• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Perforerat Al-tak

F

F.d. 10047

Guest
Vi har en gammal husbil (Elnagh-87) som vid häfftigt regn tar in vatten från taket. Har hört att det i gamla Al-tak uppstår små hål. Sant eller inte ? Förra sommaren målade jag om taket men det var nog inte så lyckat då färgen har spruckit på flera ställen. (Fel färg trots färghandlarens rek. ?) Tätade också om skarvarna då. Det har blivit bättre men inte helt ok.
Har någon på detta utmärkta forum stött på något liknande och framförallt, kan någon ge mig ett tips hur man ska få slut på problemet.
.
.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Perforerat Al-tak

Man menar nog att den med åldern blir lite prickig, kanske små fördjupningar. Jag har dock svårt att tro att det uppstår genomgående hål. Försök hitta läckan. Det kanske är en enda läcka. Vattnet kan kanske sprida sig i innertaket så att ni upplever mängder med läckor. Största risken för läckor är alltid vid skarvar och luckinfästningar. Det finns många genomgående prylar på taket. Ventiler, TV-antenn. Kanske skorsten till pannan.

Hitta läckan först innan du ger dig på hela taket.

Lycka till!
:mcride:

F

F.d. 29925

Guest

När det det gäller målning av aluminium är det väldigt viktigt att "veta" vilken färg och vilket förarbete som krävs. (bl.a. måste man använda en etsante grundfärg för att få ett bestående resultat)
Att använda färger som innehåller olika kopparföreningar är detsamma so att be om framtida problem.

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Har sett mange husbiler med alu skinn som får problemer med galvaniske hull.
Sist i ferien hos min forhandler.
En 9 år gammel stor Eura med alkove. I skjøten mellom alkoveplaten der den møter opp-foringen fra chassistaket, mao tversoverskjøten over framvindu på chassis("gulvet på alkoven"). Fullstendig bortkorrodert i hele bilens bredde, og stor fuktskade som resultat. Stål/metall stifter som brukes ved monteringen er problemet.

Mekaniker bekreftet at en husbil ofte, og desverre, har mange uheldige material kombinasjoner mot aluminium platene på hele bilen, med galvanisk korrosjon og lekkasjer som senskade.

:(

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

arneby;

Om du verkligen kan konstatera att aluminiumplåten är eroderad på många ställen så att det är hål in till isoleringen så måste du slipa bort all färg på taket.

Därefter, spackla över ytan med ett tunnt lager Plastic Padding, slipa lätt med fint sandpapper och måla med plastfärg eller gelcoat.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Efter rengörning och lätt slipning skulle jag spraya taket med tröskelskydd som används på bilar.
En tjock "underredsmassa" som torkar och kan målas i önskad färg.
Ytan blir ju inte jämn, men det ser man inte och behöver inte bry sig (tror jag).
:D:D
Glömde säga:
I motsats till Plastic Padding är denna massa något flexibel och spricker inte vid belastning (om plåten bucklar sig).

Senast ändrad:
F

F.d. 10047

Guest

Tack för alla synpukter. Jag tog inte bort all färg när jag målade om taket. Där den gamla färgen släppt slipade jag rent och och anväde någonslags vätska som yrkesmålarna anväder på Al. Därefter spacklade jag med plastspackel (Biltema)och målade. Kanske borde jag skrapat rent helt och hållet då det ju fanns små sprickor i den gamla färgen. När jag tätade om skarvarna drog jag över dom med tröskelskydd. Har också fått en del råd hemmavid bl.a. att limma på en våtrumsmatta på hela taket. Synpunkter ?När det blir bättre väder här ska jag kolla alla genomföringar inkl. taklucka då det känns som att jag inte varit riktigt noga med dessa. Har kvar av tröskelskyddet så jag kanske ska smeta in runt hela tätningarna med den. Det är en gammal bil och jag bryr mig inte så mycket hur det det ser ut uppe på taket bara det blir tätt.Tack än en gång för att ni tar er tid och ger mig era synpunkter på problemet.

F

F.d. 53018

Guest

Hei! Du må også tørke bort alt vann som har trengt inn, så det ikke gir grunn til algevekst med deravfølgende astma, allergi dårlig lukt og annen elendighet. Det betyr som regel at du må åpne vegger/tak så varmluften kan komme inn og fuktigheten ut. Å lukke fuktigheten inne er det farligste/dummeste du kan gjøre. Sjekk at det ikke har oppstått råte i bærende trekonstruksjoner hvis du har slike. Da må de byttes ut. Lykke til!

Senast redigerad av en moderator:
Toppen