• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Oväder

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2024
Hejsan.
Sitter just nu i södra Frankrike strax norr om Spanien.
Har just passerat ett sjuhelsikes åskväder över oss. Jag har en liten fråga.
Hur gör ni när ni är kopplade mot elstolpe, drar ni ur kabeln eller låter ni det vara?
Jag tänker mest på strömstötar och all elektronik i husbilen. Kan bli dyrt om man har otur.
Kanske någon som vet.
Mvh Anders
 

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2024
Okey, tänkte detsamma men ville inte gå ut i skitvädret. Hade precis räddat markisen.
Är själv uppväxt på landet med luftledningar, kunde bli spännande.
Tack för svaren
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Det är därför jag inte hade markis ute när jag var borta från husbilen. Vid ett rejält oväder vid Limfjorden Jylland höll det på att gå åt he---te. Vi hann precis rädda markis och väggsidor. Numera har jag ingen markis.
Drar ur både ur bilen och stolpen. Har sett ett åsknedslag i en kabel från en brunn till en sommarstuga. Alla säkringar låg på golvet och alla gamla kopplingsdosor var splittrade. Spis, TV och övriga elanslutna enheter "brännda". Huset klarade sig men rätt mycket eljobb på försäkringen.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.138
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Drar ur om jag är vaken men ofta så händer det ju på natten. Markisen får aldrig vara ute när vi är borta eller sover, ofta så märker man ju om det ska bli oväder genom att se på himlen.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.551
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Bott på landet nästan hela mitt liv och där drar man ur. Låg förra sensommaren i Limhamn en natt och det blev busväder med åska. Tyckte inte det skulle vara så farligt där så nära stadsmiljön. Det kostade mig 27000 att byta kylen och då tog försäkringen ändå 30%. Extra surt eftersom jag sällan är ansluten till stolpe.

Numera drar jag ur!
 
Toppen