• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Pannan tänder inte alltid

F

F.d. 9137

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: dukato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 JTD 127hk
Årsmodell Chassie: 2001
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: espirt 5880 A
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2001
Ämnesområde: Värme
Har problem med pannan Alde Compact 3000 som inte tänder alltid. Gjorde tappra försök igår kväll att få värme i husbilen men inget resultat. Pannan tänder inte helt enkelt och den lilla lampan lyser bara som indikerar att finns ingen låga i pannan. Känner ute vid avgasröret och där blåser det bara kallt. Till sist var vi tvungen att avbryta våran lillsemester och åka hem för att kunna sova i natt. En resa på 2 timmar... Inte så roligt när det inte funkar. Nu frågan om det är någon annan som har råkat ut för liknande och vad var felet isåfall... Tackar för svaret om det nu finns nåt sådant:yes: Jocke

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025
Var ute för exact samma fel för ett år sedan. I början tände den då och då men till slut gav pannan upp andan. Det visade sig vara kretskortet, en liten fin affär på ett par tusen med felsökning osv. Efter byte av kort fungerar den perfekt.

Per-Åke

Wickevire

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2025
Har haft samma fel på en 02:a. Jag bytte tändbox till en med några sekunder längre tändtid och sedan dess har det fungerat. Det kostade c:a 1700 kr och jobbet gör du själv.

Kaktus

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4523
Medlemskap
2025
Vi hade ett liknande problem förra året. Det visade sig vara regulatorn på gasolflaskan som inte släppte igenom tillräckligt mycket gasol så att pannan kunde tända. Gasolspisen fungerade utan problem, men den tar mindre mängd gasol än vad pannan gör.

Hoppas att detta kan vara till hjälp

/Kaktus

F

F.d. 9137

Guest
jojje skrev:
Kan vara att det ligger stoft mellan tändelektroden och jord och då kommer ingen tändgnista.
Åtgärd : rengörning av brännare.

Jojje
Tackar för svaret men nu tror jag att den funkar.!!!
Har gjort nu i en veckas tid. Nåt skumt var det men nu hoppas att den fortsätter att funka.:confused:

F

F.d. 9137

Guest
Wickevire skrev:
Har haft samma fel på en 02:a. Jag bytte tändbox till en med några sekunder längre tändtid och sedan dess har det fungerat. Det kostade c:a 1700 kr och jobbet gör du själv.
Tack för hjälpen men nu funkar allt som det ska...!! Vet ej vad det var för fel men det är ok nu.

F

F.d. 9137

Guest
Kaktus skrev:
Vi hade ett liknande problem förra året. Det visade sig vara regulatorn på gasolflaskan som inte släppte igenom tillräckligt mycket gasol så att pannan kunde tända. Gasolspisen fungerade utan problem, men den tar mindre mängd gasol än vad pannan gör.

Hoppas att detta kan vara till hjälp

/Kaktus
Tackar för hjälpen men nu funkar allt igen som det ska. Vet inte vad det var för fel men nu är det ok.

Toppen