• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Parallellkoppla" två 230 volt batteriladdare till LiFePo4?

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.834
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hallå HBK, nu är det snart helg igen!

Som flera av er vet och även har drabbats av :D, har jag köpt en husbil med LiFePo4 batteri. Jag hade ju lite inledande strul och lyckades med hjälp av Fiat Professional tömma batteriet under den nedre brytpunkten och min konventionella Dometicladdare lyckades inte få igång laddningen eftersom polspänningen understeg 10 volt.

Efter många goda tips från flera av er drog Dometic igång laddningen med hjälp av ett parallellkopplat hjälpstartbatteri.

Hade sedan lite obefogad ångest eftersom appen till batteriets BMS inte visade rätt SOC. Men fick också här mycket hjälp och lugnande rapporter från många av er. Inte minst Tor H! Jag har tack vare Tor, övriga HBK och Sunwind, lärt mig massor om LiFePo4 och dess möjligheter.

Vid ett par tillfälle har jag fått för mig att Dometicladdaren stressar batteriet när vi ligger på elstolpe men inte nyttjar mycket 12 volt. Då har jag dragit ur 230 volt kontakten till Dometic och systemet har lugnat sig.

Nu har jag kommit över en Victron Blue Smart IP67, 7A. En ganska liten laddare men tror att den i LiFePo4 läget är betydligt snällare mot batteriet och kommer oftast att räcka till. Har sedan tidigare 180W solpanel med Victron MPPT regulator och Victron Orion DC-DC laddare.

Nu till min fråga. Kan jag ”parallellkoppla” Victronladdaren med Dometicladdaren vid Dometics batteriklämmor? Jag kommer enbart att strömsätta en laddare åt gången. Det hade varit bekvämt att kunna dra igång Dometics 25 A om jag skulle landa vid en elstolpe med väldigt urladdat batteri. Behöver i så fall först dra ur den gemensamma 230 volt kabeln ur Victron och koppla in den i Dometic. När väl batteriet nått hygglig nivå byter jag tillbaka 230 volt kabeln till Victron igen. Jag får väldigt kort kabeldragning och Victron får samma väg till 50 A säkringen, till EBL och till batteriet, som den bortkopplade Dometicladdaren har. Skulle nånting konstigt kunna hända när Dometic får laddström baklänges från Victron?

:-/<rister
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag kommer inte inte ihåg ifall din Dometic laddare har Litiumläge, men har den det, så går det bra att köra dina laddare parallellt, med din mppt-regulator får du då 3st laddkällor.
För att undvika "stressladdning" så bör du hålla dej under 1C, helst ner mot 0,5C eller lägre så klart.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.834
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej Peter och tack för svar. Nej min Dometic har inte Litiumläge. Jag planerar aldrig att köra 230 Dometic och Victron samtidigt. antingen eller. Så med mppt blir det aldrig mer än 2 laddkällor. Klart under 0,5C.

Min fråga var om det är problem att koppla in 230 Victron "parallellt" med Dometic. Jag kör ändå bara en av dem i taget! Victron blir prio.
 
Toppen