• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pass till hundar

Gert och Helen

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9489
Medlemskap
2024
Har idag varit och vaccinerat mina hundar, så de får ett varsitt pass.
Tydligen har det varit lite rörigt vilka regler som gäller efter 1/1 2012.
Men först skall de ha en rabies-spruta, efter ca 3 veckor ytterligare en rabies-spruta, och efter ytterligare 21 dagar kan man ta med dem utomlands.
De skall avmaskas innan man återvänder till Sverige. Detta är ens eget ansvar. //Helen och Gert
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Pass till hundar

Det stämmer Gert !

Jag tycker dock att det blivit enklare.

Förra året tog det 100 dagar efter andra rabiessprutan , sedan blodprov innan man får ok att resa. Man var också tvungen att ha en signatur från veterinär när man avmaskar utomlands som också skulle ske 10-0 dagar innan inresa till Sverige.


Vår valp fick sin första rabiesspruta när hon var 12 veckor i februari förra året och vi fick ok på detta veckan efter midsommar. Skönt att slippa halvårsplaneringen. Men nu ska hon på påbyggnad varje år så det blir bra

/Lovisa
 
F

F.d. 29772

Guest
Sv: Pass till hundar

Vill uppmärksamma på avmaskningsregler till Finland och Norge. Finland kräver vet.intyg och till Norge får nan avmaska och intyga själv
 
W

wikman

Guest
Sv: Pass till hundar

Jodå visst har det blivit enklare, men jag visste inte att man behövde vaccinera varje år? //Helen

Antingen vaccinera varje år eller vart 3:e,beroende vilket vaccin som användes.
Våra hundar fick Rabisin vet. första gången ,efter ett är fick dom Nobivac som ska förnyas om 3år.

mvh
matte Karin
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Pass till hundar

Om jag är rätt underrättad så godkänner inte Frankrike 3-års vaccination för Rabies utan kräver 1-års vaccination.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Pass till hundar

Om jag är rätt underrättad så godkänner inte Frankrike 3-års vaccination för Rabies utan kräver 1-års vaccination.

Nästan så. Frankrike är bundna av eu-avtal att godkänna tre-åriga vaccin, enligt jordbruksverkets dokument. Men däremot finns det tydligen lokala tulltjänstemän som har egen tolkning av reglerna... Det är dock inget jag själv råkat ut för, bara hört talas om ( läst någonstans).

//Stefan
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
952
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: Pass till hundar

Hej! Om ni ska åka till Frankrike så behövs 1-års sprutan, vi har åkt ner till Frankrike i 2 somrar nu och enligt vår vetrinär måste hunden ha spruta varje år!
:msn_laugh:
mvh Birgittha
 

Åke & Meta

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6783
Medlemskap
2025
Sv: Pass till hundar

Hej!
Har vaccinerat jycken för sommarens färd ut i europa. Han har fått 1 årigt vaccin för rabies. Pratade med veterinären på Blå stjärna varför de ger endast 1 årigt vaccin. Hon är från Österike och väl bekant med hur vissa tulltjänstemän kan reagera i vissa länder. Hon har en point i att det kan vara svårt att vinna en disskusion med en Tullare vid Spanska eller Franska gränsen oavsett vad EU bestämmelserna säger om han endast godkänner 1 årigt vaccin!
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Pass till hundar

Min hund har varit med i bland annat Frankrike i 7 år och det har aldrig varit problem. 3 års rabbies gäller även i detta vin och ostland. Skall man till England är det lite mer komplicerat. Men övriga EU länder är inga problem. Det har däremot blivit lättare från årsskiftet och billigare för nu slipper man gå till en veterinär som intygar i passet att hunden fåt avmaskningstabletter. Nu är det ägarens ansvar.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Pass till hundar

Hej!
Du skriver att det är lite mer komplicerat att ta med hunden till England. Vi planerar åka dit nu i sommar och jag har letat efter vad som gäller. Det enda jag kan hitta är att hunden förutom rabiessprutan också måste avmaskas 1-5 dygn före inresan.
Är det något mer som du vet eftersom du skriver att det är komplicerat?
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Pass till hundar

För de länder som inte tillhör EU gäller följande enligt jordbruksverkets hemsida
Utförsel av hundar, katter och illrar till land utanför EU - Jordbruksverket [NS4 version]


Resa med hundar, katter och illrar till Norge och andra länder utanför EU
Ska du sälja ett djur till ett land utanför EU? Ska du åka utomlands på semester med din hund eller katt? Ska du tävla med djuret utomlands eller para det?
Vid utförsel av hundar, katter och illrar till länder utanför EU måste du själv kontrollera ländernas införselkrav. Kontakta landets ambassad eller konsultat och be att få kontaktuppgifter till veterinärmyndigheten. Be sedan veterinärmyndigheten om skriftlig information om införselkraven, och gå igenom informationen med din veterinär.


