• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Passiv tv antenn!

Lasseboy

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2026
Hade en gammal passiv tv antenn på min gamla HB.
Nu när jag letar hittar jag bara 12 v antenner.

Sen vill jag ej göra hål i taket tror ni jag kan limma fast antennen och föra in antennkabeln via denna lucka som alltid är öppen. (borde man stänga den på vinter? vet ej om det går?)

Bilagor

• lucka.JPG
    lucka.JPG
    2 MB · Visningar: 3
  • tak.JPG
    tak.JPG
    325 KB · Visningar: 1

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025
Sv: Passiv tv antenn!

Hej!

De aktiva 12V eller 5V antenner som jag har sett har alla matning via antennkabeln.
Har du tänkt dra antennen via lucka så blir det ju bara en kabel vilket som.
Jag kör en Televes Diginova och det är ytterst sällan som jag behöver slå på 12V för att få bild.

Den antennen sitter visserligen på mast så den är inte alternativ för dig.

De luckor som du talar om och som inte går att stänga får inte stängas!
Det är dessa som säkerställer en hälsosam ventilation i boutrymmet.
Således livsfarliga att stänga om man inte säkert har annan ventilation och det har du väl knappast på vintern.

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Jag har monterat en antenn i cykelställets "bärarmar". Stativet är tillverkat av skaften från två tvättborstar. Antennen blir då höjbar/vridbar. naturligtvis behövs en liten pall för att nå upp.

Bilagor

• AMBA0264.JPG
    AMBA0264.JPG
    438,4 KB · Visningar: 7

Argos 747

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2025

Jag har limmat min omninova på taket med epoxylim och dragit in kabeln via den luckan du har blev kanon inga skruvhål eller borrhål.

Lasseboy

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2026

Jag har ingen digital box i HB (så matning av ström från en sådan finns ej) tror inte tvens integrerade digital box matar nån ström heller. så det är 1,2,4,6, och barnkanalen som jag får in , det räcker för mig .
Men jag vill inte dra nån extra el för antennen.

Hej!

De aktiva 12V eller 5V antenner som jag har sett har alla matning via antennkabeln.
Har du tänkt dra antennen via lucka så blir det ju bara en kabel vilket som.
Jag kör en Televes Diginova och det är ytterst sällan som jag behöver slå på 12V för att få bild.

Den antennen sitter visserligen på mast så den är inte alternativ för dig.

De luckor som du talar om och som inte går att stänga får inte stängas!
Det är dessa som säkerställer en hälsosam ventilation i boutrymmet.
Således livsfarliga att stänga om man inte säkert har annan ventilation och det har du väl knappast på vintern.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Jag har ingen digital box i HB (så matning av ström från en sådan finns ej) tror inte tvens integrerade digital box matar nån ström heller. så det är 1,2,4,6, och barnkanalen som jag får in , det räcker för mig .
Men jag vill inte dra nån extra el för antennen.

Du behöver inte matning från boxen eller TVn.
Det finns speciella ströminmatningsfilter. Så det blir ingen extra kabel till antennen.

Ströminmatningsfilter > Nätdelar, power inserter | Kjell.com

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Vid camping i Sörmland fick vi bara in TV 4 med min passiva gallerantenn.
Jag hade en bortkopplad antennförstärkare i garderoben, så jag kopplade in den på antennsladden och anslö till 12v. resultat kunde se alla fria kanaler.
Åkrer nu med en Snipe parbol och en gallerantenn, Använder en dom beroende på läget.

Jägarn

Toppen