• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Parabolproblem

F

F.d. 14576

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 250
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3
Årsmodell Chassie: 2009
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Aviano
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2009
Ämnesområde: Elektronik
Mitt första inlägg på forumet, får se hur det går:wideeyed:
Nu till dagens i-landsproblem.

På min vagn sitter det en parabol på taket, som är någon sorts automatisk grunka som själv skall söka upp satelliten och ställa in allt.
Parabol: Mobiset 2 Cap 600
Digitalbox: Kathrein UFS 740sw (software version 2.23)

Problem är att den inte får någon signal, den hittar inget, den snurrar på taket som en besatt men den får aldrig någon signal ner till digitalboxen.

Jag har haft en radioman, vad det nu innebär, ute och titta på möget men han fattar halv fem, kan inte begripa varför den inte får någon signal och även om han ställer in den manuellt till där den skall vara får den ingen sattelitsignal.

Har vi missat något tro?

F

F.d. 29925

Guest
I och med att boxen inte får någon signal från parabolens LNB för att rikta parabolen är det troligen ett avbrott mellan LNB och boxen.
De som har störst möjlighet att få rätsida på dina problem är JR-larmcenter i Lindome de har bode rätt instrument och kunnig personal på framförallt mobila anläggningar för att få ordning på din anläggning.

(LNB:n kräver en spännigsmatning från boxen för att kunna levera en signal tillbaka.)

Inte mycket hjälp till självhjälp, men ring och fråga om de kan hjälpa dig på JR.

F

F.d. 14576

Guest
Tack för svaret, nu är problemet emellertid löst:spinny:
Jag vet inte exakt vad som avhjälpte felet men borta är det i alla fall, nu får han både mottagning och bild, tyvärr bara tyska kanaler men bild blev det :)

Tack för hjälpen ändå, skall ringa de där larm-killarna och höra hur man får kontrollenheten att ta in en svenska kanaler och inte bara tyska, eller finns det någon här på forumet som vet det?

Jag har köpt en CA-modul från Canal Digital och den kanske löser problemet, nu skall jag ut och prova i alla fall.

F

F.d. 29925

Guest
Kan vara så enkelt att du ej hade fri sikt mot sattelliten.
För att få in SVT1 t.ex. knappar du in kanalnr. 1732 och då skall antennen vrida sig en aning till den sänaren som CD använder.
Om kortet är alldeles nytt får du i början antagligen massvis med svenska kanaler, även kodade kan ses, men detta är tyvärr bara i början. Efter någon vecka gör man en omprogrammering från CD och då försvinner i stort sett alla svenska kanaler igen. För att få igång mottagningen igen knappar du in 1732 (SVT1) och låter mottagningen vara påslagen under c:a en timmas tid.(Själva TV:n behöver inte vara på.) Därefter skall allt fungera som vanligt igen, dvs de svenska "fria" kanalerna är åter tillgängliga. (Den här sista proceduren kan behöva upprepas ibland om man inte får någon bild.)

F

F.d. 14576

Guest
Tack igen!

Det visar sig att det hela sker automatiskt på min apparat, eller åtminstone tror jag det, jag väljer den kanal jag vill se sen ställer parabolen in sig på den sateliten som erbjuder kanalen. Jag vet int ehur det rent teknsikt fungerar men det verkar göra det likväl

Tack, som sagt!

Gråbo

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
4836
Medlemskap
2025
macaholic skrev:
Tack för svaret, nu är problemet emellertid löst:spinny:
Jag vet inte exakt vad som avhjälpte felet men borta är det i alla fall, nu får han både mottagning och bild, tyvärr bara tyska kanaler men bild blev det :)

Tack för hjälpen ändå, skall ringa de där larm-killarna och höra hur man får kontrollenheten att ta in en svenska kanaler och inte bara tyska, eller finns det någon här på forumet som vet det?

Jag har köpt en CA-modul från Canal Digital och den kanske löser problemet, nu skall jag ut och prova i alla fall.

Hej!
Har du fått igång de svenska kanalerna?
Jag har samma problem med samma grejer.
Köpte en CA modul hos SatProffsen i Mölndal och tecknade ett CD abonnemang,
"bara att installera och titta", enl. dom.
Så fel dom hade och ingen hjälp att få.
Kontaktade JR-Larm, men de kunde inte med detta fabrikat!

Toppen