• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Passagerare i bodel

Perlena

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
171
Medlemskap
2024
Hej !

Är det någon som har husbil (LB) med en soffa vänd i färdriktningen samt en längsgående soffa. Hur får passagerare sitta (åka) vid färd.?
Kan man ha 4 passagerare plus en fram om bilen är registrerad för 5 passagerare ?

Mvh Per
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Passagerare i bodel

Vår är LB regad för tre passagerare plus förare. Två av passagerarna sitter bältade fram i hytten och en i bodelen i ett säte som sitter sidomonterat, man sitter alltså med ryggen mot sidoväggen. Det sätet är bältat och besiktat för tre år sedan samt har midjebälte.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Passagerare i bodel

:cool: Hej Perlena, det här om pasagerare hade jag telefon kontakt med Vägverket om i dag, min fråga till honom var den samma som du nu ställer, svaret jag fick var, om busbilen är reggad som LB så får du ha fem pasagerare om du inte överskrider totalvikten. Alltså Tjänstevikten pluss lastvikten = totalvikten.
Titta i dina regestreringspapper vad du har för lastvikt, i mitt fall är den 650 kg delat på passagerare. Hoppas att det gav dig något förståligt svar.

Hasse P.
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Passagerare i bodel

Det står på reg,beviset hur många pass du får ha med. och alla som åker med näsan i färdriktningen måste ha bälte. åker du med ryggen eller sidan mot färdriktningen så behövs ej bälte om det är en vägg emellan. detta gäller bilar nyare än -95 bältestvånget gäller ej äldre bilar vad jag förstår, vår förra bil -90a hade ej bältestvång i bodelen.
 
F

F.d. 17552

Guest
Sv: Passagerare i bodel

Trafikförordningen 1998:1276, 4 kap §10: "Alla som färdas i ett fordon som är utrustat med bilbälten skall använda en plats som är försedd med bilbälte, om en sådan plats är tillgänglig, och använda bältet."
Detta betyder att, om det t.ex. finns fyra bältesplatser så MÅSTE de fyra första sitta bältade.
Men en husbil har ju ofta inte bälten som räcker till alla.
Var de andra skall sitta finns det inga direkta lagbestämmelser om!
Det som sägs är att: "På eller i ett fordon får passagerare inte tas med i sådant antal eller placeras på sådant sätt att fara kan uppstå." (Trafikförordningen 1998:1276, 3 kap §79) och: "Passagerare skall färdas på en plats som är avsedd för passagerare." (Trafikförordningen 1998:1276, 4 kap §6, första stycket)
Så man får väl utgå ifrån att sunt förnuft bör råda!?!
D.v.s. var någonstans vill man vara i en husbil, OM någon olycka skulla inträffa, om man inte sitter bältad?
Vilka platser som är säkra i en husbil skiljer ju sig åt beroende på hur husbilens inredning ser ut.
Men jag skulle välja en plats där jag (vid en ev. olycka) kommer att kastas omkring så kort sträcka som möjligt.

När det gäller antalet passagerare så är huvudregeln: "I en bil får inte fler passagerare tas med än den är registrerad för." (Trafikförordningen 1998:1276, 4 kap §6, första stycket)
MEN, i fjärde stycket samma paragraf står följande: "Vägverket får föreskriva eller i enskilda fall medge undantag från bestämmelserna i första-tredje styckena."
Och detta har Vägverket gjort.
I Vägverkets författningssamling VVFS 2006:69 står i §3: "Ytterligare passagerare får tas med i en bil med skåpskarosseri och bostadsinredning som hänförts till fordonsslaget lastbil, om bilen tagits i bruk före den 1 maj 2006."

Så alla som har äldre, lastbilsregistrerade husbilar kan ta med sig hur många passagerare som helst - under förutsättning att man klarar bilens totalvikt och att det finns säte för passagerarna!
 
Toppen