• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Partikelfilter

bara krångel och elände. Går tyvärr inte att undvika på nyare bilarna
Krångar mycket och är dyra att byta.
 
Senast ändrad:
Sv: Partikelfilter

Absolut ingen fördel och om det inte är fel på filtret så är det fel på givarna, visserligen lite billigare att byta men motorstörningslampan tänds ju med ett verkstadsbesök som följd. Vill varna för att låta någon "udda" verkstad fixa med det, som släcker men som tänds igen efter en kort tid. Jag gjorde det, men fick anlita märkesverkstaden som fixade det. /sören
 
Sv: Partikelfilter

En fördel är ju att man kommer i en bättre miljöklassning och därmed tillåts köra i fler miljözoner i Tyskland, Frankrike osv

//Peter
 
Sv: Partikelfilter

Observera att partikelfilter-problemen som finns beskrivna i många trådar här på forumet till 99,9% gäller Fiat, övriga märken verkar tuffa på som det verkar.
 
Sv: Partikelfilter

Man ska inte va rädd för partikelfilter, ju nyare bil desto mindre problem. Var lite strul på dom första årsmodellerna men inget problem idag. Det kommer ny teknik hela tiden och med det nya problem. Men motorerna blir starkare, snålare och renare hela tiden. Köp så ny som möjligt, det gamla blir gammalt fort och nyare är alltid bättre. Iaf när det gäller motorer. OBS alla gnällgubbar nu, detta är vad jag anser o tycker. Vi har alla olika åsikter om det mesta, kom ihåg detta. Jag har drivit Fiat verkstad mellan 1980-2010 och driver idag ett Taxibolag där vi har samtliga förekommande chassin som förekommer på husbilar upp till 7.5 ton. Fiat, Ford,Citroën,Renault,Opel, Iveco och MB. Så jag har ganska stor erfarenhet och många mil att bygga på.
 
Sv: Partikelfilter

Vet inte när det blev standardmonterat. Men innan när det var option så var det problem med täta oljebyten om man inte ville köra med blinkande oljelampa. Hade en -09 med optionfilter och det verkade som om den larmade runt 800-900 mil vilket inte va så stort problem eftersom vi inte körde så mycket mer per år. Inga driftstörningar märktes.
Nu har vi en -15 som aldrig larmar.
Vill nog påstå att det här ett överdrivet problem av den egna erfarenhet jag har. Men skillnad finns.
 
Sv: Partikelfilter

P-filtret standardmonteras from 2012 års t.ex husbilsmodeller enligt gem EU-krav/direktiv. Har själv en Fiat 2012;a och känner inte alls igen mig i de problem som beskrivs.

Har en 3 lit Fiat med automat och varvar därmed aldrig ur motorn, trots det märks inga som helst problem. Tror att jag kör ganska normalt med husbil men oftast längre sträckor än 5-6 mil och då möjliggörs t.ex normal regenerering av p-filter.

Enligt Fiats serviceschema har jag gjort service vartannat år och har då även bytt olja (minst vartannat år). Oljan har därmed i praktiken utan oljevarningar fungerat 1.500 - 2.000 mil mellan mina servicar. Min Fiat med p-filter har under 5 säsonger hittills fungerar likvärdigt med mina p-bilar, dvs inga konstigheter alls (med som jag tror normal körning).
 
Tillbaka
Toppen