• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Piezotändaren fastnat Alde 2920

F

F.d. 11915

Guest
Halloj

Skulle duscha i bussen igår och piezotändaren fastnade i nedtryckt läge. Kan tryckas ned ca 5 mm men utan klick. Känns som om den fastnat under klicket. Hände tidigare och lyckades lösa problemet med lite 5-56 men denna gången verkar det stumt. Det är en Alde Compact 2920 det gäller.
Kan man med polygrip försöka snurra på knappen för att få den att lossna eller finns det andra trick?
Hur demonterar man piezotändaren om man skulle byta den?

Mvh,
Fredrik
 
F

F.d. 11915

Guest
Sv: Piezotändaren fastnat Alde 2920

Lyckades lösa själv och tänkte tipsa andra om deras tändare slutar fungera hur man löser problemet provisoriskt.

Jag tog en braständare, en sådan med pistolgrepp som klickar när man trycker på avtryckaren. I denna sitter nämligen en piezotändare.
Skruva isär så ser ni piezo delen med 2 trådar.
Bara att öppna luckan till Alde-pannan och ansluta den långa tråden till tråden som går till den inbyggda tändaren samt skruva fast den korta tråden i befintlig skruv på pannan för jordning och voila, nu kan pannan tändas.

Mvh,
Fredrik
 
Toppen