• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Parkeringsproblem på hemmaplan!

F

F.d. 11960

Guest
Hjälp!
Har en husbil som är 6.60 lång o 2.35 bred! Vår styrelse har beslutat att UPPSTÄLLNING av husbil o husvagn inte är tillåtet. Vi menar att vi har lov att parkera vår bil på vår egen till lägenheten tillhörande plats. Vi menar att bilen är uppställd då den är avregistrerad eller då vi tar ut bord och stolar.
Vår bil står innanför markeringarna,men backar in och då kommer överhänget in på en gräsmatta.
Nu har vi fått böter, först en för FEL FORDONSSLAG och nu en för att bilen står utanför markeringen!
Är det någon som har/haft detta problem på hemmaplan?
Tacksam för all hjälp!
Gaggelina

F

F.d. 25203

Guest
Sv: Parkeringsproblem på hemmaplan!

För det första så ser man juridiskt på utrymmet att alla hjul ska vara innanför parkeringsrutan, och eventuellt överhäng får inte sticka ut i körfält.

Men vid en fastighet är det helt upp till fastighetsägaren att bestämma, så länga han håller sig inom lagen.

Här handlar det nog om att fastighetsägaren fått något emot husbilar. Och sånt är bara så trist. Jag skulle flytta i ert fall.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Det finns i forumet en liknade berättelse, men kan inte hitta den just nu!

Kanske någon annan som har koll?

F

F.d. 11960

Guest

Tack Henrik!
Det är väl så att man funderar att flytta från denna laglösa förening!
Hur gör vi alla när vi är ute, jo parkerar på parkeringsplatser och då med överhänget över en gräsplätt. Vi har då aldrig fått böter för detta!

F

F.d. 17667

Guest

Låter som att ni parkerat er husbil på ett normalt och lagligt sätt med alla hjulen på avsett sätt inom rutan och med "överhänget" ej hindrandes annan parkering eller verksamhet.

Är husbilen dessutom påställd så ser jag inte hur de kan "bötfälla" pga "brott" mot aktuell förbudskylt.

Är "uppställning förbjuden för husbil" enda skyltningen så synes ni inte ha brutit mot den skyltningen. Även en PBII ska ju kunna parkeras.

Jag skulle i första hand prata med markägaren, i andra hand betala boten och samtidigt överklaga.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Det finns bestämmelser i Plan- och Bygglagen som måste följas och dessa kan man inte göra så mycket åt. Föreningen som man bor i styrs av stadgar. Dessa stadgar kan man som medlem vara med att rösta om och förända. Så svaret blir står det i stadgana att det finns bestämmelser om parkering av husbilar så är det väl det som gäller, men då är det bara att skriva motioner om ändring av stadgar. Står det ingenting om husbilsparkering, ja då kan inte någon i styrelsen "hitta" på egna stadgar.
Så börja rota i allt som bara går att rota i, Lycka till.
//Tommy :mad:

F

F.d. 11960

Guest

Nej,inte i vår förening. De har bestämt att husbilen skall bort. Vi som medlemmar i en bostadsrättsförening har ingen talan. Styrelsen kan fatta vilka beslut som helst. Själva tycker vi att det borde finnas med i stadgarna eller att det finns en policy eller regler innan man tar till dessa åtgärder.

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Nej,inte i vår förening. De har bestämt att husbilen skall bort. Vi som medlemmar i en bostadsrättsförening har ingen talan. Styrelsen kan fatta vilka beslut som helst. Själva tycker vi att det borde finnas med i stadgarna eller att det finns en policy eller regler innan man tar till dessa åtgärder.

Hej Nej en styrelse kan inte fatta vilka beslut som helst.
Styrelsens arbete styrs av stadgar o årsmötesbeslut.
som medlem kan du påverka dessa genom motion till årsmötet.
Även stadgar kan ändras. Om årsstämman så beslutar.
Så jobba vidare med frågan o skaffa dig likasinnade bland dina grannar.
Ps Har lång erfarenhet av arbete i dylika forum Ds

M&J-H

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2376
Medlemskap
2025

Hej.

Vi bor själva i en bostadsrättsförening och har haft liknande problem.
Frågan kom upp på ett årsmöte om man fick parkera husvagnar och husbilar på parkeringsdäcket. Detta kom upp efter det att vi köpte vår husbil.
Jag talade då om för medlemmen att det var min andra bil, det blev ingen mer diskussion efter detta.
Anledning till att det blir problem är nog så att den eller de personerna som har klagat till styrelsen har kanske ingen möjlighet att själv skaffa sig en husbil vad vet jag.

Sen tycker jag att denna tråden inte skall ligga under markisen som är ett öppet forum.
Det kan hända att fler som bor i BRF Föreningar läser detta och får sig en tankeställare.
M A O väck ingen som sover.

Givetvis så skall du kunna ha bilen på din parkering och jag tror inte det står något i stadgarna om att du inte skulle få parkera där.

Jan Erik

F

F.d. 25203

Guest

Problemet med överhäng som sticker över gräset, beror väl på att då kan inte fastighetskötaren klippa gräset jämt och fint. men du kan ju lova sköta gräset under din bil.

F

F.d. 58866

Guest

Jag kanske är lyckligt lottad som dels fått tag på yttersta platsen på en av våra parkeringar, och dessutom fått styrelsens tillstånd att (återställningsbart) kapa bort planka och stolpe bakom platsen ut mot rabatten. (okej, jag sitter i styrelsen själv, men lämnade rummet när beslut skulle tas i frågan)
Lite ansande på en rönn så fick hela bilen plats utan att sticka ut, utanför garagets väggar :)

Det enda jobbiga är att ett vårdlag med tjänstebil(minibuss) disponerar platserna invid, och de parkerar/åker först när jag redan åkt till jobbet, så för dem ser alltid min plats tom ut, och de parkerar ofta efter de premisserna. :mad:
Flertalet är de gånger jag verbalt uttryckt mig nedsättande angående chaufförsskap ur genusperspektiv samtidigt som jag fått lirka in min bil med fyra centimeters marginal :cool:

Bilagor

• modifierat_parkeringsplatsen_med_vikelslip_och_sag_sa_att_husbilen_kan_fa_plats.jpg
    modifierat_parkeringsplatsen_med_vikelslip_och_sag_sa_att_husbilen_kan_fa_plats.jpg
    138,7 KB · Visningar: 3
  • Jag_ar_sa_sjukt_less_pa_grannen_Landstingets_behandlingshem_som_inte_duger_till_att_parkera.jpg.jpg
    Jag_ar_sa_sjukt_less_pa_grannen_Landstingets_behandlingshem_som_inte_duger_till_att_parkera.jpg.jpg
    107,7 KB · Visningar: 2

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Ja, ett överhäng in på en gräsmatta är ju inget problem för någon utom den personen som klipper gräset.
Största problemet är att breda bilar ställer till problem för de som ska parkera bredvid och omvänt.

Toppen