• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Partikelfilter

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Under åren så har man tampats med egr ventiler och lambdasonder och nu är det partikelfilter.

Var på väg norrut då motorlampan tändes i Gävletrakten. Var inte så lång ifrån en Fiatverkstad i Valbo som kopplade in felkodsläsare och såg att sensorn till partikelfiltret var ur funktion. Tyvärr hade dom ingen sensor på hyllan.

Då bilen går ner i säkerhetsläge med reducerad motoreffekt så vände vi söderut igen. Kontaktade två Fiatverkstäder i Falun/Borlänge som inte hade möjlighet att hjälpa mig, Man har ju "Svarte Petter" på hand en fredagseftermiddag. Kontaktade Husbilslandet där jag köpt bilen och de lovade att hjälpa mig på måndagen, hade ju ca 25 mil att åka. Husbilslandet hade sensorer på hyllan vilket inte firmorna i Dalarna hade.

Jag lyckades att ta mig till Kristinehamn med hjälp av min OBD läsare där jag kunde gå in och släcka koden med jämna mellanrum. Bilen går ju först ner i ett säkerhetsläge där det går att hålla hyfsad hastighet på rak väg. Efter ca 20 mil så gick den ner i ytterligare ett säkerhetsläge och där orkade bilen knappt dra sig framåt. Det läget gick att plocka bort med OBD läsaren.

All heder åt Husbilslandet som bytte sensorn på garanti. Jag frågade vad sensorn kostade och svaret var ca 2000kr, är ju Fiat originaldelar som de handlar med.

Jag var inne på reservdelssidor på nätet och såg att en sensor kostar från ca 200kr och uppåt. Sensorn sitter under bilen i anslutning till partikelfiltret och är relativt lätt att byta. Har beställt en sensor som jag ska ha med mig i reserv. Hemska tanke om detta skett någonstans i obygden. Inte roligt att bli ståendes i veckor för en skitsak. Firman i Borlänge sa att det skulle nog ta en 14 dagar att få hem en sensor från Italien.

Jag följer en del grupper på FB i entreprenadbranschen och ett stort problem är just partikelfilter och sensorer som beckar igen. Kostar företagen otroliga summor i stillestånd och reparationer.

Nästa problem blir utan tvekan AdBlue men det får vi återkomma till.
 
Senast ändrad:
Toppen