• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ostkusten med bäbis..

F

F.d. 18006

Guest
Hej!

Tänkte att det var bäst att kolla med de som vet mest..

I år är vi med husbil i ungefär en vecka, vi är två vuxna och en liten 4 månaders tjej, och planerar att utgå från Motala för att styra oss österut och ta oss längs kusten nedåt och sen tillbaka till Motala igen. Vad är det vi skall se, var bör vi stanna, var bör/skall man bo (camping) var finns de fina (lite inofficiella) fricampingställena längs denna rutt?

En tanke vi haft är att vi skall iaf passera Öland och att vi skall hälsa på vänner i Växjö någon gång under resan.

Har ni tips så blir vi glada
//
T
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Ostkusten med bäbis..

Hejsan Tsomitore!
Sitter i Kalmar och skall snart uppåt istället för neråt som ni!
På Öland finns det hur mycket campingar som helst, många kör hela vägen upp till Böda havsbad som är en stor camping med fantastiskt badstrand.
Kapelludden i Borgholm ligger bra med närhet till staden som är vacker men med mycket sommarshopping, en del gillar ju det också!
Själva ligger vi ibland på Möllstorp, den ligger direkt till höger vid Ölands brofäste och på gångavstånd till Färjestaden och dess köpcenter!
Inne i själva Kalmar ligger Stensö camping som ligger centralt och Kalmar är en mycket vacker sommarstad med lagom puls och det gamla bra bevarat.
Ner mot Blekinge och Karlskrona ligger Kristianopels camping som är lugn och mycket pitoresk och i Karlskrona ligger Dragsö camping som är lite av en favorit, ligger fantastiskt fint straxt utanför stadskärnan och man kan ta en båt in till stan. Badplats för både barn och för vuxna som vill hoppa lite. Förövrigt så är det mycket trevlig personal åtmintone när vi har varit där!
Om du vill titta på Glasriket så ligger det en camping centralt i Nybro, Linnèa sjöns camping där du får kort avstånd till div. Glasbruk och utanför Orrefors ligger det en camping som ger dig lagom avstånd till Kosta Outlet! Där kan ni gå FLERA timmar och handla glas och kläder, kökstillbehör,sportprylar allt mellan himmel och jord!

Lite goda råd från en Smålänning!;)
 
F

F.d. 18006

Guest
Sv: Ostkusten med bäbis..

Tack Crystal! Det låter som att vi skall åka snabbaste vägen dit ner.. eller finns det ngt vi bör se på vägen? Jag funderade på om jag skulle åka på E22 och nedåt eller är det ett dåligt val av väg kanske?

Vet inte hur mycket vi vågar handla på oss jsut nu eftersom vi skall flytta utomlands i ett år.. men det är alltid kul att shoppa loss lite :wink:
Hoppas att ni får en bra semester..
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Ostkusten med bäbis..

Vi åker imorgon och mellanlandar i Söderköping, en tur på cykel ut till div. slussar samt Glasscafèt vid kanalen!
I det fallet blir nog E22:an bäst för oss och detsamma är det nog för er!
Vägen har ju fått en del kritik för sin dåliga standard och det är bara att hålla med, regeringen tycks ha glömt den här delen av landet:mad:
Jag menade inte att ni skulle rusköra ner till Kalmar län och förlägga hela semestern här men.............ni är välkomna!
Kom ihåg att ta det lugnt på vägen, better safe than sorry!!!!!!!!!!!:yes:
 
Toppen