• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Oxid i strömkablar

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Har fått problem med mina sidomarkeringar av 6 st så lyser bara en
köpte 6 st nya samma fabrikat
men blir lte trött hur fabrikanten av husbilen har kopplat ihop kablarna
Vita kabeln har ändrat färg kanske via korrision ock blivit mycket hårdare
finns risk med kablebrott med tiden
har börjat löda ihop och försegla med krympslang dom nya sidomarkeringarna
går det inte med det så får man kanske dra nya kablar hela vägen
hb 2011 utagen 2013
den har canbuss så det kan bli problem
lite svårt att se på var dom tagit ut strömmen
 

Bilagor

  • 51A80C18-ECBF-48E3-9EE2-96E7F23B38D5.jpeg
    51A80C18-ECBF-48E3-9EE2-96E7F23B38D5.jpeg
    419,2 KB · Visningar: 45

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Som så mycket annat dåligt från Kina, så har tydligen tillverkaren använt kablar som inte klara av miljön de är i...
Jag har hittat kablar (12v) där trådarna i hela kablen har oxiderat bort.. :eek:

Så det bästa är nog att dra nya kablar som klarar den miljön..... Lycka till
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
En kabel som verkligen håller för utsatta lägen är en så kallad ”marinkabel”. Den som jag har använt består av 144 (mycket tunna) trådar och där varje enskild tråd är förtent, den oxiderar inte och förblir böjlig. De första sådana jag använde var för snart 40 år sedan och de är fortfarande opåverkade.
Visst de kostar en del men det är ett engångsjobb.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Som så mycket annat dåligt från Kina, så har tydligen tillverkaren använt kablar som inte klara av miljön de är i...
Jag har hittat kablar (12v) där trådarna i hela kablen har oxiderat bort.. :eek:

Så det bästa är nog att dra nya kablar som klarar den miljön..... Lycka till
Som så mycket annat dåligt från Kina, så har tydligen tillverkaren använt kablar som inte klara av miljön de är i...
Jag har hittat kablar (12v) där trådarna i hela kablen har oxiderat bort.. :eek:

Så det bästa är nog att dra nya kablar som klarar den miljön..... Lycka till
Sen att annvända flatstift i kopplingarna under bilen helt oskyddade är inte så smart
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Någon som är bra på canbuss system
Är nog ide att dra nya kablar

Det verkar vara lite overkill, kapa kablarna tills du har fräsch koppar, montera nya anslutningar, spruta/dränk dom med något rostskyddande, t.ex. tunn Tektyl trä krympslang över det hela, värm med värmepistolen så att det blir tätt runt kablarna. Det håller förmodligen lika länge som bilen.
Jag gjorde så för ca 10 år sedan, inga problem sedan dess! :)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Och, löd inte kablar i bilar.
Där lödningen slutar skapas en brottanvisning där vibrationerna får ett "gåmgjärn" där kardelerna kan vickas av vibrationer. Då kan det brytas en kardel i taget.

Om det vekligen sker i vart enskilt fall vet man inte, det är just det som är poängen.
Man bjuder inte in en felorsak.

Krimpning är mycket säkrare i bilmiljö.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Det verkar vara lite overkill, kapa kablarna tills du har fräsch koppar, montera nya anslutningar, spruta/dränk dom med något rostskyddande, t.ex. tunn Tektyl trä krympslang över det hela, värm med värmepistolen så att det blir tätt runt kablarna. Det håller förmodligen lika länge som bilen.
Jag gjorde så för ca 10 år sedan, inga problem sedan dess! :)

Tyvärr så är kablarna skadade långt
Har kapat så långt det går
sen försvinner dom upp i bodelen
flera skarvar
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Och, löd inte kablar i bilar.
Där lödningen slutar skapas en brottanvisning där vibrationerna får ett "gåmgjärn" där kardelerna kan vickas av vibrationer. Då kan det brytas en kardel i taget.

Om det vekligen sker i vart enskilt fall vet man inte, det är just det som är poängen.
Man bjuder inte in en felorsak.

Krimpning är mycket säkrare i bilmiljö.
Jag hittade denna länk ang skarvning av kablar
får man länka ?

 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Tyvärr så är kablarna skadade långt
Har kapat så långt det går
sen försvinner dom upp i bodelen
flera skarvar
Byt hela vägen!! Skyddsplasten släpper igen syre så trådarna blir svarta och hårda av oxid. fel sorts ytter plast och kablar som inte är parvis förtennade .
Googla på Skyllemarks och läs vad dom skriver om kablar. Skyllemarks är specialister på el installation i aggressiv miljö som i båtar till exempel.
Du skrev inte vad det är för husbil och vilken årsmodell det är.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Detta med flatstiftskontakter är ett elände. Det ska vara skruvanslutningar. Precis som ciggtändaruttag. Men det är billigt och ingen tillverkare vill ta tag i förbättringar som tär på marginalerna.
Det är sant att de inte vill tumma på marginalerna, på samma sätt som att alla vill ha billiga husbilar när det är dags att köpa
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det är sant att de inte vill tumma på marginalerna, på samma sätt som att alla vill ha billiga husbilar när det är dags att köpa
Lite OT:

En större husvagns- och husbilstillverkare använde bladgångjärn på sina skåpluckor, och varje gångjärn hölls fast av sex skruvar.

Någon ekonom på företaget kom på att om man ersätter fyra av skruvarna med kortare skruvar,sparar man X antal D-mark på varje fordon. Det låter kanske inte mycket, men om man tillverkar 20.000 enheter per år, blir det en hel del pengar.

Givetvis översteg kostnaderna för reklamationer p.g.a. nedfallna skåpluckor det som man hade sparat in vid produktionen.

Pålle
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tyvärr så är kablarna skadade långt
Har kapat så långt det går
sen försvinner dom upp i bodelen
flera skarvar

Jag tror nog att det fungerar enligt mitt förslag ändå, man måste ju tänka på att vi pratar mycket svaga strömmar här, sidomarkeringsljusen
är väl på 2W styck, det är alltså extremt låg belastning på kablarna.Förmodligen fungerar det bilens livslängd ut.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Jag tror nog att det fungerar enligt mitt förslag ändå, man måste ju tänka på att vi pratar mycket svaga strömmar här, sidomarkeringsljusen
är väl på 2W styck, det är alltså extremt låg belastning på kablarna.Förmodligen fungerar det bilens livslängd ut.
Ja det kan nog stämma hittar inte några uppgifter på hur många watt dom är på
Jokun led nr 50211-1
 
Toppen