• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parabolstrul

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

jaha kan nu lämna rapport att ny kabel direkt från huvudet till boxen inte gjorde någon skillnad alls. Börjar tro att nått är fel i boxen för jag antar att det är den som styr alltihop. Måste försöka vi "prata med den" via datorn.

Forts följer
n.
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

Ok nu har jag gjort det också och inga fel noteras. Jag har för säkerhets skull uppdaterat igen i "advanced mode" med specialkod från Teleco. Det snurrar på fint men alla satelliter har nog ramlat ner just lokalt över Uppsala.
Skitgrejor som inte funkar när det är fotboll, nån som vill köpa superflådigt och dyrt satellitsystem som ser bra ut ?

Ger upp och får ta mig till nått proffs.
N.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

Du har liten talrik men Astra borde du få in den är väl starkare än Thor?
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

Jo men jag tycker ju det också. Astra ska nå upp till Norrland så min 65cm disk bör funka med klar himmel och öppet i alla riktningar minst 500 meter runt om...

Ska se om jag får ta i nån på de service center som finns i Sverige.
n.
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

Hej. Ja alltså uppdateringar är sällan av ondo så varför inte. Den man gör innehåller flera delar dvs dels själva enhetens programvara, dels satellitinformation och slutligen själva programmet som sköter uppdateringen är nytt. Men i mitt fall hjälpte detta alltså föga. Nått är fel i boxen eller i själva huvudet på armen. Kan inte vara annat som jag ser det.
N.
 

mokal

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Drömme
HBK-Nr
12200
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

Hej
Jag frågade en leverantör för några veckor sedan sirus kommer försvinna inom kort och ta in astra 4n eller 4s.

Jyrki
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

OK Sander nu har jag mätt också. Med ny kabel samma som jag också testat med upp till huvudet ger mellan 13.03 v till 12.9 v. Vet inte det är normalt men så är det, antar att detta styrs av gjorda val och att det kan vara olika men som sagt ca 12v är det nu.

Som sagt andra förslag, kan det tex vara nått fel med vinkeln på tallriken??? tycker inte den "lutar" särskilt mycket upp mot himlen utan snarare mot horisonten.

N.
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

Jaha nu sitter man här i Kroatien med fotbolls EM på TV men satellithelv@&:jä/(ln bara snurrar. Har testat att skuva loss disken så mekaniken kan gå ner helt i botten och liksom nollställa. Den har nu dock hittat flera satelliter vid ett tillfälle så grejorna funkar så att säga men varför dessa slumpmässiga trams?? Fler tips någon?
N.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

OK Sander nu har jag mätt också. Med ny kabel samma som jag också testat med upp till huvudet ger mellan 13.03 v till 12.9 v. Vet inte det är normalt men så är det, antar att detta styrs av gjorda val och att det kan vara olika men som sagt ca 12v är det nu.

Som sagt andra förslag, kan det tex vara nått fel med vinkeln på tallriken??? tycker inte den "lutar" särskilt mycket upp mot himlen utan snarare mot horisonten.

N.

Är det en offset-parabol så ska den peka mot horisonten. Sitter huvudet mitt framför centrum av parabolen eller lite längre ner?
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

Hej! Huvudet sitter inte mitt för så att säga utan helt klart nertill om man utgår från tallriken så att säga. Den testar lite med att tilta bak och framåt när den letar men hittar inget. Har 7 förinstallerade satelliter och inge finner den nu. Finns det nån lättfattlig tabell nånstans med rätt "koordinater" så att säga? Vet om den där sajten där massor finns men jag fattar noll av det som står där, Lyngsat tror jag den heter.
N.
 

Umami

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
20538
Medlemskap
2022
Sv: Parabolstrul

På Satlex kan du ställa in var du ( och parabolen) befinner dig och vilken satellit du vill ta in. Då får du reda på vilken position parabolen ska ha, och du får en skiss på vinklarna. Det har hjälpt oss mycket när man i princip måste ställa in parabolen med handkraft. OBS, välj en satellit som du alldeles säkert får in, t.ex. Astra1 19,2. Det får inte finnas den minsta lilla buske som stör mottagningen....lycka till!
Http://www.satlex.net/sv/azel_calc.html
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

Hej! Huvudet sitter inte mitt för så att säga utan helt klart nertill om man utgår från tallriken så att säga. Den testar lite med att tilta bak och framåt när den letar men hittar inget. Har 7 förinstallerade satelliter och inge finner den nu. Finns det nån lättfattlig tabell nånstans med rätt "koordinater" så att säga? Vet om den där sajten där massor finns men jag fattar noll av det som står där, Lyngsat tror jag den heter.
N.

Då har du en offset. Så vinkeln mellan parabolens centrumlinje ner till huvudet är offset-vinkeln. Den måste du lägga på från parabolens centrumlinje och uppåt, då finner du parabolens instrålniningsriktning som ska peka mot satelliten.
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Parabolstrul

Ok jag kan nu avlägga rapport med att först säga att det funkar nu. Jag fick kollat upp alla inställningar via dator och den sidan som hänvisades till här. Sen skruvade jag igen på tallrikens fäste för att helt säkerställa att den är "rätt" när helt nerfälld. Med lite trix så har vi nu fått till det!! Hann just i tid före kvartsfinalerna. Sen att Portugal gick och vann, ja det kan jag inte skylla på satelliten i alla fall. Tack för alla svar och inspel. Det hjälpe!
N.
 
Toppen