Ta med djur till Norge
Om du ska resa från Sverige eller ett annat land till Norge och vill ta in hundar, katter eller illrar till Norge måste du ta reda på vilka regler som gäller. Planera din resa i god tid. Du hittar information om reglerna på den norska myndigheten Mattilsynets webbplats till höger.

På nedanstående sida går det att läsa om vad som gäller om man har med katt hund eller iller till andra EU länder.
Resa med hundar, katter och illrar till annat EU-land - Jordbruksverket [NS4 version]
Bland annat står detta:
Avmaskning av hundar som ska föras till Finland, Storbritannien, Irland eller Malta
Hundar som ska föras till Finland, Storbritannien, Irland eller Malta ska avmaskas mot dvärgbandmask inom intervallet 24-120 timmar (det vill säga en-fem dagar) före införseln. Avmaskningen ska göras med prazikvantel eller likvärdigt preparat och ska utföras av veterinär. Särskilda krav gäller för den som pendlar till Finland med sitt djur.



ursäkta storleksskillnaderna i inlägget...blev pga att jag kopierade från annan sida :twitcy::wideeyed:

Lovisa
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Pass till hundar

Tack för svaret, men jag hittar ändå inget annat som gör det mer komplicerat. Godkänd rabiesvaccination samt avmaskning verkar vara det som gäller.

Har sett att det också krävs en anmälan när man beställer färjebiljett att man medför hund.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Pass till hundar

Det stämmer så som jag förstår också. Se bara till att avmaskningen är signerad av veterinär. Trevlig resa
Lovisa
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Pass till hundar

Hej
Sitter just nu i Salisbury, England och åkte över i onsdagskväll, reglerna är sådana att de måste ha giltig rabiesspruta efter att de är chipmärkta, samt fått t.ex en tablett Drontoal Comp mot hjärtmask, efter den givna tabletten har man 5 dagar på sig att ta sig in i England, dock exakt på timmen som vet. skriver i passet. Vi gav tabletten måndag den 14/5 i Sverige och åkte in som sagt i onsdagskväll, du får en gul lapp på bilen som visar att du har hund, när du kommer till England blir du kanske stoppad, de kollar passet och du själv får föra chippläsaren som de tillhanda håller över hunden och sedan visa du nummret för dem. Så var det för oss 2010. I år gjordes allt detta på den Franska sidan så när vi kom till England blev vi stoppad, men de såg hunden i bilen, kollade aldrig passet utan önskade oss en trevlig semester.

Hur lätt som helst att rasta hunden, engelsmän är väldigt hundvänliga. Hoppas ni får det lika trevligt här som vi har det.

Sylvia, Micke o SVCH Mimmtrix Fritz Jägermeister

Bilden från Folkestones oändliga strand.
 

Bilagor

  • DSC_0047.jpg
    DSC_0047.jpg
    2,2 MB · Visningar: 2

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Pass till hundar

Tack för svaren. Då vet vi att det inte är krångligare än så att ta med hunden till England. Compiz (vovven)tackar också för hjälpen:yes:
 

Ennasus

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Malmö
HBK-Nr
3675
Medlemskap
2025
Sv: Pass till hundar

Var hos veterinären idag för att skaffa pass till Teddy för kommande resor. De sa att det räcker numera med en rabies spruta och att man väntar därefter 21 dagar och att man avmaskar själv innan inresa till Sverige. Tittade på jordbruksverkets hemsida och det skulle vara ok. Det var tillverkaren av vaccinet som bestämde om det behövdes en eller två sprutor.
Veterinären berättade om besvärliga sandloppor som kunde finnas i södra Europa som man inte kunde köpa något medel mot här i Sverige men utomlands. Är det någon som har erfarenhet av det ?
Någon mer som fått dessa besked?
Vi hade tänkt oss resa till Tyskland och Frankrike.
 
Toppen