• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Personbil klass 2 !

Runner

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9168
Medlemskap
2024
Tänkte höra om erfarenheter från medlemmar som kör mer än 3,5 ton med b-kort och ute i Europa hamnat i poliskontroll eller liknande i t ex Tyskland, Spanien etc och kanske visat det där dokumentet man ska ha med sej på passande språk.
Har hört många som säger at det går så bra MEN finns det några som faktiskt fått förklara för utländsk polis och hur gick det?
Sen är väl detta ett EU undantag så hamnar man utanför EU t ex Norge, Schweiz så gäller väl inte detta undantag?
 
Senast ändrad:

Runner

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9168
Medlemskap
2024
Sv: Personbil klass 2 !

Här kommer lite jag saxat från Husvagn o Camping:

Svenskt B-körkort är ogiltigt utomlands
PUBLICERAD 2010-02-04 15:06

Den svenska rätten att med B-körkort köra en personbil med obegränsad totalvikt visar sig inte vara gångbar utanför Sveriges gränser.

Husvagn & Camping har nyligen fått vetskap om att du måste ha en speciell kod inskriven på B-körkortet för att få köra husbil med totalvikt över 3,5 ton i Norge, och samma sak gäller inom EU.

Bakgrunden är att alla nyregistrerade svenska husbilar från och med den 1 maj 2006 klassas in som personbilar klass II, en anpassning till den då nya fordonskattelagen. Denna nya fordonsklass har inneburit att årsskatten för personbildsdieslar blivit billigare.

Straffbeskattningen som tidigare drabbade dem försvann. Staten har samtidigt höjt sina inkomster för husbilarna, eftersom fordonsskatten ökade rejält när husbilarna blev personbilar klass II.

Den som har ett körkort med behörighet B, som är utfärdat före den 1 juli 1996 (och inte har fått det återkallat därefter), får köra personbilar även om de väger över 3,5 ton. Är körkortet nyare än så måste du ha körkort C för att få köra personbilar tyngre än 3,5 ton. Behörigheten är då bättre harmonierad med övriga EU-länder.

För att visa kontrollerande polis att du har rätt att köra ditt fordon skall det framgå av en särskild kod instansad på körkortet. Men i Sverige tillämpar myndigheterna inte detta kodsystem, åtminstone inte i nuläget. Svårigheter drabbar naturligtvis först och främst den som kör med en iögonfallande stor husbil, men faktum kvarstår. EU-länderna har inte förbundit sig att acceptera alla unionens särbestämmelser och körkort. Enligt Transportstyrelsens jurister har de uppmanats att göra det, men vem kan klandra en trafikpolis för att han eller hon ifrågasätter det riktiga i att köra till exempel en 15 ton stor och tung husbil på B-körkort?

Husvagn & Camping har varit i kontakt både med Transportstyrelsen i Sverige och med det norska Vejdirektoratet, och deras jurister har varit i kontakt med varandra. Sanningen är bister men tydlig: I Norge får du inte köra med en husbil som väger mer än 3,5 ton med körkortsbehörighet B. Punkt. Det krävs C på behörigheten. För resten av EU gäller egentligen exakt samma sak, (krav på kod 79 på körkortet ): Bara en utskrift av EU-direktiv från internet duger inte. För att vara säker på att inte bötfällas eller än värre drabbas av körförbud eller lagfaras för olovlig körning skall du alltså skaffa dig behörighet C.

Men egentligen är det inte ens klart att svenska polisen accepterar rätten att köra dessa tunga personbilar. Saken har inte prövats, och det i sin tur beror på att de som kontrollerats av polisen inte prövats juridiskt. Förseelsen är nämligen ett så kallat uppsåtsbrott och att kräva av föraren att han skall veta att hans behörighet är ogiltig är omöjligt. I själva verket vet inte ens juristexperterna på Transportstyrelsen vad som gäller - egentligen.
 

tarmo

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Österåker
HBK-Nr
11556
Medlemskap
2021
Sv: Personbil klass 2 !

Frågan gällde om erfarenheter. Saxat av info.- daterad 2010-02-04 låter lite gammalt.
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Personbil klass 2 !

ha de gött i värmen!!:D

Hej'
Har du fått köra det förut så får du köra det även nu.
B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.

Med vänlig hälsning
Eva Evertsson-Petman
Handläggare
Trafikregistret
Transportstyrelsen
701 88 Örebro
Start - Transportstyrelsen
Telefon:0771-81-81-81
Fax: 019-678 41 07



mitt nya körkort,,ja lämna tillbaka tradarkortet,,numera livsnjutare på heltid,,
:D:D
 
Senast redigerad av en moderator:

salolsson

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
17198
Medlemskap
2024
Sv: Personbil klass 2 !

Hej
Var sommaren 2011 på en camping i Porec i Kroatien. Träffade ett par där som slog följe med oss på en utflykt till Plitvice nationalpark. Det bar sig inte bättre än att våra båda bilar blev stoppade i en poliskontroll.
Deras bil vägde över 3500 kg och de försökte hänvisa till den svenska undantagsregeln och hade med utskrifter av denna.

Polisen var helt kallsinnig till dessa utskrifter då dessa saknade "stämplar" och hävdade att vem som helst kunde skriva ner detta på en dator för att sedan skriva ut, vilket väl i.o.f är sant.

