• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

overhäng

Stein & Helena

FD HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
2472
Medlemskap
2024
Hei.
Var en tur hjemme i Norge og fikk problem når jeg skulle kjöre ombord i ferge ved lavvann. Pga. langt "overhäng" tok dragkroken ganske hardt ned i dekket på båten. Har sett enkelte husbiler med 2 små hjul montert i bakkant på bilen. Har noen en ide om hvor disse kan kjöpes?
Fortsatt god sommer!
 
Sv: overhäng

Innan du monterar hjul under överhänget så kontrollera med chassi-leverantören om balkarna tål belastning under ifrån. Al-Ko avråde mig att montera hjul på min förra husbil, Frankia I690.

Istället kör jag ombord på färjorna snett över rampen och det har fungerat bra.
 
Sv: overhäng

En liten undran angående Gunnars inlägg.
Vad är skillnaden om dragkroken tar tyngden
eller dom små hjulen? Trycket uppåt blir väl den samma?
HaDe Hasse
 
Sv: overhäng

  1. Dragkroken har i de fleste tilfeller sin egen ramme. Hjøuene sitter festet bakerst på rammeforlengelsen bak på bilen.
  2. Hjulene hvis de skal ha noen virkning sammen med dragkroken må treffe underlaget før dragkroken og dermed få en større belastning på rammen.
  3. Det psykologiske, en aksepterer letter at en tar nedi med hjulene enn med kroken.
Det er greit med de bilene som har en ALKO ramme, her er det generelt frarådet fra produsenten å montere hjul. Biler med annet chassi - her må en stille frågan til produsenten av husbilen! Nesten alle husbiler har en rammeforlenger som er bygget for å holde bakenden oppe, hvor mye hensyn det er tatt til løft nedenfra vet bare konstruktørene av den enkelte bilmodell. Ser en på undersiden av en bil med dragkrok så ser en ofte at denne er festet med lange armer fremme på hovedrammen og er merket med et maks kuletrykk som ofte er rundt 100 kg.

Gjør som Gunnar beskriver - kjør snett over slike dumper og kuler hvor det kan bli problemer. Er ikke dette tilfredstillende løsning så finnes det luftfjæring med heve senke muligheter til de fleste bakakser.
 
Sv: overhäng

En liten undran angående Gunnars inlägg.
Vad är skillnaden om dragkroken tar tyngden
eller dom små hjulen? Trycket uppåt blir väl den samma?
HaDe Hasse

Dragkroken skall endast ha belastningen uppifrån annars är släpet fellastat.
 
Sv: overhäng

Gunnar
Enligt trådskaparen var det draget som tog i med eller utan släp står ej.
HaDe Hasse
 
Sv: overhäng

Gunnar
Enligt trådskaparen var det draget som tog i med eller utan släp står ej.
HaDe Hasse

Det var uten släp og på ferge i Lofoten hvor forskjell mellom lav og høyvann er stor. Vi har også vært ned noen andre ganger ved f.eks utkjøring fra enkelte campinger. Bilen har Alko chassi og Alko drag.
 
Sv: overhäng

Beste løsning (men ikke billig) er en av ALKO sine luftfjærings systemer enten Air Premium eller Air Plus begge kan heve bakaksen opp til 6 cm fra normalt kjørenivå. De kan og senke ved parkering ca like mye og reduser/fjerne behoved for klosser. Bonus er en noe mykere gange på ujevn vei.

Premium er også for forakselen på nyere Fiat. Full luftfjæring med automatisk nivåregulering ved parkering.
 
Sv: overhäng

Gunnar
Enligt trådskaparen var det draget som tog i med eller utan släp står ej.
HaDe Hasse

Det är inte menigen att dragkroken skall släpa i backen men om den gör det blir det ett kraftig oväsen som varnar föraren och som då förhoppningsvis avbryter manövern innan chassit skadas.
 
Sv: overhäng

Jag har också sett dessa hjulen längst bak på rambalkarna och även en del som skruvat fast plastskenor för att inte skrapa plåten på balkarna .

Här är hjulen :
http://www.sawiko.de/2010_WEB.pdf sid 62.

Udhæng på autocamperen - her er løsningen

Ett inlägg till om frågan : http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/191371

Skulle ena rambalken ta i så bör det ju bli en liten brytning i ramen och allt som står där på .

Kör man däremot lugn å försiktigt så bör det ju inte bli värre brytning än om man är lite brutal med stödbenen och vevar på lite extra hårt istället för att köra upp på klossar .

Det har man ju sett en del som tar i lite väl mycket när man vevar ner stödbenen .
 
Senast ändrad:
Sv: overhäng

Det är inte menigen att dragkroken skall släpa i backen men om den gör det blir det ett kraftig oväsen som varnar föraren och som då förhoppningsvis avbryter manövern innan chassit skadas.
Hej, Visst det lät när underreder slog i rampen i Harwich på vår premierresa med nya bilen 2007. Men lite hjälp av slägga o silvertape så hade vi en fin men regnig resa i Scotland, Wales o hem. Väl hemma så blev det plastning o gelcote o sen kan ingen se vade hände. PS hjul tänkte jag på först men att ha räknat på laster fel håll så att säga så gav jag upp.
 
Tillbaka
Toppen