• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parallellkoppling

F

F.d. 11822

Guest
Med mina intr. är vi ofta långt från möjlighet till ström.
Är nybörjare med husbil (Joint VMT 650 -07) och funderar
på att paralellkoppla två batterier i bodelen eller att köpa
ett elverk.
Kan jag få nåra tips från er med erfarenhet.
Skall ev. åka till spanien i sommar.

Mvh Foppa 7.
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Parallellkoppling

2 Ah har ingen betydelse. Jag har själv en på 110, den andra på 115 Ah, större skillnad på storlek gör att den mindre belastas mer, blir torr fortare, och kan inte hålla strömmen någon längre tid. Det är viktigt att kolla vätskanivån då och då.
Självklart idealt vore ha samma storlek. Startbatterier brukar inte fungera så bra som fritids batterier, det vet du nog?
 
F

F.d. 11822

Guest
Sv: Parallellkoppling

Tack för alla svar.
I mars ska jag ut i Sverige för första gången.
Jag har en JOINT VMT 650 - 07.Är det nåt
man bör tänka på. Det är premiärtur.
Däck verkstan har 3.5 kg lufttryck i sina tabeller,
I handboken står det fram 5,0 bak 5,5 kg.

Mvh Foppa 7
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Parallellkoppling

Kör på handbokens rekommenderade däcktryck. Däckhandlarens uppgifter gäller för varubilar som sällan kör med den höga last, och framför allt höga tyngdpunkt, som en husbil har. Se också till att du har metallventiler, de klarar lufttryck över 4kg. Det högre trycket ger en något stötigare gång men betydligt stadigare vid skarpa svängar och sidvind.

EssoJ
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Parallellkoppling

Man skall med brensleceller vara medveten av att metanol och etanol är bland det mest explosiva man kan ha i en dunk vid rumstemperatur. Altså betydligt faligare än t ex en dunk bensin.
Desutom ser man inte lågan, så man kan vara omedveten av att det brinner någonstans fören bilen är helt övertänd.
Med andra ord riktigt faliga grejer som man skall vara mer försiktig med, än andra grejer man har i husbilen !
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Parallellkoppling

Hej. Instämmer också med Göran & Tavico men vill bara tillägga att säkringarna måste vara större, ca. 35-40A. Detta p.g.av att de skall inte bara klara belastningen vid förbrukning, utan även strömmen in till batteriet när bilen är igång och generatorn laddar för fullt, vilket ofta överskrider 15A. (Och även strömmen från en ev. kraftig batteriladdare.)

M.V.H. JANKRO
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11010

Guest
Sv: Parallellkoppling

Hej

Hur stor sol panel har ni? Och hur grov kabel och säkring har ni mellan batterierna?

Mvh Claes Krantz



Vi har två 80 Ah batterier paralellkopplade med solcell vi står vid en sjö söder om
Östersund. 3-4a veckor (mitten av Juli till Aug.) Vi har aldrig haft problem med ström-försörjning till TV och & annat. (Datorn har vi hemma)
 
F

F.d. 17187

Guest
Sv: Parallellkoppling

Hej

Man har en + och en - från laddaren, plus till plus på 1 batteriet och minus till minus på det andra sen paralell kopplar man.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen