• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

paraboluppkoppling

F

fjärrkontroll

Guest
Jag har Boxer system, men vill byta till parabolanten. Mina frågor är: kan man koppla upp sig utomlands? Är antenninställningen svår? Kan man titta på svenska kanaler utomlands?
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: paraboluppkoppling

Hej!

Vi har parabol med Viasat och det fungerar bra så långt vi nu varit, vi har bara varit i moseldalen. Vad jag förstått av HBK:s hemsida så finns det en gräns södra Frankrike där signalerna upphör men har ingen egen erfarenhet, söder därom kan man lösa det med ett annat system, det finns uppgifter om det här på HBK:s hemsida, någon som kan mer om detta kommer säkert att hoppa in och hjälpa till.

Kjelle
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: paraboluppkoppling

Det beror lite på vilket abonnemang du har.

Canal Digitals sändningar kan du med en 85 cm parabol få in i södra
Frankrike, norra Italien nordvästra Kroatien.
Thor 2 at 0.8°W - LyngSat Maps

Viasat har en nordligare spridningsbild och räcker ner till norra Frankrike och
sydtyskland.
http://www.lyngsat-maps.com/maps/sirius4_nordicb.html

Vill du se svensk tv i Spanien och Södra Italien är det SVT Europa som
gäller.
Eurobird 9 at 9.0°E - LyngSat Maps

Oyster parabolanläggning letar reda på satelliterna automatisk, bara himlen
är fri åt söder. Skall du ställa in parabolen manuellt bör man ha en
Satfinder som hjälpmedel.
Du kan se alla de kanaler du har hemma via din parabol.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 839

Guest
Sv: paraboluppkoppling

Hejsan,

Jag undrar vad som behövs för att se Svensk TV i Belgien. Jag har en öppen Sydsida så att Thor eller annan sat ej är någon problem. Vill helst klara mig utan betalkort (pga av att man måste vara mantalskriven i Sverige dvs ha en permanent adress vilket jag ej har) men om detta är den enda lösningen så betalar jag gärna.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: paraboluppkoppling

Belgien, har du släkt eller vänner i Sverige som kan teckna ett abonnemang åt dig i
Sverige, så är det inga problem att se svensk tv.
Kanske har någon av dem redan har ett abonnemang och kan beställa ett tvilligkort som
du kan nyttja. Det är blir lite billigare men inte helt enligt operatörernas regler!
Ett sådant abonnemang kostar 80 kr/mån hos Canal Digital och omfattar
familjepaketet.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 839

Guest
Sv: paraboluppkoppling

Peter,

Yes jag har släkt i Svedala men vill inte belasta dom med mina privat saker. Jag åker upp i Augusti och ska se hur jag ska lösa den frågan. Mycket tack för ett snabb svar.
 
F

F.d. 9536

Guest
Sv: paraboluppkoppling

Hjälp! Vi har en ny Knaus med Oyster parabolantenn och har kontaktat både Viasat och Canal Digital för att köpa ett betalkort men de säger att de inte kan garantera att det ska fungera med vår parabolmottagare. Vår box har plats för 2 CI-moduler. Har någon tips på vart vi ska vända oss?
Vi har precis kontaktat SVTEuropa för att köpa ett abonnemang så att vi kan se svensk TV i Europa och det tror vi ska fungera men om vi kan se svensk TV i Europa via Viasat så är det ju onödigt att köpa abo på SVTEuropa?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.833
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: paraboluppkoppling

Viasat och Canal Digital når inte så långt ner i Europa eftersom de sänder på den Nordiska delen. Med 65cm parabol har jag lyckats ner till Frankfurt ungefär.
De som har 85cm eller större har rapporterat att de ser ytterligare en bit neråt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: paraboluppkoppling

For Canal Digital så fungerer de fleste av CD sine kort i en Conax CAM, det kan være problematisk å få fatt på kortet, CAM finnes flere steder på nettet.

Ang. rekkevidde for Oyster 85 og nordiske Canal Digital - et stykke syd for Paris blir det problemer, ut i fra footprint så skulle det samme skje ca. ved Roma.
 
Toppen