• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkering äldre husbil: registrerad som lätt lastbil med bostadsinredning.

Lars N.

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
141
Medlemskap
2024
Hej
Vilka parkeringsregler gäller för äldre husbil som är registreras: lätt lastbil med bostadsinredning?
Kollar man på Transportstyrelsen så fins inte inte fordonslaget lätt lastbil med bostadsinredning kvar efter 2006
Utan bil med bostadsinredning klassas som personbil klass 2
Jag följer parkeringsregler som gäller för personbil klass 2. Rätt eller fel?

Lars
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, den här frågan dyker upp med jämna mellanrum, och det lagliga svaret på frågan är väl faktiskt att man har lika stor rätt att parkera där som den lilla Peugeotskåpbilen som står där och som också är reggad som lätt lastbil........... och som troligen ingen alls bryr sig om.
Men det är ju en strid som man helst vill slippa att argumentera om både med P-vakten och inte minst med med någon P-firma.

Så för det mesta och för sinnesfriden så blir nog svaret trots glappet i lagen, att man nog gör livet enklare om man låtsas att man sitter i en PB klass 2 bil/=Husbil, och inte i en lätt lastbil.

M.v.h. JANKRO.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag skulle vara väldigt försiktig med en sådan registrering på bilen vid parkering på platser avsedda för personbil eller personbil klass 2. Risken är väl överhängande att en nitisk kontrollant ser en möjlig inkomst. Kanske det är befogat att kontrollera hur parkeringsbolaget eller kontrollerande företag resonerar innan man parkerar och därmed slippa överraskningar.

//Michael, medlem
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.245
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Så här ligger det till:

Personbil klass II (husbil eller lastbil)​

Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:

  • fast monterade sittplatser,
  • fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
  • fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
  • bord.
En personbil klass II kallas ofta för husbil men en husbil kan också vara en lastbil.

 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag skulle vara väldigt försiktig med en sådan registrering på bilen vid parkering på platser avsedda för personbil eller personbil klass 2. Risken är väl överhängande att en nitisk kontrollant ser en möjlig inkomst. Kanske det är befogat att kontrollera hur parkeringsbolaget eller kontrollerande företag resonerar innan man parkerar och därmed slippa överraskningar.

//Michael, medlem

Hejsan, ja det borde ju vara värre/lättare att bli straffad för att man parkerar en lastbil på en plats för PB 2, men eftersom det finns massor med äldre husbilar som är reggade som lätt lastbil och många även kanske lite nyare som är reggade som tung lastbil med låg skatt som lockbete, men krav på C-kort, så borde det ha blivit åtskilliga debatter om det ofta skulle delas ut P-böter för den lagmissen.
Idén om PB klass 2 kom väl 2006 och innan det så var ju husbilar under 3500Kg (och många som vägde mer) reggade som lätt lastbil och de som blev rejält vägda och reggade och då vägde över 3500Kg blev reggade som tung lastbil och krävde C-kort.

Däremot så vet jag inte om någon någonsin har brytt sig om det stått en lasbil eller skåpbil reggad som lätt lasbil på en personbilsparkering ???

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Är det någon i församlingen som någonsin fått en p-bot på husbilen?

Jag har bara fått det en gång stod 4h på en coop-parkering kostade 700kr, ej prisvärt :swoon:
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Är det någon i församlingen som någonsin fått en p-bot på husbilen?

Jag har bara fått det en gång stod 4h på en coop-parkering kostade 700kr, ej prisvärt :swoon:
Jag har fått det en gång, även jag på en Coop-parkering så de har nog nitiska p-vakter. Stod max 20 min men glömde lägga fram p-skivan.
 
Toppen