• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Pb?

F

F.d. 20787

Guest
Om det står "PB" på reg beviset betyder det då att husbilen är en personbil?
Vad är då nackdelen att den är det? Blir skatten högre än om den skulle vara "LB" registrerad?

/Micael

F

F.d. 58555

Guest
Sv: Pb?

Hppas Du ursäktar om jag hoppar på den här tråden med fler frågor
om PB eller LB
Själv har jag konstaterat att det är dyrare att besikta LB

Karnske är där någon som kan tillföra erfarenhet om för och nakdelar
med de olika registreringarna

Det jag egentlige vill ha svar på är det fördelakigt att rega om från LB till PB
och vad mer än lägre bsiktningsagift skulle vara positivt
Är det värt besväret och kostnaderna
:cool::cool::cool:

Julle I Brinka

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

En nackdel med LB som jag stött på är parkering. Alltför ofta är parkeringar skyltade med P och tilläggsskylt Personbil. Då står man sig slätt med en LB. Pb2 funkar däremot bra om hjulen får plats inom rutan. Tvärt om är ovanligare, dvs parkeringar enbart för lastbilar.

Nizze

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025

Hej!

Är ja alldeles ute och cyklar när jag påstår att Lätt lastbil får stå på PB parkering bara de får plats inom rutan. Många Lätt lastbil registrerade firmabilar är ju inte så stora och de får parkera på "vanliga" parkeringa. Har aldrig sett en parkeringsskyt för Lätt lastbil. Rätta mig om jag har fel.

//Anitha

Senast ändrad:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Som någon skrev i en annan tråd
För en hel del år sedan hade jag en Suzuki SJ413, en Jeepliknande liten bil som var registrerad som lätt lastbil. Jag brukade parkera under Göta Älvbrons fäste alldeles vid Femman. Där fanns en lastbilsparkering som var gratis. Det var roligt att se den lilla bilen, på sommaren utan tak, bland stora lastbilar. Titt som tätt fick jag felparkeringsavgift men betalade aldrig. Det kom heller ingen påminnelse eftersom parkeringsbolaget då hade sett att det rörde sig om en lastbil. Sedemera lärde de sig och skyltade med lastbil minst 3,5 ton, så var de sagan slut.

Över 3,5t måste alltså vara tillåtet om den är lb
Hasse:wub:

Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Om skyltningen säger P + LB + >3,5t så är det alltså bara tung lastbil, alltså inte personbil oavsett vikt.

För övrigt så är det sällan som jag ser lastbilsparkeringar medan parkering med tillägg enbart Pb är ganska vanligt, särskilt i centrala delar av samhällen. Lastplatser enbart för lastbil finns ju här och där men då gäller det att lasta också. Det är kanske inte så tillämpligt för oss husbilsåkare.

jaxen

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4075
Medlemskap
2025

Du får parkera en lätt lastbil i en parkeringsruta, under förutsättning att alla hjulen får plats inom rutan samt att överhänget inte inkräktar på gångbana eller dylikt. Var dock observant på att "P-et" inte har en tilläggstavla med en personbil. Jag har mejlat till några städers parkeringbolag och fått överenstämmande svar (bl.a. Helsingborg och Göteborg).

Jax

Toppen