• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret,.....i Lysekil

F

F.d. 2551

Guest
Sv: På spåret,.....i Lysekil

Det var andra tåget på en vecka,det första ett persontåg med resenärer,det andra var troligen ett tåg som utförde belastningsprov då dom i den ena vagnen hade datorer o massa mätutrustning,det körde förbi den ena ställplatsen,den andra är i Valbodalen,parkeringen framför fiskhallen är en parkering 4 timmars,alltså ingen ställplats.Den har nu under högsommaren flitigt ut nyttjats av många,vilket kommer att rendera i nya regler som vi själva är orsaken till,,,ingen nämd ingen glömd.:spinny:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: På spåret,.....i Lysekil

Det var andra tåget på en vecka,det första ett persontåg med resenärer,det andra var troligen ett tåg som utförde belastningsprov då dom i den ena vagnen hade datorer o massa mätutrustning,det körde förbi den ena ställplatsen,den andra är i Valbodalen,parkeringen framför fiskhallen är en parkering 4 timmars,alltså ingen ställplats.Den har nu under högsommaren flitigt ut nyttjats av många,vilket kommer att rendera i nya regler som vi själva är orsaken till,,,ingen nämd ingen glömd.:spinny:

Om det är mig du menar med "ingen nämnd ingen glömd", så kan jag tala om för dig att vi har parkerat och följt bestämmelserna. Vi parkerade till att börja med på ställplatsen på grusplanen, där eluttagen är. Betalade 120 kr för detta. Dagen efter frågade vi de som var ansvariga för ställplatsen, dvs hamnkontoret, som också har hand om och driver gästhamnen, om det fanns något annat övernattningsalternativ för oss, eftersom vi inte har behov av ström eller faciliteter som dusch och toalett. Reglerna som gäller är nämligen att vill man stå över natten på ställplatsen, så kostar det 120 kr inkl. el, oavsett om man vill ha el eller inte. Dagtid får man parkera kostnadsfritt.

Hamnvärden sa då att vi är välkomna att parkera dagtid på deras grusplan utan kostnad, och vill vi inte ha el, kan vi parkera utan kostnad från kl. 18 till kl 09 påföljande dag vid de parkeringsplatser mitt emot Bengts Fisk (som inte är märkta med förbud mot PB kl 2).
Därefter är det tillåtet att parkera i max 4 timmar mot en avgift av 15kr/timma.

Eftersom vi var osäkra på om hamnvärden hade rätt i detta (parkeringen är ju inte deras), bad vi om att få telefonnumret till trafikkontoret. Vi ringde upp detta, och fick bekräftat att dessa uppgifter stämde. Det är hel OK att parkera med PB kl 2 från kl. 18 till 09 påföljande dag.
Vi betalade sedan för fyra timmar innan vi lämnade Lysekil igår kl. 13.

Däremot så är det problematiskt för de som vill ha el och stå på grusplanen, då ett stort antal personbilar var parkerade där flera dygn i sträck, och blockerade platserna för de husbilar som ville besöka Lysekil.

Vi studerade hur parkeringsplatserna mitt emot Bengts Fisk var belagda, och kunde konstatera att husbilisterna skötte sig enligt regelverket, under dagtid stod där i stort sett bara personbilar, någon husbil - men ingen mer än fyra timmar. Efter 18 körde de flesta personbilar därifrån, och husbilarna kom dit och ställde sig.

/Ludde
 
B

Boxer

Guest
Sv: På spåret,.....i Lysekil

Att stå för nära järnvägen kan bli dyrt, tåget har företräde och dålig bromskraft, jag har själv kört tåg på Lysekil och det har strukit med några bilar ( i och för sej inte i Lysekil för min del) som har stått för nära.
 
F

F.d. 2551

Guest
Sv: På spåret,.....i Lysekil

F,låt ludde det var inget påhopp på dig,men där stod ca 20 talet bilar under förra veckan,utanför markerad pplats eller över flera rutor,några av dessa körde sedan bort till ställplatsen för att ladda några timmar o ta vatten som ju kostar 5kr vid fiskhallen,detta beteendet retas lite,många deklarerade helt öppet att det var okej att göra så,många bar vår dekal.
Synd att du tog åt dig,jag såg hur du flyttade dig.Men där stod alltså bilar som inte betalade en krona under minst en vecka,och jag tror att dessa människor för fullt utnyttjade servicen,toa dusch vatten avloppstömning fullt ut.
Jag har daglig dialog med kommun och hamnpersonal,med andra ord jag har full koll på vad som sker och skall ske framledes.


Hälsn.F.T.
 
F

F.d. 2551

Guest
Sv: På spåret,.....i Lysekil

Glömde att tala om,det som du sade om personbilar som stod flera dygn i sträck,det är faktiskt en långtidsparkering och då får man räkna med det.

F.T.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: På spåret,.....i Lysekil

där stod ca 20 talet bilar under förra veckan,

där stod alltså bilar som inte betalade en krona under minst en vecka,och jag tror att dessa människor för fullt utnyttjade servicen,toa dusch vatten avloppstömning fullt ut.

