• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Palt mm

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Palt

En riktig höjadare blev det till mat idag. Potatismos med "Robertsson". Speciell hälsning till "Örebroarna" från oss.:D
 

Lisa

HBK Valberedning
Admin medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
10
Medlemskap
2024
Sv: Palt

Smaklig måltid!
Sådana goda "Robertssonare" tar ju slut någon gång, så vi får väl se om vi kan fylla på förrådet snart.

:D Lisa
 

Lisa

HBK Valberedning
Admin medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
10
Medlemskap
2024
Sv: Palt

Ja, det låter väl mer spännande än vad det egentligen är.
En "Robertsonare" är en grillkorv från ett litet charkuteri i Örebro. Den innehåller mycket kött och är riktigt gott kryddad.

Om ni passerar Örebro så rikta in GPS:en på Doktorsvägen 5. Då hamnar ni på Robertsons Charkuteri. De har inte bara grillkorv utan det mesta inom området.

I ett av inredningsprogrammen var barfotainredaren Ernst på besök i där. Så det är inte bara jag som gör reklam för korv, även om det är första gången för mig.

Kennet (norrlänningen) säger att palt är vassare. Han funderar på att öppna paltseria i Örebro - kan det vara nå´t?
:D ´:D Lisa
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Palt

Örebro? I så fall har civilisationen med ett jättesprång spridit sig söderut, sydligaste paltserian har hittills funnits i Piteå!
Det är förresten universums enda paltseria om man ska vara noga.

I denna paltens högborg, Piteå, kommer skolbarnen ändå bara att serveras palt fyra gånger under vårterminen nådens år 2007 enligt kommunens offentliggjorda skolmeny.

De ekonomiska förutsättningarna för en paltseria i de sydligare och ur paltsynpunkt underutvecklade delarna av landet är ytterst ovissa och för säkerhets skull rekommenderas en alternativ meny med pizza, kebab och liknande äktsvensk snabbmat.

För de verkliga gourméerna och konässörerna rekommenderas leverpalt.
Tillagad med mjölkurdragen lever från en ungälg och med en paltfyllning bestående av tärnad, hårt Vindelnrökt skinka är detta en smakupplevelse av stora mått.
Se dock upp för s.k. paltkoma som blir följden av för stort intag av denna sorts palt såväl som vanlig standard kornmjölspalt.
 

Kennet 10

HBK Medlem (P)
Inlägg
14
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
10
Medlemskap
2024
Sv: Palt

Jag tänkte mig en liten paltseriafilial sponsrad av Hjalmar och Hilda i Viby med bastu i ena änden och resturang i den andra delen samt med en sjukstuga för kunder med paltkoma.
Jag har själv drabbats av paltkoma vid ett flertal tillfällen när man som barn skulle tävla om hur många palt man kunde äta. Det ska jag säga att palkoma inte är att leka med.

Kennet
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Palt

Du Kjell
Vad gäller leverpalt, så om man inte har tillgång till ungäglever så finns ett alternativ väl så bra. Det är lever från struts ( ligger på 1- 1,5 kg/djur). Struts i Örebrotrakten har Eva, heter hon, kan ta reda på adr. om det behövs.
Vidare så finns det Peter Stenius i Stigtomta som uppföder och slaktar regelbundet(struts alltså).
Själv är jag av gamla skolan när det gäller lever, älskar det.
Strutslevern betraktas som godare än kalvlever av flertalet matkunniga i vår bekantskapskrets.
Barbro och jag födde upp struts 1996- 2003.
Därav mina insikter i ämnet.
Dessutom så köptes älg från Åkes slakt i Dalom. Fick med mycket älgfärs. Själva fick vi mycket färs vid strutsslakten och gick in för testa vilken färs som var bäst.
Striden böljade fram och tillbaka och ingen segrare kunde utses.Älg och strutsfärs är det optimala när det gäller köttfärs och strutslever den klara vinnaren i leverklassen.
Älgkött är väl det bästa jag vet.
Javisst palt var det ja. Kanske kan man någon gång åka in till Peter i Stigtomta och köpa strutslever och be Barbro göra leverpalt. En riktig höjdare säkert.
När Du åker norrut på E4 án och är c:a 2 mil söder om Nyköping så finns det skyltar om strutsslakt och kött till salu mot Jönåker. Men det är bara några km från E4 án.

