• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Periodisk Ventiljustering på modern dieselmotor

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Jag har inte funnit någon information i serviceboken angående justeringsintervall för ventilerna på min husbilsdiesel (Renault 150dCi 2007). Är detta en historisk företeelse att behöva justera ventilerna och inte nödvändigt att göra på modernare dieselmotorer (common rail)?

Jag har hört från vänner inom åkeribranschen i Sverige och Danmark att man för att optimera bränsleförbrukningen till ett minimum, vissa åkare justerar ventilerna efter 20000mil. Vad gäller för husbilsmotorer som Fiat, Peugeot, Ford, Renault, Mercedez m.fl.?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
5.064
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Periodisk Ventiljustering på modern dieselmotor

Många bilmotorer har hydrauliska ventiltryckare, då behövs inte justering.

I andra fall, ja bra fråga.....man får väl anta att om inte ventiljustering finns med som en servicepunkt i serviceboken, så behövs det inte.

I fallet tunga motorer, där skall ventilspelet justeras.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025
Sv: Periodisk Ventiljustering på modern dieselmotor

Det är väl bara på stötstångsmotorer man justerar ventilspel ??:confused:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
5.064
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Periodisk Ventiljustering på modern dieselmotor

Det är väl bara på stötstångsmotorer man justerar ventilspel ??

Nejdå, ventilspelet behöver justerar oavsett om det är överliggande kam eller stötstänger.

Justeringen kan göras automatiskt med hydrauliska ventillyftare/tryckare,
eller manuellt med shims eller justerskruvar.
Detta gäller både stötstångsmotorer och de med överliggande kamaxel.

I stötstångsmotorer ökar ventilspelet med tiden, tickar mer och mer.

I motorer med överliggande kamaxel MINSKAR ventilspelet med tiden, motorn går tystare och tystare. Dvs ingen varning om att något är fel.
Det som händer härnäst, är att en eller flera ventiler bränner. = motorhaveri.
 
Toppen