Hälsn.F.T.

I duscharna var det enligt hamnvärden myntautomat. Toaletterna nyttjas av allmänheten eftersom de inte är låsta, att en och annan husbilsägare använder den kan väl knappast räknas som snyltning.
Tömning av gråvatten/svartvatten är gratis, och enligt hamnvärden helt OK för alla husbilar att nyttja oavsett om man är tillfällig besökare för en dag eller stannar längre. Vi frågade nämligen vad som gällde.

Lysekils kommun har en knepig inställning om dom som du säger, kommer att göra förändringar vilket kommer att "rendera i nya regler" vad beträffar parkeringsmöjligheter för husbilar. För jag uppfattar din text som att det är en försämring som komma skall.

Om den enda ställplatsen som finns i centrala stan till 50% är belagd med parkerade personbilar för att ytan används som långtidsparkering, samt att det inte finns någon valmöjlighet att endast nattparkera utan att behöva 120 kr, så kommer kommunen att förlora intäkter från de besökande husbilarna.

För vår egen del, två vuxna och två barn, blev det en del inköp - vilket ger klirr i kommunala kassan.
Vi tankade full tank på den lokala bensinstationen, 956 kronor, inköp av fisk på Bengts Fisk, 168 kronor, flera inköp på ICA supermarket för sammanlagt 677 kr, inköp av metspön till barnen i båttillbehörsbutiken för 109 kr, 240 kr i ställplatsavgift, 60 kr i parkeringsavgifter, glass på Pinneviksbadet 60kr samt systembolaget, 238 kr.

Detta blir tillsammans 2508 kronor, pengar som genererar skatteintäkter till Lysekils kommun.

Samma sak gäller ju även dig, du var ju där hela förra veckan, och nu några dagar även denna veckan. Det är ju relativt mycket pengar du har spenderat i bara ställplatsavgift, 7 x 120 =840 kr samt de dygn du stått där denna veckan. Och det är bara du och jag, sen tillkommer alla de andra husbilarnas spenderande av pengar!:)

Det är ju fantastiskt bra att du har daglig kontakt med både hamnkontoret och kommunen. En sådan kanal är guld värd, det har jag själv erfarenhet av! Vore toppen om du kunde framföra mina förslag och synpunkter nedan, samt vad vi har spenderat under våra besök i Lysekil, så kanske de kommer på andra tankar!

Mitt förslag för grusplanen (ställplatsen) är att man under dagtid (9-18) tillåter personbilar/husbilar att parkera mot avgift. t.ex. 5kr/tim, det blir 40 kr för 8 timmar. Därefter är det endast tillåtet att parkera med husbil, säg 40 kr för en natt, mellan 18 och 09. Vill man köpa el, är det frivilligt, till en kostnad som är rimlig, t.ex. 40 kr/dygn. De som då vill stå med el betalar alltså 120kr/dygn precis som nu. Det är en win-win situation, där de som inte behöver el kan stå till en rimlig dygnskostnad, samt att hamnföreningen kommer att få in mycket mer i intäkter eftersom man då får in avgifter även under dagtid, samt att man då automatiskt rensar bort personbilarna nattetid och kan få in mer pengar från husbilarna.

Mitt förslag för parkeringsplatsen (där bilden i första inlägget är tagen) är att fortsätta ha det som det är, och där det finns det ytor där man inte ska tillåtas parkera (kan vara av säkerhetsskäl - framkomlighet för utryckningsfordon m.m.), lägg då dit stenbumlingar så det inte går att parkera, samt ta ut en nattavgift för husbilar på 40kr.
För övrigt, att max P-tid dagtid är 4 timmar, samt att det på de andra parkeringsplatserna endast är tillåtet för PB kl 1 att stå är helt OK, då blir det omsättning på bilarna under dagen, kommunen får in avgifter och husbilsåkarna genererar intäkter till de lokala handlarna!

Återkoppla gärna i tråden eller ny tråd om detta när du talat med hamnkontoret och kommunen, det vore intressant att höra vad de tycker om förslaget!

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: På spåret,.....i Lysekil

Järnvägstrafiken Munkedal-Lysekil är nedlagd sen ett par år tillbaka. Turister på spåret var annars ett ständigt problem där.

Egentligen är det synd att en sådan fin yta så nära centrum inte används. Just nu ser det minst sagt bedrövligt ut på spårområdet, det ligger mycket skräp, ogräset växer ohämmat utom mellan syllarna, där är det väl impregnerat med kreosot för några hundra år framåt...

Om inte spåren ska användas vore det väl bättre att ta bort spåren och anlägga parkeringsplatser, som ju är en bristvara i byn...:rolleyes:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: På spåret,.....i Lysekil

Som redan nämnts har inte järnvägen till Lysekil använts för persontrafik sedan 1981 och godstrafik sedan februari 2010. Ändå läggs det ner mycket resurser på att hålla banan fri från igenväxning och byte av slipers m.m.

Möjligen beror detta på att Lysekil vill ha kvar sitt förhandlingsläge beträffande framtida hamnverksamhet.
 
Toppen