• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Parabol

Essal

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2026
Hej
Jag har köpt en h-bil där det finns en parabol antenn och en viasat box, kan jag se på tv utan att köpa ett viasatt abonnemang. Jag är bara intresserad av dom vanliga kanalerna 1, 2 osv. Hur gör jag. Jag kommer troligen att köpa ett abonnemang senare i sommar, men vill kolla innan.
Lasse

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: Parabol

Det finns ett så kallat depositionskort ca.700kr i engångskostnad att beställa, för de fria kanalerna.

Men jag skulle nog först prova på.
Ifall du beställer ett viasat abb. på nätet eller telefon så har du 14dgr rätt att avbryta abb.

Då kan du testa ifall din utrustning fungerar tillfreds, säg sen upp abb.
Ta senare ett depositionskort.

Eller be att få testa någon annans kort för att bekräfta att grejerna funkar.

Fastnade själv i ett CanalDigital abb. när jag skulle skrämma liv i vår parabol på husbilen, glömde säga upp det inom 14dgr.:mad:
Så nu sitter man med en extra onödig utgift på 389kr/månaden i ett år :(

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Så nu sitter man med en extra onödig utgift på 389kr/månaden i ett år :(

Ring o förklara hur det ligger till. Säg att du vill ha ett fritidshusabbonemang istället. Då betalar man bara för de månaderna man använder det. Tror man måste ha det påkopplat minst 6 månader om året. För 198 kronor i månaden får man lokalpaketet. Jag gör själv på det sättet. Fördelen med Canal Digital är att man kan ha kortet direkt i tvn om man har satellitmottagare i den, slipper en extra box + fjärrkontroll. https://www.canaldigital.se/utbud/kanalpaket/lokalpaketet/

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Tack för tipset, men nu är det snart över och jag kommer att lägga pengarna på mobilt bredband istället, då kan jag se de filmer JAG vill, gigantiskt utbud och allt är "on demand" :)
Skulle dock kunna tänka mej ett dep.kort, då man ibland står tokigt till med dålig signal på marksända och tv'n står på och skvalar hela dan, blir ju slöseri annars med det mobila bredbandet.

BoEr

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2025

Jag har också en Viasatbox i husbilen.

Till den har jag ett Viasat Fritidshusabonnemang/kort plus ett särskilt kort för de fria kanalerna (1, 2, 24 och Barnkanalen).
Fritidshusabonnemanget kan jag koppla på när jag vill ha alla mina kanaler i husbilen (gör jag alltid på långresorna).
På kortresorna i Sverige får det duga med fria kanaler och det markbundna nätet för TV4 m fl.

Fritidshusabonnemang: 28 kr/mån i kortavgift. Plus 29 kr/vecka utnyttjad tid, dock motsvarande minst 7 veckor/år i minimiavgift.
Fria kanaler: Gratis, bara att ringa och begära!

Viasat - Astra 4A: Alltså via Viasatboxen, täcker de delar av Norden jag håller till i, plus i kontinentala Europa ner till mellersta Tyskland, i bästa fall norra Frankrike (med min parabol). HD-kanalerna dör 10-20 mil norr därom.

SVT World - Eutelsat 9A: För att se svensk TV söder om gränsen för Astra 4A använder jag ett CI-kort från SVT World. Har fungerat bra så långt söderut jag varit med husbilen.
Det är dock dyrt! Betalade 940 kr för 3 månaders utnyttjande 2015, har inte undersökt vad det kostar i år. För en TV-kanal och tre radiokanaler!

Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Så länge de envisas med kortavgift kommer jag aldrig att ta ett abonnemang. Betala flera hundra per år för ett kort som kostar mindre än en krona att tillverka! Lurendrejeri för att få ut mer pengar och låta det se ut som om månadskostnaden är lägre för kanalpaketen.

BoEr

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2025

Prispolitik - Prissättningsteknik!
Så är det i de flesta branscher, jämför bara med bilbranschen och husbilsbranschen:
Skapligt utgångspris, sedan höga priser på utrustningspaket, reservdelar och service.
Det gäller att dribbla med totalpriset för att "få fast kunden"!

Dessutom, vill man se Premier League, Champions League och Golftourerna så har man inget val.
Sporttokig som man är.

Toppen