• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Parabol/internet

F

F.d. 5217

Guest
Läste om mottagning av datasignaler (inernet)runt Europa artikeln avslutades med att har man en parabol så kan denna användas men man förklarade inte hur, jag har en självsökande dito, vet ni hur?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Parabol/internet

det er for internet via satellitt i Europa to konkurerende systemer for toveis samband. Begge benytter parabol med spesialhode, en vanlig selvsøkende antenne må bygges om før all ekstra elektronik monteres.

Alle de store produsentene av selvsøkende paraboler samarbeider i dag med en eller begge systemene. Dekningen i Scandinavia er usikker for begge systemer, men Astra2Connect har mulighet til å bygge ut dekningen, ipCopter må flytte til annen satellitt for å få det til.

F

F.d. 55451

Guest

Läste om mottagning av datasignaler (inernet)runt Europa artikeln avslutades med att har man en parabol så kan denna användas men man förklarade inte hur, jag har en självsökande dito, vet ni hur?

Stationärt använder jag parabol.
Fortfarande använder markbundna sändare.
Parabolen ger upp till 20% bättre signal för modem dongle.
Anslutningen måste vara "face to face"
Som ett resultat

toprate.jpg

Problemet är bara att sända master positionen kan vara svårt att hitta på vägen - därav endast stationär.
Jag har gjort en lämplig parabol skål av tunn aluminium, liknande typer sett på You Tube.
Google it.

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Våra Holländska vänner Camperlife.eu har internet via satelit. Dessvärre fungerade det inte i södra Spanien och norr om Skåne. Troligast är att deras sändning TILL sateliten är för svag.
I vinter skall de prova på Secilien och "Italienska klacken"
//Conny

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Toppen