• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Photoshop och Lightroom

F

F.d. 2621

Guest
Jag har versionen nr 9 av Photoshop och är inte riktigt vän med den.

Frågor till mera erfarna är:

Är Ligtroom en variant av Photoshop eller ett eget program?

Om man skaffar den senaste varianten - nr 11 - av Photoshop, ska man då först avinstallera den gamla versionen eller bara installera den nya?

Hur undvika att lagrade bilder går förlorade vid övergången?

Tacksam för goda råd ö h t kring dessa frågor.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Photoshop och Lightroom

Lightroom är ett fristående program och kan i viss mån ersätta Photoshop. När det gäller färgkorr är Ligtroom likvärdigt Photoshop. Det är enbart vid mycket avancerade manipulationer med masker och lager som man behöver Photoshop. Fördelen med Lightroom är att man har alltid originalbilden kvar.

Du kan lugnt ha kvar äldre versioner av ett program om du installerar en nyare version, det handar bara om du har tillräckligt med disk utrymme.

Gamla bilder påverkas inte om du installerar en ny programversion. Här gäller som alltid att du gör backup på dina bilder.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Photoshop och Lightroom

Skillnaden mellan versionerna är inte så stor. Risken finns att du blir besviken.
 
Toppen