Ett kuriosa är att på norra sidan av E4 ´an finns en stor gård, där föder man upp bisonbufflar. Samma som indianerna i nordamerika jagade. Man kan ,om man vet var man skall titta se dom som små små prickar.
Lucia på Er från gert8
som skall titta på Crister när han skall meka med rymdstationen. Direksändning på kanal 24.
Hej
 
Senast ändrad:

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Palt mm

Kenneth, glöm inte två andra artister och kända Pitebor, Ronny Eriksson och Liza Marklund!

Vår katt 'Disponenten', salig i åminnelse fick regelbundet älgköttskoma några dagar runt älgjakten när styckningsbordet fylldes. Han dog inte av denna åkomma men nog var det bra nära.
Lustig katt förresten, han åt med stor förtjusning fisk av olika slag, torsk, sej, brosmen, mört, abbore och särskilt gädda men när han första gången fick en liten bit odlad lax så vägrade han, inte på villkors vis åt han sånt. Då knyckte han på svansen och skulle ut och skaffa egen mat. Lite konstigt var det...

Strutslever, varför inte?
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Palt mm

Som gammal småläning:) !!! undrar jag angående palt,här i Glasriket äter vi med förkärlek Kroppkakor och det är och förblir min absoluta favorit rätt! skall ätas med grädde,krösamos samt en rejäl klick smör i den nykokta delade underbara Kroppkakan!avnjutes med ett glas kall mjölk och är det någon som föreslår alkoholhaltiga drycker eller någon form av grönsak till så ska jag gladeligen utdela en rungande örfil!!!!

Frågan är vad är det som skiljer Palt och en Kroppkaka?

Personligen tror jag att det är själva smeten där du har vetemjöl till Kroppkaka och till Palt är det väll en lite grövre mjöltyp eller?

Fyllningen i en Kroppkaka som jag vill ha det:tärnat fläsk som legat och dratt i ett dygn eller så i grovmalen kryddpeppar samt fint skuren lök.Någon föreslog ett uns av vitlöks pulver också.....huvaligen!!!!

Tacksam för svar....
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Palt mm

Som gammal småläning:) !!! undrar jag angående palt,här i Glasriket äter vi med förkärlek Kroppkakor och det är och förblir min absoluta favorit rätt! skall ätas med grädde,krösamos samt en rejäl klick smör i den nykokta delade underbara Kroppkakan!avnjutes med ett glas kall mjölk och är det någon som föreslår alkoholhaltiga drycker eller någon form av grönsak till så ska jag gladeligen utdela en rungande örfil!!!!

Frågan är vad är det som skiljer Palt och en Kroppkaka?

Personligen tror jag att det är själva smeten där du har vetemjöl till Kroppkaka och till Palt är det väll en lite grövre mjöltyp eller?

Fyllningen i en Kroppkaka som jag vill ha det:tärnat fläsk som legat och dratt i ett dygn eller så i grovmalen kryddpeppar samt fint skuren lök.Någon föreslog ett uns av vitlöks pulver också.....huvaligen!!!!

Tacksam för svar....

Och jag som inte druckit mjölk sedan barnsben:( :( :(
Tror jag skall smaka lite kroppkakor med en stor bamse....och kanske en sked gröna ärtor därtill:D
Det är ju trots allt rätt långt till NYBRO...så örfilen hinner väl att bedarra innan du hinner hit:p

Ähhh.... jag bara skojade.. inte skulle jag väl käka ärtor till kroppkakan!

