• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Paddeltur till Nidingens fyrplats i norra Halland...

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Påskehelgens väder har varit fantastiskt!
För min del blev det en paddeltur på långfredagen ut till Nidingens fyrplats.

Ön är en drumlin, en moränrygg, och är en lång "grushög" ute i havet, den är unik i sitt slag. Den är ca 1km lång och endast 4 meter hög. Här finns Sveriges största skeppskyrkogård i havet runt omkring.
På ön häckar Sveriges enda koloni av tretåig mås. Den har en annorlunda läte och låter inte som måsar i allmänhet.
Vi startade tidigt i soluppgången. Vi stannade på Malön, en ö strax utanför Onsala, där vi åt frukost. Sedan fortsatte vi den sista sträckan, ca en halvmil, över öppet hav ut till Nidingen. Eftersom det var en dag med soldis, hade vi ingen sikt mellan Malön och Nidingen, så vi lade ut en kompasskurs, och efter ett par kilometer kunde vi börja skönja ön.
Efter en dag på Nidingen paddlade vi tillbaka i solnedgången över ett spegelblankt hav. Det är inte ofta havet på västkusten är i bleke en hel dag, så det gäller att passa på och paddla till dom yttersta utposterna!

Min kajak var fullastad med fotoutrustning, så den gick fint i sjön. Är den tom kan den kränga en del, den är helt enkelt gjord för att lastas med tung packning. Dock kunde vi med nöd och näppe lyfta upp den på land på två personer, Micael gnällde en del på att jag alltid ska släpa med på en massa "bröte"...:rolleyes:

Jag har tidigare skrivit och visat bilder från Nidingen här, här, här och här.

Följ med och se hur min kompis Micael och jag hade det på filmen som nu ligger ute på Y.T., klicka här!

20110422.002-2.jpg
Frukostrast på Malön

20110422.005-2.jpg
Undertecknad kom med på bild...:D

20110422.007.jpg
Nidingens lilla hamn är helt oskyddad för sydvästan, så här kan de flesta båtar få problem när det blåser

20110422.008.jpg
Nidingens fågelstation drivs av Göteborgs Ornitlogiska Förening. Vi äter middag utanför deras stuga

20110422.005.jpg
Micael kokar pasta

20110422.004.jpg
Påskeld på Nidingen, en av de gamla dubbelfyrarna i bakgrunden

20110422.002.jpg
Lillelands fyr som står på det förrädiska Lillelandsrevet, ett rev av grus som ligger under vattenytan. Det är dessutom väldigt strömt här ute, vi hade en rejäl avdrift mellan Malön och Nidingen trots att vi höll kompasskurs

/Ludde :cool:
 
Senast ändrad:
Toppen