• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

P-böter

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: P-böter

Jag läste tidigare i tråden att alla fyra hjulen skall vara innanför
markeringarna men att överhänget räknas ej.

När jag var i Stockholm senast och parkerade vid sjöhistoriska museet
(Gärdet) passade jag på att fråga en p-vakt hur man ställer sig till att
överhänget inkräktar på grannplatsen.

"Då får du betala för två rutor" blev svaret. "Men idag år det bra för att det
är så lite bilar här".

Kanske missförstod jag KuMaNi´s inlägg, att det är OK, bara men inte
inkräktar på grannplatsen.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: P-böter

Hej!

Med anledning av Elmiamässan har jag ställt frågor till parkeringsenheten i Jönköping. Där svarade Jonny Johansson att man får parkera på en ruta och ta upp plats för överhänget på nästa och ändå bara betala för en plats.
Han sa också att det kommit någon ny bestämmelse som säger att alla parkeringsplatser som inte har någon särskild tid angiven räknas som 24-timmars.
På en sådan parkering kan man stå obehindrat från fredag till måndag och bo i husbilen. Om man kommer dit på onsdag eller på torsdag måste man lämna platsen, åka och tanka köpa en tidning eller nåt, för att sedan åka tillbaka, detta gäller dagligen för dessa dagar.
Någon som har andra uppgifter?

Campinghälsningar Curt.:music-icon: :music-icon: :music-icon:
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: P-böter

Enligt Vägtrafikförordningen:
49 § Ett fordon får inte parkeras så att
1. det hindrar tillträde till andra fordon eller så att dessa inte kan föras från platsen, eller
2. fordonet med något hjul står utanför en uppställningsplats eller annan markering som anger var parkering får ske. Förordning (2007:101).

49 a § På allmän plats inom tättbebyggt område där kommunen är huvudman för hållande av allmänna platser samt inom vägområde för allmän väg får fordon inte parkeras under längre tid än 24 timmar i följd på vardagar, utom vardag före sön- och helgdag.


Alltså: Betala inte för överhänget för det har inget stöd i lagen.

Hlsn

Evert H
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen