• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Personbil B

Olle Ljung

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
3186
Medlemskap
2024
För att få köra en husbil över 3500kg. skall man då ha ett intyg på att man får köra den tunga bilen förutom körkotet. Om så är fallet var får man tag på intyget.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Personbil B

I sverige behöver man inte intyg, bara ditt körkort är utfärdat före i juli 1997 (och att man inte fått det indraget efer denna datum)
Men i övriga europa är nog inte alla poliser på det klara med denna undantagsregel som finns i sverige, då kan det vara bra att ha en utskrift på aktuella språk som beskriver regeln. Denna text finns i något dokument, det har skrivits om detta tidigare i nån tråd, du får söka själv, eller om någon annan här kan länka det som vet.
 

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Sv: Personbil B

Det räcker att Du har ett körkort som är utfärdat före 1996 och det får inte ha varit återkallat!!
Om jag vore som Du skulle jag se till att jag hade med en utskrift av de bestämmelser som gäller. Ännu mera praktiskt är det kanske att skaffa dem på flera språk om Du avser att köra omkring utomlands.
Leif
 

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Sv: Personbil B

Jag kan skicka Dig den informationen i PDF-format om Du vill. Jag har den på svenska, tyska och franska. Mejla mig om Du vill ha dem.
Leif
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.679
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Personbil B

Nu måste jag fråga er
Vad menar ni med indragit-återkallat vad är skillnaden?
HaDe Hasse:mcride:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Personbil B

Nu måste jag fråga er
Vad menar ni med indragit-återkallat vad är skillnaden?
HaDe Hasse:mcride:
Jag menar samma sak, men kanske har uttryckt mig med fel ord. Jag hade också fel med årtalet, men det har ju blivit rättat!
Rätt ska vara rätt!
Egentligen brukar jag faktiskt aldrig skriva om jag inte är säker på min sak, så det var lite förhastat att skriva mitt inlägg, ska skärpa mig nästa gång!
MVH Annette
 
O

Oskar-543

Guest
Sv: Personbil B

Hej
Er der nogen der har adressen til EU Bookshop med B körekort og
PB 2 på flere sprog


Erik 543:spinny:
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Personbil B

Detta med körkortet...

Jag har förstått, att om man har haft körkortet återkallat och varit tvungen att köra om körkortsprovet efter 1997, får man inte köra tyngre PB2 än 3500 kg.

Men om man har haft kortet indraget och fått kortet tillbaka efter en tid utan nytt prov, då kan man forfarande köra PB2 över 3500 kg.

(Som jag efter att ha kört för tungt lastat flyttbil. Mitt kort var indraget 2 månader 2006, jag fick det tillbaka och fortfarande står det 1972 som utfärdandeår).

hälsning
jyrki
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Personbil B

Är det en undantagsregel bara i Sverige, gäller det inte hela EU?

De andre land som hadde rett til tyngre kjøretøy i vanlig personbilkort tidligere har i en overgangsperiode gitt forenklet utvidelse til C1 bare mot legeattest.
C1 = kjøretøy max 7500 kg. Norge startet denne overgangen for snart 10 år siden, Tyskland i perioden 2000 til 2005 - UK holder på nå.

Sverige er alene om å tillate tunge "personbiler" på vanlig B-kort.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Personbil B

Det räcker att Du har ett körkort som är utfärdat före 1996 och det får inte ha varit återkallat!!
Om jag vore som Du skulle jag se till att jag hade med en utskrift av de bestämmelser som gäller. Ännu mera praktiskt är det kanske att skaffa dem på flera språk om Du avser att köra omkring utomlands.
Leif


Jag som "råkade" köra lite för fort för ett antal år sedan men som även har C-kort borde ju då ändå få köra en bil som är över 3500kg eller hur verkar det ?
Det står ju inget på körkortet att jag varit av med det samt står det "bara" den gången jag tog det när jag var 18 år .
 
Senast ändrad:
I

Iveco 35

Guest
Sv: Personbil B

Hej. Du har ju kört upp för din c-behörighet så den tar dom inte bort på dom premisserna.Olle.
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: Personbil B

Hej Bengt-Åke.
Har du ansökt om förlängning av din behörighet ? Alla med C,CE,D eller DE måste göra detta före 45 årsdagen. I annat fall blir du av med din behörighet.

PS Jag ser du skrivit ut din ålder. Det går att söka i efterhand.


Mvh Rune.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Personbil B

Hej Bengt-Åke.
Har du ansökt om förlängning av din behörighet ? Alla med C,CE,D eller DE måste göra detta före 45 årsdagen. I annat fall blir du av med din behörighet.

PS Jag ser du skrivit ut din ålder. Det går att söka i efterhand.


Mvh Rune.

Det är redan fixat med c kortet och man blev lite fundersam om jag köper en husbil med totalvikt på 4000kg så kan jag köra den med mitt C kort och för frugan sä funkar det med hennes B kort .
Jag har ju även A B BE C .
 
F

F.d. 50730

Guest
Sv: Personbil B

Har du kvar reglerna Rullan så skulle jag också vara intresserad få tag i dem på PDF. :yes:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Personbil B

Stämmer nog att man blir av med behörigheten. Men då den formella kompetensen finns räcker det med en "färsk" läkarundersökning för att kunna förnya. En kompis råkade ut för detta, men vet ej om det finns en övre gräns för tiden.
 
Toppen