• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Oyster parabol med felkod E03

Pär & Angelique

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29410
Medlemskap
2024
Nån som har ngt tips vad man kan göra när parabol ej startar, har fungerat felfritt i flera år men nu kommer felkoden E03 upp i display och det ska vara nån form av blockering av elevationen, spänning finns, säkringar är kontrollerade inget synligt som blockerar
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Nån som har ngt tips vad man kan göra när parabol ej startar, har fungerat felfritt i flera år men nu kommer felkoden E03 upp i display och det ska vara nån form av blockering av elevationen, spänning finns, säkringar är kontrollerade inget synligt som blockerar
Koden betyder att antennen är blockerad av något I rotation- eller lutning- svinkeln så upp på taket och kolla så ingen liten bit av en gren motsv. har kilat fast.
 
Senast ändrad:

Pär & Angelique

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29410
Medlemskap
2024
Gick upp o kollade, såg rent ut i alla vinklar o leder, kolla även så inte armen klibbat fast i gummit o glid ytan… så det kanske kärvar i mekanismen, man hör hur motor reläet klickar till i mottagaren
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Gick upp o kollade, såg rent ut i alla vinklar o leder, kolla även så inte armen klibbat fast i gummit o glid ytan… så det kanske kärvar i mekanismen, man hör hur motor reläet klickar till i mottagaren
Hade snarlikt problem, en sprayflaska med silikonspray som inte binder damm i alla lager jag hittade gjorde att det fungerade igen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er 3 feil som kan gi den koden, mekanisk blokkering er den billige og den omfatter og det som er nemt i forrige innlegg. De to andre er død driver på elektronikk kortet og motor som har gitt opp. Disse 2 siste er veldig uvanlige
 

Pär & Angelique

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29410
Medlemskap
2024
Tack för svar
Fick även tips från JRL I LINDOME att man kunde trycka ned parabolen samtidigt som man startade mottagaren, men det funkade inte för mig, dom sa att gummit ibland kan behöva skala av lite så man minskar pressen.
Det blir till att plocka isär o försöka smörja samt kolla gränsläges kontakterna.
Återkommer när det är gjort, ska först njuta några dagar på Fårö
 
Toppen