• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

P-böter ?

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Nu har jag fått en liten lapp från en kommun som vill ha hjälp med budgeten. 700(!) kr vill dom ha för att jag hade den dåliga smaken att parkera ca 20 min på en knappt halvfull parkering vid ett mindre köpcentrum.

Husbilens alla hjul rymdes inom P.rutan men "problemet" är att vid infarten till P-platsen finns en tilläggstavla med en bild på en liten personbil,vilket tydligen skall hindra mig från att parkera här.

P-platsen får bara användas av personbilar stod det även på böteslappen.

Men nu är ju vår husbil är registerad som PERSONBIL (klass2) och då skall
jag väl ändå kunna parkera här ????

Jag har för mig att jag sett ngt om detta tidigare i något forum,men det vore bra att höra från någon annan som har haft samma problem.

Lasse W
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: P-böter ?

ÖVERKLAGA Alla här vill höra hur det slutar stå på dej.Mycket intressant.
Hasse

Hej!

Detta är ju självklart för alla som har bilar regade som Pb2.

Klart du inte skall betala!!!!!!!!


Men hur vet parkeringsvakten detta?

Borde det inte finnas något märke eller liknade som upplyste om detta, som kunde sättas
på rutan innefrån eller liknande?

Tycker det låter som en själklarhet!

Kanske skulle underlätta lite!

Lycka till och stå på dig!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: P-böter ?

Numera har de flesta parjeringskontrollanter en bärbar dator som de kan kontrollera registreringar med mm.

För en hel del år sedan hade jag en Suzuki SJ413, en Jeepliknande liten bil som var registrerad som lätt lastbil. Jag brukade parkera under Göta Älvbrons fäste alldeles vid Femman. Där fanns en lastbilsparkering som var gratis. Det var roligt att se den lilla bilen, på sommaren utan tak, bland stora lastbilar. Titt som tätt fick jag felparkeringsavgift men betalade aldrig. Det kom heller ingen påminnelse eftersom parkeringsbolaget då hade sett att det rörde sig om en lastbil. Sedemera lärde de sig och skyltade med lastbil minst 3,5 ton, så var de sagan slut.
 

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: P-böter ?

Ja det borde ligga i parkeringsvaktens skyldighet att kontrolera att det verkligen inte är en personbil innan dom skriver ut några bötesbelopp.
Detta medför en massa kostnader för bilägaren på grund av p-vaktens lättja, som man borde kunna kräva p-bolaget på.

Kastanj.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: P-böter ?

Du skall naturligtvis inte betala, men kanske att Du ÄNDÅ måste göra detta. Varför undrar Du då. Jo, jag skall berätta vad som hände mig.

Jag hade ställt min lilla Lupo på Linnegatan i Göteborg, betalat p-avgift, lagt lappen Väl SYNLIG i framrutan och gick in på ett fik i närheten.

Hade precis fått in mitt kaffe men höll på att få det i fel strupe.
Jag kollar ut på min bil och där står en "lisa" och skriver ut böter och sätter lappen på MIN framruta.

Jag rusar då ut till min "kompis" och berättar för henne att jag har betalt avgift, visar t.o.m. p-lappen för henne.
Istället för att riva lappen så ber hon vänligt att jag måste först betala avgiften SEDAN kan jag klaga och få pengarna tillbaka.

Blev naturligtvis ganska sur på henne och ringde då till Polisen. Fick rådet av dom att jag skulle betala p-boten och sedan överklaga. Jag hade då hamnat i mom 22 tyckte jag så jag betalade och överklagade.

Efter cirka tre veckor fick jag pengarna tillbaka dom utan ränta.
Nu förstår man var våra skattepengar tar vägen.

Skulle man driva en privat firma på detta viset hade man bara kunnat hålla ruljansen igång i tre dagar, sedan hade KONKURSEN varit ett faktum.

Obs! Jag är inte arg på ALLA lapplisor, dom flesta är mycket trevliga, hls kurt.
:spinny:
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: P-böter ?

Man ska nog börja med att skilja på P-böter och felparkeringsavgift. Det är bara en Polis som kan skriva ut en bot, dvs böter. Det andra som parkeringskontrollanter skriver ut är en avgift. Är det tex Stockholms kommuns gata så är det en Polis eller en "Lapplisa" som skriver ut boten eller avgiften. Det hela handhas av Polisens parkeringsenhet och måste betalas innan man kan överklaga. Om det är ett privat parkeringsbolag som sköter det hela åt en markägare eller kommunen så är det inte samma juridik. Bara att överklaga direkt då dom inte har behörighet att skriva ut böter utan bara avgifter. Att dom sedan sällan ger sig är en annan sak men är det som i det här fallet klart felskyltat så vinner dom aldrig målet.
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: P-böter ?

Hej!
Jag har ett förflutet som polis och jag anser att du skall betala inom föreskriven tid och samtidigt skicka en överklagan. Det här med P-bot - avgifter skiljer sig mig veterligen om det rör sig om allmän gatumark eller privat mark, lapplisor skriver samman bot som poliser om poliserna idag orkar skriva några överhuvudtaget. Mitt råd är som sagt var betala och överklaga för om tiden för betalning går ut och ärendet drar ut på tiden kan man riskera hamna i kronofogdens papper och det kan bli en lång historia.
Kjelle
 
F

F.d. 25057

Guest
Sv: P-böter ?

Har hänt mej exakt samma sak, betala först, överklaga sedan.
Guy
 
Senast redigerad av en moderator:

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: P-böter ?

Hej

Är det så att den som utfärdar parkeringsanmärkningen gjort ett uppenbart fel, som i Lasses fall, så kan man gå in på en polisstation på orten och få p-anmärkningen makulerad. Detta kallas för rättelse, detta bör göras inom några dagar.

Detta gäller ej parkeringsanmärkning/kontrollavgift på privat mark.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: P-böter ?

Jag försökte detta hos Polisen i Västra Frölunda men den konstapeln var inte alls intresserad.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: P-böter ?

Fick p-bot i Göteborg vid Masthugget. Ringde dagen efter till p-bolaget - personen som svarade frågade direkt om husbilen var en pb2 och svaret var JA. Mannen beklagade och lovade att riva kopian på p-boten.

Betala inte - utan ring!

Kurt
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: P-böter ?

Nu har jag skrivit till Polismynd. i Sthlms län och bestridit felparkeringsavgiften,med hänvisning till att vår bil är en personbil klass2 -jag har även bifogat en kopia av reg beviset.
samt -har jag lagt in beloppet för betalning via Solo vid angiven tidpunkt.
Så nu är det väl bara att vänta....
Tack för alla kommentarer-jag lovar att berätta om fortsättningen.
Lasse W
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: P-böter ?

I dag har jag fått brev från Polismynd i Sthlms län:
Polismyndigheten har i detta fall beslutat undanröja betalningsansvaret.
Och med tillägget (att om jag nu händelsevis skulle vilja),- så går beslutet inte att överklaga.
Snabbt o enkelt (?) -nu återstår det roliga-att "informera" P-lisan/P-nissen .Det skall nog gå bra för den aktuella platsen var/är vid min dagliga arbetsplats.Det skall verkligen bli kul att se minen på den personen !!
Hälsn Lasse W
 
Toppen