• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkering av husbil eller inte.

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024

Bilagor

  • INFORMATION FRÅN SKL.docx
    24,6 KB · Visningar: 547
Senast ändrad:

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Parkering av husbil eller inte.

Hej Håkan , duger inte den bifogade filen jag skickade. :D
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.843
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Parkering av husbil eller inte.

Den fil du laddade upp saknar källhänvisning så jag bara länkade till källan så ingen behöver ifrågasätta riktigheten i informationen.

Jag kan lägga in länken i ditt inlägg om du vill och radera de efterföljande....
 

per-inge

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2024
Sv: Parkering av husbil eller inte.

Att alla hjulen skall vara innanför parkeringsrutan är klart, men vad gäller överhänget om det går in över rutan bakom? Betala dubbel avgift?
Är det ok att parkera så överhänget går in över ex. en gräsmatta?
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Parkering av husbil eller inte.

Bra information från SKL. Hoppas att den får spridning så att det inte dyker upp avarter av "hemmagjorda" skyltar, rättsvidriga lokala tolkningar med avseende på kommunal mark, parkeringar vid naturskyddsområden etc.

Johan K.
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Parkering av husbil eller inte.

Såvitt jag förstår så finns ingen generell bestämmelse om att man inte får parkera med överhänget utanför P-rutan så länge hjulen är inom P-rutan. Däremot finns det regler om att man inte får parkera så att det hindrar andra trafikanter på något sätt. Se bifogad länk.

Men det är väl också så att privata markägare kan sätta i princip vilka regler som helst, och även skylta ungefär som dom vill...

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09303_sept_2013.pdf

/ TommyQ
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Parkering av husbil eller inte.

Att alla hjulen skall vara innanför parkeringsrutan är klart, men vad gäller överhänget om det går in över rutan bakom? Betala dubbel avgift?
Är det ok att parkera så överhänget går in över ex. en gräsmatta?

Alla hjulen skall vara innanför parkeringsrutan, punkt. Parkeringen får inte hindra andra att parkera eller ta sig till och från sin parkering, punkt.

chevy.JPG

En avgift per fordon. En avgift per släp (inkl husvagn). Det blir två avgifter per fordonståg.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Parkering av husbil eller inte.

En sak är i alla fall säkert, den befintliga fordonsparken har blivit större både till antal och storlek. Rutorna är tyvärr lika "stora" som när skalbaggen var allemansfordonet. Nog inte många idag som kan uppvisa en personbil utan märken av dörruppslag från parkeringsplatser.:mad:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Parkering av husbil eller inte.

Det är i stort sätt bara när vi handlar som vi nyttjar "fickor". Övrig parkering sker så långt från rutsystem som möjligt.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Parkering av husbil eller inte.

Att parkera med hjulen innanför p-rutan och med överhänget på ett sådant sätt att annan inte hindras att komma åt/ut med sin bil är lättförståeligt, men...

Jag tror de flesta begriper att man inte ska parkera på ett sätt som hindrar andra parkerade bilar att komma åt/ut från p-platsen.

Jag tror dock att det är följande fall flera undrar över vad som gäller... åtminstonne gör jag det.

Förutsättning: Enbart vanlig P-skylt utan tilläggsinformation

Jag kommer först till en större p-plats utanför ett köpcentrum strax före öppningsdags... det är helt tomt på övriga bilar så jag väljer en plats... parkerar med hjulen på avsett sätt och med överhänget in på p-platsen bakom mig (för den var ju tom just nu). Överhänget hindrar med andra ord just nu ingen annan bil, men då jag kommer ut från affären har p-området plötsligt fyllts på och en p-vakt kommer fram till mig och säger att mitt överhäng hindrat annan bil från att parkera bakom mig..därför ger han mig en p-bot.

Rätt eller fel? Svara gärna med hänvisning till källa
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Parkering av husbil eller inte.

Det blir svårare och svårare att ha husbil , det kan man tacka alla som har en ensidig tolkning av parkeringsbestämmelser till sin egen fördel.

Husbilar parkerar gärna på parkerinsplatser utmärkta för buss. Många parkerar på tvären och tar upp fyra vanliga parkeringsrutor.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.241
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Parkering av husbil eller inte.

Image2.jpg

Bil 2,5 m bred(nya kabe)
Bil 1 6 platser står ok. platserna intill svår att komma ut med personbil
Bil 2 4 platser står olagligt
Bil 3 2 platser står olagligt
Bil 4 3 platser står ok. platserna intill svår att komma ut med personbil
Bil 5 o 6 1,5 platser står olagligt
Kommentar
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Parkering av husbil eller inte.

När det gäller parkering på privat mark så ska reglerna i Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering följas om en kontrollavgift ska kunna tas ut.
Detta kan ske om han upplåter eller förbjuder parkering och parkering har skett i strid mot villkoren (1 §).

Kontrollavgift får tas ut endast om parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. Skyltningen skall utföras med vägmärken (3 §). Vad jag förstår är det transportstyrelsens skyltar som då gäller. Vidare får inte avgiften vara högre än den som gäller för kommunal mark.

Vill markägaren tillämpa andra grundläggande regler än de som gäller för kommunal mark, som det har redogjorts för mycket väl i andra inlägg här på forumet, så torde han få det mycket svårt att få gehör för detta vid ett eventuellt avgiftsärende. Rättsliga instanser har i prejudicerande domar ställt höga krav på just skyltningen och enkla tydliga regler.

I klartext: Om privat markägare vill "bötfälla" någon för felparkering gäller samma regler som på kommunal mark, samma skyltar osv.

Johan K.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Parkering av husbil eller inte.

Varför inte kräva just "parkeringsplatser" som även rymmer husbilar? Fordonsskatten för PB klass2 är i alla fall väl tilltagen så på den punkten kan det inte vara några svårigheter.:rolleyes:
 
Toppen