Hallå HBK, nu är det snart helg igen!
Som flera av er vet och även har drabbats av
, har jag köpt en husbil med LiFePo4 batteri. Jag hade ju lite inledande strul och lyckades med hjälp av Fiat Professional tömma batteriet under den nedre brytpunkten och min konventionella Dometicladdare lyckades inte få igång laddningen eftersom polspänningen understeg 10 volt.
Efter många goda tips från flera av er drog Dometic igång laddningen med hjälp av ett parallellkopplat hjälpstartbatteri.
Hade sedan lite obefogad ångest eftersom appen till batteriets BMS inte visade rätt SOC. Men fick också här mycket hjälp och lugnande rapporter från många av er. Inte minst Tor H! Jag har tack vare Tor, övriga HBK och Sunwind, lärt mig massor om LiFePo4 och dess möjligheter.
Vid ett par tillfälle har jag fått för mig att Dometicladdaren stressar batteriet när vi ligger på elstolpe men inte nyttjar mycket 12 volt. Då har jag dragit ur 230 volt kontakten till Dometic och systemet har lugnat sig.
Nu har jag kommit över en Victron Blue Smart IP67, 7A. En ganska liten laddare men tror att den i LiFePo4 läget är betydligt snällare mot batteriet och kommer oftast att räcka till. Har sedan tidigare 180W solpanel med Victron MPPT regulator och Victron Orion DC-DC laddare.
Nu till min fråga. Kan jag ”parallellkoppla” Victronladdaren med Dometicladdaren vid Dometics batteriklämmor? Jag kommer enbart att strömsätta en laddare åt gången. Det hade varit bekvämt att kunna dra igång Dometics 25 A om jag skulle landa vid en elstolpe med väldigt urladdat batteri. Behöver i så fall först dra ur den gemensamma 230 volt kabeln ur Victron och koppla in den i Dometic. När väl batteriet nått hygglig nivå byter jag tillbaka 230 volt kabeln till Victron igen. Jag får väldigt kort kabeldragning och Victron får samma väg till 50 A säkringen, till EBL och till batteriet, som den bortkopplade Dometicladdaren har. Skulle nånting konstigt kunna hända när Dometic får laddström baklänges från Victron?
:-/<rister
Som flera av er vet och även har drabbats av
Efter många goda tips från flera av er drog Dometic igång laddningen med hjälp av ett parallellkopplat hjälpstartbatteri.
Hade sedan lite obefogad ångest eftersom appen till batteriets BMS inte visade rätt SOC. Men fick också här mycket hjälp och lugnande rapporter från många av er. Inte minst Tor H! Jag har tack vare Tor, övriga HBK och Sunwind, lärt mig massor om LiFePo4 och dess möjligheter.
Vid ett par tillfälle har jag fått för mig att Dometicladdaren stressar batteriet när vi ligger på elstolpe men inte nyttjar mycket 12 volt. Då har jag dragit ur 230 volt kontakten till Dometic och systemet har lugnat sig.
Nu har jag kommit över en Victron Blue Smart IP67, 7A. En ganska liten laddare men tror att den i LiFePo4 läget är betydligt snällare mot batteriet och kommer oftast att räcka till. Har sedan tidigare 180W solpanel med Victron MPPT regulator och Victron Orion DC-DC laddare.
Nu till min fråga. Kan jag ”parallellkoppla” Victronladdaren med Dometicladdaren vid Dometics batteriklämmor? Jag kommer enbart att strömsätta en laddare åt gången. Det hade varit bekvämt att kunna dra igång Dometics 25 A om jag skulle landa vid en elstolpe med väldigt urladdat batteri. Behöver i så fall först dra ur den gemensamma 230 volt kabeln ur Victron och koppla in den i Dometic. När väl batteriet nått hygglig nivå byter jag tillbaka 230 volt kabeln till Victron igen. Jag får väldigt kort kabeldragning och Victron får samma väg till 50 A säkringen, till EBL och till batteriet, som den bortkopplade Dometicladdaren har. Skulle nånting konstigt kunna hända när Dometic får laddström baklänges från Victron?
:-/<rister
Senast ändrad: