• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Parabol i Spanien

F

F.d. 25291

Guest
Hej.

Har en parabol på bilen, och den har fungerat från Nordkap och ner till Mosel från div. satelliter.(Thor, Astra, Hotbird o.s.v.)
Nu står vi långt ner i Spanien och får inte in en endaste tysk eller annan kanal.
Den söker runt, runt utan att hitta det ringaste på någon av dessa satelliter.
Frågan är om den har lämnat in för gott, eller om jag gör nå't galet?
Det vore väl varken första eller sista gången i så fall, men har någon ett tips så skall jag försöka få igång den.
Det är en Kathrein som satt på när vi köpte den.

lailaouno

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Parabol i Spanien

Mulig du må vri litt på LNB - Astra 1 trenger 18 til 20 grader vridning i Spania. Uten en slik vridning kan signalet bli for svakt for mottakeren med en 60 cm parabol. Hotbird trenger ikke så mye SKEW som Astra 1. Grunnen til dette er at Spania ligger så langt sør og vest i forhold til satelittens posisjon og polarisering.

Et tips for å klare en slik optimalisering enkelt er å se på parabolen på taket til en tysker - den står oftest på Astra ;-). Vri lnb-hodet så det står likt med tyskerens lnb.

WalsanJ

FD HBK Medlem
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024

:yes:Hej . Vi var ute för samma sak nere i Fuengirola våren 2013.
Kontaktade "Juan Norte" som sände en tekniker till oss.
Kom fram till att vår reciver var slut. Vi tänkte köpa en ny efter förslag. Men avstod.
Väl hemma igen i Sverige, så kopplade vi in recivern i hemTv:n. Funkade perfekt!
Den går bra ännu.
Måste vara mottagningsförhållandena vid det aktuella tillfället, och beror på var man står osv.
Tråkigt är det när det inte funkar!
Hoppas ni lyckas komma rätt!

F

F.d. 53267

Guest

Jag har en 60 cm parabol och har väldigt bra mottagning i Fuengirola
så den storleken räcker gott och väl.
Och det blir ju som sagt lite bättre om man vrider lnb:n en aning.

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Stasse
Det låter intressant att det fungerar med en så liten parabol. Jag funderar på om jag ska köpa en parabol eller en slingbox. Vilka kanaler ser på med parabolen?
Vi vill kunna se svt kanalerna.

F

F.d. 53267

Guest

Stasse
Det låter intressant att det fungerar med en så liten parabol. Jag funderar på om jag ska köpa en parabol eller en slingbox. Vilka kanaler ser på med parabolen?
Vi vill kunna se svt kanalerna.

Jag tar endast in Astra-satelliten och har då en massa Tyska kanaler
bl.a. Eurosport som också är en fri kanal. Har även några Engelska
nyhetskanaler.
När det gäller Svenska kanaler via parabol så är det bara SVT World
som gäller och det är inte mycket att hurra för, bättre då med Slingbox
för då kan man se alla dom kanaler man kan se hemma i Sverige t.ex
om man har ett Canal Digital-abonnemang.
Förutsättningen är en bra Internetuppkoppling utomlands.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest

:yes:Hej . Vi var ute för samma sak nere i Fuengirola våren 2013.
Kontaktade "Juan Norte" som sände en tekniker till oss.
Kom fram till att vår reciver var slut. Vi tänkte köpa en ny efter förslag. Men avstod.
Väl hemma igen i Sverige, så kopplade vi in recivern i hemTv:n. Funkade perfekt!
Den går bra ännu.
Måste vara mottagningsförhållandena vid det aktuella tillfället, och beror på var man står osv.
Tråkigt är det när det inte funkar!
Hoppas ni lyckas komma rätt!

Bra att den fungerar.. Enligt Antonio teknikern sá gav den inte 13-17v ut till LNB. Ibland sá fungerar aparaterna igen efter att ha varit fránslagna ett tag. det är automatsäkringar som áterställs. Normalt räcker det att slá av strömmen en minut.
En satellit har samma mottagningsförhállanden alltid. hade satelliten fel skulle hela Europa klaga. Och att antennen stár rätt mäter man med mätinstrument.

Toppen