande/staffan
ps:vi var väldigt nöjda med planeringen av bilen :ds
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Pilote 590 eller motsvarande

Köp en från Tyskland direkt så får du mera husbil för pengarna . ex:
Wohnmobil-Galerie men räkna med 10000:- i besiktning plus resa .


http://wohnmobil-galerie.de/page_deutsch/w06_d_verk_bis20.htm den kostar 13.900 euro men när vi köpte där så slog dom av 1000 euro direkt för att den skulle på export .
Sen tillkomm tillfällig försäkring samt skyltar .

Den skall även provtryckas och slangar skall bytas innan den kommer till SBP .
 
Senast ändrad:
Toppen