• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parabol-problem importbil

Truckmat

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
34194
Medlemskap
2023
Hej. Jag har ett problem med en importerad husbil (Bürstner) 2021 där jag inte kan söka upp Thor-satelliten. Har hört att man kan behöva koda om kontroll-boxen där man styr själva parabolen? Jag kan välja Thor-satelliten på den, och parabolen svänger till vad jag tror är rätt position, men när jag ska göra en kanalsök på tv:n så finns inte Thor-satelliten med i listan? 60 andra satelliter, men Thor saknas. Är automatiskt parabol-paket från AL-Car, Easisat 4.0 Vem kan koda om en box om det är vad som krävs?
Tacksam för all hjälp här.
Mvh Mathias
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Vilken TV har du? Man brukar kunna lägga till Satellit o transponder lista i TVn för att få det rätt.
Om parabolen stannar på Thor o det ser ut att vara rakt söderut så är det ok. Så det är din TV som måste fixas.
Jag kan hjälpa dig men bor ju en bit bort...
 

Truckmat

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
34194
Medlemskap
2023
Vilken TV har du? Man brukar kunna lägga till Satellit o transponder lista i TVn för att få det rätt.
Om parabolen stannar på Thor o det ser ut att vara rakt söderut så är det ok. Så det är din TV som måste fixas.
Jag kan hjälpa dig men bor ju en bit bort...
Hej. Det är en AL-Car:tv det också.. vid automatisk kanalsökning så ska jag välja satellit, men det går inte att bläddra fram Thor. Astra 1-4, Turksat, Eutelsat finns med bland ett 60-tal. Jäkla märkligt att det inte går att ställa in?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Du kan säkert "göra" en ny som heter Thor. Man kan även gå in på Lyngsat o kika på vilka transpondrar som är aktuella för Allente (canaldigital).
Och då lägga till de traspondrarna.
Men välj t.ex. Astra på Tvn o ha Thor på paraboeln och kör en "blind scan" om det finns. Då letar den så gott det går. Du kan sedan kika efter God Channel o ngn mer norsk kanal. De sänder okodat. Det brukar även funka med text tv på SVT kanalerna, då vet man att man är på gång.
 

Truckmat

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
34194
Medlemskap
2023
Du kan säkert "göra" en ny som heter Thor. Man kan även gå in på Lyngsat o kika på vilka transpondrar som är aktuella för Allente (canaldigital).
Och då lägga till de traspondrarna.
Men välj t.ex. Astra på Tvn o ha Thor på paraboeln och kör en "blind scan" om det finns. Då letar den så gott det går. Du kan sedan kika efter God Channel o ngn mer norsk kanal. De sänder okodat. Det brukar även funka med text tv på SVT kanalerna, då vet man att man är på gång.
Ok tack för det. Jag får prova lite mer..
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej jag vet vilka grejer du har, vår argos hämtade jag i Tyskland med samma tv och satelite boxen al car lätt att ändra till thor som styr satelite men antar du har digitalboxen i tv och där krävs ny programvara. Gå in på deras hemsida maila dem om ditt problem och vilka grejer du har även bild med tv satelite mm så får du det du behöver på epost med instruktioner. Enkelt att fixa själv åter kom till mig om du har fler frågor.
 

Truckmat

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
34194
Medlemskap
2023
Hej jag vet vilka grejer du har, vår argos hämtade jag i Tyskland med samma tv och satelite boxen al car lätt att ändra till thor som styr satelite men antar du har digitalboxen i tv och där krävs ny programvara. Gå in på deras hemsida maila dem om ditt problem och vilka grejer du har även bild med tv satelite mm så får du det du behöver på epost med instruktioner. Enkelt att fixa själv åter kom till mig om du har fler frågor.
Hej. Tack för svar. Jag har mailat till AL-Car och förklarat problemet, men fick bara svaret att välja thor-satelliten ock söka på tv:n. Hjälper ju tyvärr inte.. Jag får gå på dom igen.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Ja de måste vara rätt programvara i boxen i tv de pratar väl om dem som styr sateliten
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Tyvärr har modell äldre än dig på mitt tvkitt då min bil är 2019.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Annars gjorde jag som du skrev samt de skickade med en skriftliga instruktioner hur jag skulle gå tillväga
 

Truckmat

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
34194
Medlemskap
2023
Ska du se att det löser sig!!! Mvh ulf
Hej Ulf. Fick ny firmware från tyskland nu, men inte några instruktioner. Körde in uppdateringen från USB, allt gick bra och rebootade tv:n. Men ingen skillnad? Får inte upp någon Thor-satellit i listan vid kanalsökning.. Hur gick det till för dig?
Mvh Mathias
 
Toppen