• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

PANIK!!!!

F

F.d. 55370

Guest
Hej alla kamrater
Nu e de panik.
Ska iväg imorgon
Kopplade på 230 kabel inget fungerade i HB`n Finns det en säkring isåfall var
CI Rollerteam -02 Fiat:mcride:

F

F.d. 52909

Guest
Sv: PANIK!!!!

Har du kollat så inte automatsäkring/jordfelsbrytaren löst ut ? Brukar sitta en liten gruppcentral vid inkommande 230.

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025

Har du en kabelvinda med sk släpkontakter??
I min Frankia sitter en fastmonterad kabelvinda som jag drar ut kabeln med kontakten och kopplar i ett uttag.
Kabelvindan snurrar och sladden som går vidare i bilen är fast monterad i vindan. Kontakten i vindan kan under vinern få lite kontaktproblem, som jag löser med att dra ut hela kabeln och rulla in igen 1-2 gånger på våren. Sen brukar det funka

Mvh
larsemil

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028
F

F.d. 55370

Guest

Snart plockat ner bilen i molekyler.
Jag har mätt strömmen i kabel in i bilen 230 volt so far so god kollat ett uttag inne bilen knappt mätbar ström precis så instrumentet lyser.Det ser ut som att automatsäkringen sitter på samma dosa som kopplingen på utsidan, sen är det en kabel till uttaget men jag tror att det finns en batteriladdare på slingan oxå det kanske är där det e galet.

F

F.d. 17187

Guest

Hej

Kolla så du inte har en automatsäking på kabelvindan som löst ut.
Jag har en sådan och höll på att slita mitt hår innan jag kom på att den löst ut.

MvhMats

algutsrum210

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4125
Medlemskap
2025

Kolla automatsäkringarna genom att lösa ut och rucka fram och tillbaka ett par gånger gör likadant med en eventuell jordfelsbrytare du har tydligen ett instrument så du kan ju jaga strömmen med detta

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Du har kollat så du har ström i kablen så att inte det gått en säkring i matningen till uttaget .

Du har ingen mätare som känner av ström i kablar genom att hålla mätaren mot kabeln då är det ju lätt att kolla vart strömen slutar ?

F

F.d. 58621

Guest

Hej Snickarn,
koppla av paniken och börja tänka logiskt steg för steg.
Ta fram en spänningsprovare och kolla att du har spänning i alla delar bit för bit.
Till slut kan du troligen ringa in problemet och förhoppningsvis lätt åtgärda.
Det mest vanliga är att felen är mycket lätta att åtgärda när man väl vet var felet är.
Lycka till!
V-backen :wink:

F

F.d. 53078

Guest

Har du ingen voltmätare så ta en glödlampa med två trådar och mät vid varje steg och se var det tar "slut"

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55370

Guest

ETT STORT TACK TILL ALLIHOPA
Felet e lagat.
Ringde en kompis, elektriker givetvis.
Jag kollade strömen i EU kabel det fanns ström på det ena stiftet han sa att vänd på kabeln i andra ändan, har du ström i det andra stiftet då?? svaret va nej. OK sa han då du har kabelbrott
kolla kabeln. JOJO kabel var av ca 5 cm från den vanliga kontakten som e nästan ny och gjuten på kabeln. NU FUNKAR DET . OKEJ jag blev skyldig ett lock med öl men ok.
:mcride:

F

F.d. 55370

Guest

Okej att det löste sig

Men att kunna dela med sig av sina problem och att det är en massa människor som engagerar sig ,det e GULD värt,:music-icon: ETT STORT TACK TILL HUSBILSKLUBBEN värt varenda krona.

Toppen