De slapp i.a.f. böter men fick inte köra vidare. Det löste sig så att jag körde vidare med deras bil då jag har C kort, medan de körde iväg med vår bil som väger under 3500 kg.

Kroatien var visserligen ännu inte med i EU vid detta tillfälle, så idag kanske det gått bättre.

Problemet är nog att det för den enskilde polismannen måste vara nästan omöjligt att hålla reda på alla andra länders regler och undantag, det kan nog vara svårt nog att ha full koll på det egna landets.

En utskrift från internet hjälper nog föga. Om det funnits en mer officiell handling typ det gröna försäkringskortet att visa upp hade det nog underlättat.

Självklart löser det sig nog i slutändan ändå, och risken att bli kontrollerad får nog ändå anses som väldigt liten. Men man får nog ändå vara förberedd på att det inte kommer att gå helt smidigt om man blir stoppad för kontroll.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Personbil klass 2 !

Självklart ska dom vara kallsinniga till en utskrift som inte gäller i det aktuella landet.

Låter mera som "friskt vågat hälften vunnet"
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Personbil klass 2 !

Gunnars och Teddis svar är rätt.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Personbil klass 2 !

Bromsklossen i sammanhanget är nog ändå svenska "maktutövare". I både Tyskland och Norge fick de som hade behörighet att framföra tyngre personbilar per automatik ett C1-kort vid övergången till nuvarande bestämmelser. Kruxet är väl att med den gamla B-behörigheten får man framföra fordon även om dessa väger över 7,5 ton, men ett C1-kort sätter gränsen vid just 7,5 ton.

En annan sak är väl om det är upp till allmänheten att upplysa "myndighetsutövare" vilka bestämmelser som gäller, borde vara en elementär del i utbildningen av trafikpoliser. För regler och bestämmelser gäller väl inte bara trafikanterna?
 
Senast redigerad av en moderator:

Runner

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9168
Medlemskap
2024
Sv: Personbil klass 2 !

Tackar för alla svar. Jag beslöt mej för att ta c-kort hur det än är och jag kör upp för c-kort i övermorgon så får vi se om jag klarar mej på första rycket :)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Personbil klass 2 !

Polisen var helt kallsinnig till dessa utskrifter då dessa saknade "stämplar" och hävdade att vem som helst kunde skriva ner detta på en dator för att sedan skriva ut, vilket väl i.o.f är sant.

Skönt att det löste sig för er!

Är det bara "stämplar" de vill ha så kan ju den som behöver gå in på närmsta poliskontor i Sverige med utskriften och få lite stämplar? Eller det ska vara stämplar från det land man befinner sig i?
 

salolsson

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
17198
Medlemskap
2024
Sv: Personbil klass 2 !

Nu ställer ju språket till det en hel del i länder där polisens kunskaper i engelska är varierande. Som jag/vi förstod det menade dom något i stil med "den har ni gjort själva det finns inte ens någon stämpel"
Nu var deras intresse av utskriften minimalt, dom vände och vred bara lite på den och läste inte ens igenom den ordentligt.

Men om vi antar att polisen man stoppas av ändå godkänner den svenska undantagsregeln, så dyker nästa problem upp.

Utskriften visar bara på hur undantagsregeln ser ut, och visar på inget sätt att vare sig Du eller Jag har rätt att åberopa denna regel. Polisen i det aktuella landet måste också ha möjlighet att kontrollera att körkortet inte varit återkallat någon gång under de senaste 17 åren, för att veta om regeln gäller just dig eller mig.

Att man har rätten på sin sida att framföra ett tyngre fordon enligt regeln är vi nog eniga om, problemet är bara hur man skall kunna visa att man har denna rätt.

Tycker det borde gå att få det inskrivit i det internationella körkortet om man beställer ett sådant, det är ju i stort sett bara en översättning på papper av vilka fordon man har rätt att framföra.

Annars som sagt så är risken att bli stoppad liten. Och även om man blir stoppad reder det säker ut sig i slutändan, men räkna med att det kan ta ordentligt med tid.
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Personbil klass 2 !

Hej,

om du vänder på ditt körkort står det datum i kolumn 10 då du förvärvat din behörighet, så det går att bevisa på plats vid en kontroll.

När det gäller tidsbegränsade behörigheter står det i kolumn 11 hur länge denna behörighet gäller (läs högre behörigheter än B).

När det gäller det internationella körkortet så är det just internationellt, dvs det ser i utformning ut på samma sätt oavsett vilket land det är utfärdat i. Det finns således ingen text på ett särskilt språk. Dessutom behövs endast internationellt körkort vid färd utanför länder som inte är medlemmar i EU eller EES-områdena. I länderna utanför EU och EES-områdena finns inga undantag för att framföra fordon på mer än 3500 kg utan rätt behörighet, C eller C1.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Personbil klass 2 !

Här kommer något användbart på tyska.
 

Bilagor

  • Tyska.pdf
    10 MB · Visningar: 161

Runner

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9168
Medlemskap
2024
Sv: Personbil klass 2 !

Larsemil:s svar var ju goda nyheter! För min del var jag lite för het på gröten för när jag började kolla C1 i början av året så var det fortfarande mycket oklart bland bilskolorna och framför allt hade man inte någon bil att öva/köra upp i så jag bestämde mej för att satsa på "stora" C istället så att så blev det. Idag körde jag upp och fick mitt C-kort.
Ganska precis 18000 gick det på.
 
Toppen