• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Permanent, stor parkeringsplats i Stockholmsområdet?

Mikael M

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Sollentuna
Hej
Jag funderar på att bygga om en veteranlastbil till en husbil. Men den kommer vara en aning för stor för en vanlig parkeringsruta (2.5 x 5 m). Så jag undrar om någon har tips om hur jag hittar en permanent parkeringsplats att ställa husbilen när jag inte är ute och åker.

Jag är ny på det här forumet, och jag ber om ursäkt ifall jag bryter mot någon regel.

Vi vilket fall som helst: Hjulbasen på fordet är 4.9 m, och spårvidden 2.5 m. Men om man tar hänsyn till att däckens bredd och att det är svårt att placera ett så stort fordon med millimeterprecision, kommer jag troligtvis hamna utanför linjen i de flesta vanliga parkeringsfickor.

Jag bor i Sollentuna och undrar om ni har några ideer om hur jag kan snoka upp en parkeringsplats. Jag funderar på att kontakta folk i närheten som verkar ha ledig yta, såsom villaägare, industriföretag med parkeringsplats över, eller de närmaste bondgårdarna.

Vad är en rimlig hyra för en plats som är under bar himmel? Min bostadsrättsförening tar 400 kr i månaden för plats i parkeringshus.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Det blir nog väldigt dyrt att parkera på en villatomt, ett par tusen/månaden exkl ström. Inte många som vill ha en lastbil ståendes på tomten som det dessutom skall jobbas på.

Industritomter brukar nog mest användas av vänner å bekanta om inte dom anställda redan har sina objekt där, men med lite tur så kanske det går att få en plats! Är inte tomten inhägnad så får du nog räkna med att andra jobbar på den när du inte är där.

Bondgård tror jag mest på, även om det inte kommer bli lätt.

Annars har du det här, för när du börjar bli klar med husbilen så vill du nog inte ha den uppställd så kleti och pleti kan tafsa på den.

Mitt tips är nog OM DU KAN, ta 4 sammanhängda parkeringsplatser i din bostadsrättsförenings garage för 1600kr, det kommer nog vara bekvämast och förmodligen billigast i längden.
 

Mikael M

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Sollentuna
Tack för svaret! Du skriver att "är inte tomten inhägnad så får du nog räkna med att andra jobbar på den". Förstår inte, menar du att andra jobbar på industritomten, eller att någon kommer stjäla husbilen när jag inte är där?

Bostadsföreningens garage har en takhöjd på bara 2.2 m, så det går inte för mig. Men jag ska kolla upp de andra tipsen. Och att hyra flera parkeringsplatser bredvid varandra är en bra ide.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Stjäla husbilen tror jag inte, det var iallafall inte det jag syftade på.

Jag känner/vet en som har flera veteranlastbilar och dom som "jobbar" när inte han är där har borrar hål i dieseltanken för att komma åt soppan.
Är det ödsligt så hjälper inte ens inhägnaden, dieselpriset är för högt, för tjuvarna iallafall.
Skulle tro att emblem och mindre prylar inte stjäls lika ofta om lastbilen är inhägnad.

Lyckas du få in lastbilen på en bondgård så är det nog bäst.
 
Toppen