Tommy Dynér
FD HBK Medlem
Uppdaterad text 01 mars -21, kl 17:30
Pålle har varit vänlig att ge mig information, ny för mig, men som är orsaken till den förhandsregistreringen som skett under februari.
Fick just registreringsuppgifterna från HRF för februari, som ser lysande ut om man inte vet orsaken. Ser man det ackumulerade resultat januari - februari 2021 contra samma period 2020, då ser vi en ökning med inte mindre än 117,56%. Tyvärr finns en majoritet av de nyregistrerade bilarna kvar, osålda hos handlarna. De bilar som förhandsregistrerades i februari var sådana bilar som hade dispens för att kunna registreras enligt det gamla avgasreglementet. (Den dispensen gick ut 28/2.)
Från och med idag är det omöjligt att registrera bilar godkända efter äldre krav som haft dispens under en övergångsperiod.
Ingen vågad gissning är att vi i slutet av innevarande månad får se samma fenomen, där handlarna nyregistrerar in ännu ej sålda husbilar. Eftersom den 1 april 2021 får vi vår nästa skattehöjning, som ökar skatten på nyregistrerade husbilar med ytterligare cirka 5 000 kronor uppåt. Det är husbilar som inregistreras för första gången efter 01 april 2021 som drabbas av de skärpta avgaskraven. De som inregistrerats tidigare behåller den lägre skatten. Efter tre år blir skatten beräknad utan malus-tillägg vilket innebär att skatten då hamnar i nivå som innan bonus-malus infördes 1 juli 2018.
Det betyder att en ny husbil med koldioxidutsläpp på 300 g/km får en årlig skatt på drygt 31 000 kronor, ligger det på 350 g/km betyder det en skatt på drygt 33 000 kronor. Pålle har redovisat konsekvenserna mycket konkret i tråden: 459 procent
där han visar exemplet med deras egen bil, som idag har en skatt på 6 474 kr/år, exakt samma bil kommer efter den 1:a april 2021 att ha en årlig skatt på 36 188 kr/år.
En viss kompensation får man fr.o.m. idag, den 1 mars då det blir möjligt att ställa av bonus-malus husbilar med en karenstid på fyra dagar i stället för dagens femton.
Det torde dröja några månader innan alla dessa bilar är sålda till konsument, så att vi kan börja se siffror som någorlunda överensstämmer med verkligheten.

Tommy
Pålle har varit vänlig att ge mig information, ny för mig, men som är orsaken till den förhandsregistreringen som skett under februari.
Fick just registreringsuppgifterna från HRF för februari, som ser lysande ut om man inte vet orsaken. Ser man det ackumulerade resultat januari - februari 2021 contra samma period 2020, då ser vi en ökning med inte mindre än 117,56%. Tyvärr finns en majoritet av de nyregistrerade bilarna kvar, osålda hos handlarna. De bilar som förhandsregistrerades i februari var sådana bilar som hade dispens för att kunna registreras enligt det gamla avgasreglementet. (Den dispensen gick ut 28/2.)
Från och med idag är det omöjligt att registrera bilar godkända efter äldre krav som haft dispens under en övergångsperiod.
Ingen vågad gissning är att vi i slutet av innevarande månad får se samma fenomen, där handlarna nyregistrerar in ännu ej sålda husbilar. Eftersom den 1 april 2021 får vi vår nästa skattehöjning, som ökar skatten på nyregistrerade husbilar med ytterligare cirka 5 000 kronor uppåt. Det är husbilar som inregistreras för första gången efter 01 april 2021 som drabbas av de skärpta avgaskraven. De som inregistrerats tidigare behåller den lägre skatten. Efter tre år blir skatten beräknad utan malus-tillägg vilket innebär att skatten då hamnar i nivå som innan bonus-malus infördes 1 juli 2018.
Det betyder att en ny husbil med koldioxidutsläpp på 300 g/km får en årlig skatt på drygt 31 000 kronor, ligger det på 350 g/km betyder det en skatt på drygt 33 000 kronor. Pålle har redovisat konsekvenserna mycket konkret i tråden: 459 procent
där han visar exemplet med deras egen bil, som idag har en skatt på 6 474 kr/år, exakt samma bil kommer efter den 1:a april 2021 att ha en årlig skatt på 36 188 kr/år.
En viss kompensation får man fr.o.m. idag, den 1 mars då det blir möjligt att ställa av bonus-malus husbilar med en karenstid på fyra dagar i stället för dagens femton.
Det torde dröja några månader innan alla dessa bilar är sålda till konsument, så att vi kan börja se siffror som någorlunda överensstämmer med verkligheten.

Tommy
Bilagor
Senast ändrad: