Sv: Partikelfilter framtida beskattning
Neste år (2009) kommer kravet innen EU om EURO 5, da blir partikkelfilter standard. Dagens beste dieselmotorer klarer EURO 4 partikkelkravet med god margin, noen kan justeres til EURO 5 - men uten margin. Et av problemene som følger med partikkelfilter er et høyere CO2 utslipp og høyere dieselforbruk. Et annet er for de som ikke kjører langt nok på hver tur, filteret tettner og må renses. En kjøretur på 100 til 150 km når varselet kommer berger filteret og motoren, ikke stopp motoren når varselet om nødvendig rensning kommer.
De største motorene vil muligens trenge adblue sammen med filteret for å klare EURO 5.
Fiat og Iveco sine motorer ligger i dag svært nær grensen for EURO5 og det uten filter. Selv 3L motorene trenger ikke adblue for EURO5, men får fra høsten av partikkelfilter som tilvalg. (All info fikk jeg via en tysk produsent av husbiler).