• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkeringsskylt

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Hej
Vi parkerade med en våran personbil på denna gata då kom en vänlig kvinna fram och sa att ni får böter direkt om ni står här. Naturligtvis tackade vi o flyttade på oss 10 meter. Stod fler bilar där som mycket riktigt fått böter. Så min fråga är skylten glasklar
Mvh
20220509_113930.jpg
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ja skyltningen är ok. Eftersom husbilsskylten numera finns bland de godkända symbolerna så är det bara PB2 som får parkera 1/5-31/8. Övrig tid får alla fordonslag parkera.
Helt rätt. Kommuner är dåliga på skylta. På den nedre skylten ska det stå klass 1 för att kunna böta husbilar. Annars fritt fram att parkera 24 timmar
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Tack för era svar, då har man blivit lite klokare :)
Men lite längre ner på gatan får alla slags fordon stå 2 timmar så tar vi husbilen ner får vi stå längs hela gatan :)
Sedan tycker väl jag att 2 timmar är lite snålt om man kommer med husbil och vill besöka våran stad
Tack för era svar
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Helt rätt. Kommuner är dåliga på skylta. På den nedre skylten ska det stå klass 1 för att kunna böta husbilar. Annars fritt fram att parkera 24 timmar

Betyder inte den nedre att det är fritt att parkera alla personbilar 1/9-30/4 2 timmar kl 8-18?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Begränsar verkligen den nedre skylten till enbart Pb 1 och 2? Och nog får man väl stå 14 timmar? Det skulle i så fall betyda att en husbil kan parkera från klockan 16 till nästföljande klockan 10 vardagar under perioden 1/9 till 31/8. Dag före helgdag och röda dagar är fritt under samma period.

Prickar man in en julhelg där julafton är på en måndag kan det bli en ganska lång parkeringstid.

//Michael, medlem
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Begränsar verkligen den nedre skylten till enbart Pb 1 och 2? Och nog får man väl stå 14 timmar? Det skulle i så fall betyda att en husbil kan parkera från klockan 16 till nästföljande klockan 10 vardagar under perioden 1/9 till 31/8. Dag före helgdag och röda dagar är fritt under samma period.

Prickar man in en julhelg där julafton är på en måndag kan det bli en ganska lång parkeringstid.

//Michael, medlem
Ja det kan inte tolkas på annat sätt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.134
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Begränsar verkligen den nedre skylten till enbart Pb 1 och 2? Och nog får man väl stå 14 timmar? Det skulle i så fall betyda att en husbil kan parkera från klockan 16 till nästföljande klockan 10 vardagar under perioden 1/9 till 31/8. Dag före helgdag och röda dagar är fritt under samma period.

Prickar man in en julhelg där julafton är på en måndag kan det bli en ganska lång parkeringstid.

//Michael, medlem
Hur får ni den tiden till att bli 14 tim.? För enligt min klocka om du parkerar kl 16:00....och slutar parkera nästa dag kl 10:00... Så blir det enligt min klocka totalt 18 tim. :rolleyes:.... Eller har jag räknat fel ;)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hur får ni den tiden till att bli 14 tim.? För enligt min klocka om du parkerar kl 16:00....och slutar parkera nästa dag kl 10:00... Så blir det enligt min klocka totalt 18 tim. :rolleyes:.... Eller har jag räknat fel ;)
Nej det har du säkert inte gjort :)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jo, muskatten, om du läser inlägget ovanför det du referera till står det 12 timmar. Jag fick det till 14 timmar vilket var vad jag kommenterade. Lägger vi sedan till två plus två timmar enligt tidsbegränsningen så blir det klockan 16 till efterföljande klockan 10 vilket mycket riktigt blir 18 timmar.

//Michael, medlem
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Inte lätt att veta med ett körkort från 1958. Dessutom med två olika sätt att ange samma sak: med hänsvisnings- (om det nu heter så) eller förbudsskylt. "Tillåter att parkera med husbil då och då, kontra förbjudet att parkera med husbil då och då. Och även blandat.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Här kommer min amatörmässiga tolkning av skyltkombinationen:

Skylt 1 visar att området är en parkeringsplats.

Skylt 2 visar att platsen under perioden 1/5 - 31/8 är avsedd för husbilar, och att dessa på vardagar (vit text) får stå där max 2 timmar – oavsett tid på dygnet.

Skylt 3 visar att platsen under perioden 1/9 - 30/4 är avsedd för alla typer av fordon, men att dessa på vardagar (vit text) mellan klockslagen 08 och 18 får stå där max 2 timmar.

Kontentan blir att om man kommer mitt i veckan och parkerar 16.00 får man stå 2 timmar fram till 18.00. Sedan får man stå "fritt" fram till 08.00 (14 timmar) och därefter ytterligare 2 timmar fram till 10.00 – summa 18 timmar.

(Om man kommer klockan 16 en fredagskväll får man stå till klockan 10 måndag förmiddag, och om söndagen råkar vara julafton får man stå till klockan 10 på onsdag förmiddag.)

Pålle
 
Toppen