• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkeringsljus

perskoglund

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Hej alla!
Jag är ny medlem sedan 2 dagar och har läst många inlägg och konstaterat att det finns mycken kundskap i klubben.
Jag skulle vilja ha hjälp med en sak som jag ej har kunnat lösa.
Jag har nu köpt en Fiat/Dethleffs A5581 -04 som jag är mycket nöjd med.
Den är privatimporterad -06 och har inte automatiskt halvljus i vanlig bemärkelse utan jag slår på halvljuset med vredet på ljusspaken. Lämnar jag halvljuset på när jag stänger av tändningen så slocknar det. Det innebär att både parkerings- och halvljus styrs av tändningen och jag kan aldrig ha parkeringsljus på när jag parkerar i mörker och vill synas utan att ha tändningen på. Lämnar jag bilen har jag ingen möjlighet ha parkeringsljuset tänt. Hur löser man detta?
Hälsningar
Per
:confused:
 

perskoglund

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Sv: Parkeringsljus

Hej!
Tack för hjälpen. Det är så man gör på min också. har nyss varit ut och testat. Men det var svårt att komma åt att trycka in metallknappen pga att nyckeln är så klumpig.
Tack så mycket.
Hälsningar
Per
:)
 
K

kalle.g

Guest
Sv: Parkeringsljus

Hej alla!
Jag är ny medlem sedan 2 dagar och har läst många inlägg och konstaterat att det finns mycken kundskap i klubben.
Jag skulle vilja ha hjälp med en sak som jag ej har kunnat lösa.
Jag har nu köpt en Fiat/Dethleffs A5581 -04 som jag är mycket nöjd med.
Den är privatimporterad -06 och har inte automatiskt halvljus i vanlig bemärkelse utan jag slår på halvljuset med vredet på ljusspaken. Lämnar jag halvljuset på när jag stänger av tändningen så slocknar det. Det innebär att både parkerings- och halvljus styrs av tändningen och jag kan aldrig ha parkeringsljus på när jag parkerar i mörker och vill synas utan att ha tändningen på. Lämnar jag bilen har jag ingen möjlighet ha parkeringsljuset tänt. Hur löser man detta?
Hälsningar
Per
:confused:

Hej!
Om du kopplar bort den kabeln och i stället använder dig av ett ljusrelä och några dioder så tänd halvljus och parkerings ljus när du startar bilen. Du behöver alltså inte vrida på ljusknappen och så fort du vrider på parkeringsljuset slocknar halvljuset.
M.V.H
Kalle
medlem 4438:music-icon:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsljus

Har för mig att jag hade samma på min CI Mizar 00 på FIAT chassi. Där skulle man vrida nyckeln ytterligare bakåt (vänster).



TACKAR . Detta funkade även på min Hymer -05 och jag hade också funderat på varför man inte kunde ha någon belysning när man står still när det är skymmning .
 
Senast ändrad:
Toppen