Resten ser jag framemot:)
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Palt mm

Det är riktigt att det är grövre mjöl till palten, man får komma ihåg att maträtten härstammar från självhushållningens dagar här uppe i norr och man använde då de råvaror som fanns på gården - kornmjöl och mandelpotatis från åkern och fläsk från den slaktade grisen, gärna det feta istret som gav många kalorier för att orka jobba.
I våra dagar blandar man gärna ut kornmjölet med lite vetemjöl för att få med gluten i smeten, den håller ihop lite bättre då.

Här är receptet på gummans palt:
1 kg rå potatis
(3 hg kokt potatis)
5 dl kornmjöl
3 dl vetemjöl
2-3 tsk salt
4 hg färskt fläsk

Den kokta potatisen ger en något lösare palt. Kan uteslutas om man inte har tid att koka potatis före själva paltkoket eller om paltabstinensen sätter in och påkallar omedelbara paltåtgärder.
Min paltkokerska säger också att hon brukar ersätta 1 hg av fläsket med rökt sidfläsk – vilket enligt renhetsivrarna inte ger den äkta Pitepalten men den blir å andra sidan godare.

Man har alltså ganska stor frihet att modifiera receptet (konstnärlig frihet!) men måste observera att med stigande halt av vetemjöl och minskande del kornmjöl närmar man sig kroppkakan och avlägsnar sig allt längre bort från den genuina pitepalten.

Lite mera info om palt:
www.pitea.se/paltakademien.html

Lök i palten? Det kanske man kan ha men det är samma sak där, det är inte äkta palt och personligen tror jag inte alls på ett sådant påfund!
Vilket sorterar bort vitlöken fullständigt - sjufalt huvva!

Crystal, det du säger här skulle du ha fått tre poäng för: "......en rejäl klick smör i den nykokta delade underbara Kroppkakan!avnjutes med ett glas kall mjölk...." men tyvärr blir det avdrag för kroppkakan, det skulle förstås ha stått palt där så det blir bara två poäng. Men det är fenomenalt ändå - av en icke-norrlänning! Sträck på dig! :)
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Palt mm

:) Hej alla matnjutare!

Men är det inte så att Pitepalt skall ätas uppstekt med smörgrotta ? Det tycker jag nog är det bästa sättet. Om man nu inte kan få riktig saltlöja. Det har jag inte fått fatt i på säkert 25 år. Tänk saltlöja och mandelpotatis.
Man blir ju ruggigt sugen trots all julmat.

Önskar er alla ett gott slut och ett riktigt gott Nytt!

Frank & Yvonne
från Skultorp
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Palt mm

Man tackar och bockar Kjell!!!:) På detta Palt Foru.............Förlåt!,Husbils Forum får man snabba svar på sin Gastronomiska hunger och vetgirighet.Jag skall noga begrunda din kära hustrus Palt recept och som vanligt när jag drömmer mig bort bakom kastrullerna så får vi se hur stor modifikationerna blir! I grunden är det nog ganska lika maträtter och hungern skiljer sig nog inte så mycket på en trind Smålänning eller motsvarande Norrlänning! När jag sedan börjar få klämm på det så ska jag med glädje bjuda min vän Herr Hansson från ÖRKELLJUNGA på detta kulinariska! Vi avnjöt förövrigt Öländska Kroppkakor denne man och jag på den sk. Skördefesten som jag förövrigt rekomenderar som en trevlig företeelse,speciellt om man är innehavare av en husbil:) Och nämner han att han vill ha gröna ärtor eller en liten knaber till så lovar jag att inte slå så hårt!!!!

Man tackar för att ha fått två poäng, inte illa en Smålänning eller?....
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Palt mm

Crystal,
i slutänden har vi nog alla lika många poäng och alla når upp till vår norrländska nivå! :D :D :D


Klara, tro't om du vill eller inte, på juldagen gjorde vi faktiskt en parentes i julmaten och åt stekt strömming och potatis här hemma!
Men precis som du säger så är den uppstekta (i smör!!) lätt knapriga palten svår att slå...

God fortsättning och Gott Nytt tillbaka och mycket välkomna till oss här på HBK!

:reindeer-icon:
 
Toppen